controle LCR-meter Voltcraft MIC 4060 D

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

controle LCR-meter Voltcraft MIC 4060 D

#1 Bericht door pa0sjm »

Langere tijd geleden heb ik een LCR meter aangeschaft , de Voltcraft 4060D via Conrad .
Nu wil ik eigenlijk eens controleren of er enige calibratie nodig is . Maar uit het vreemd getekende schema kan ik niet afleiden hoe ik dat zou kunnen . Is er misschien iemand die weet welke instelpots waar voor dienen ? Hoe kan ik dit apparaat controleren of calibreren ? Er zitten nogal wat instelpotmeters op . Of ... weet iemand waar ik voor informatie hierover terecht zou kunnen ? Met dank . 73 , pa0sjm.
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: controle LCR-meter Voltcraft MIC 4060 D

#2 Bericht door fred101 »

Bedoel je niet de 4080 ? Ik kan geen 4060 vinden. De 4080 is software calibreerbaar. Hij is leverbaar onder diverse merken, oa Extech. Ik heb daar wel een schema van.

Belangrijkste bij calibratie is dat je een bekende spoel, Condensator en weerstand hebt. Gebruik niet zomaar een standaard onderdeel ( gebruik echt calibratie onderdelen of onderdelen die bij de zelfde temperatuur met een VNA of echt goede LCR meter zijn gemeten op de meetfrequentie van jou apparaat) de anders kun je hem beter laten zoals hij is.

Als je wil weten of hij nog klopt ben je welkom. Ik kan alle drie de grootheden met behoorlijke precisie meten. Ik heb standaard condensators van HP, standaard weerstanden van ESI en ik kan spoelen ( en Condensators) heel precies met een VNA meten. Als je dan wat L, C en Rs meeneemt kan ik ze ook meten voor je zodat je later een controlle mogelijkheid hebt.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: controle LCR-meter Voltcraft MIC 4060 D

#3 Bericht door pa0sjm »

fred101 schreef:Bedoel je niet de 4080 ? Ik kan geen 4060 vinden. De 4080 is software calibreerbaar. Hij is leverbaar onder diverse merken, oa Extech. Ik heb daar wel een schema van.

Belangrijkste bij calibratie is dat je een bekende spoel, Condensator en weerstand hebt. Gebruik niet zomaar een standaard onderdeel ( gebruik echt calibratie onderdelen of onderdelen die bij de zelfde temperatuur met een VNA of echt goede LCR meter zijn gemeten op de meetfrequentie van jou apparaat) de anders kun je hem beter laten zoals hij is.

Als je wil weten of hij nog klopt ben je welkom. Ik kan alle drie de grootheden met behoorlijke precisie meten. Ik heb standaard condensators van HP, standaard weerstanden van ESI en ik kan spoelen ( en Condensators) heel precies met een VNA meten. Als je dan wat L, C en Rs meeneemt kan ik ze ook meten voor je zodat je later een controlle mogelijkheid hebt.
dag Fred .. dank voor reactie en je aanbod ... nee , ik heb het echt goed , boekje erbij en op apparaat staat 4060D .
Indertijd gekocht bij Conrad . Voluit : Digitales LCR-Meszgerät MIC 4060 D .
Er zou toch ergens documantatie te krijgen moeten zijn ? Het lulllige schema is zo onduidelijk ... en ik snap daar eigenlijk niets van .
73 ..
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: controle LCR-meter Voltcraft MIC 4060 D

#4 Bericht door fred101 »

Sorry voor de late reactie, zie het nu pas. Ik vond idd dat type nummer later ook maar geen manual. Heb je een copie van dat schema voor mij. Ik ben redelijk thuis in LCR meters Misschien dat ik er wat uit kan halen.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: controle LCR-meter Voltcraft MIC 4060 D

#5 Bericht door pa0sjm »

fred101 schreef:Sorry voor de late reactie, zie het nu pas. Ik vond idd dat type nummer later ook maar geen manual. Heb je een copie van dat schema voor mij. Ik ben redelijk thuis in LCR meters Misschien dat ik er wat uit kan halen.

ook sorry voor mijn late reactie .... wat hebben we het toch druk allemaal ..... ik zal het schema scannen en je toesturen .
Misschien wil je me even mailen voor je adres , ok ? pa0sjm@veron.nl .
dan nog iets .. ik heb een twee toon generator gemaakt voor testen van de zender . Nu zie ik het mooie scopebeeld ( gelukkig maar ) verschijnen , maar Fred , heb jij misschien wat meer informatie over het meten met de 2toon generator ? Of evt. uitleg van de scope beelden ? Zou erg fijn zijn . Dank alvast . 73 , Stef .. pa0sjm
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: controle LCR-meter Voltcraft MIC 4060 D

#6 Bericht door pa0sjm »

Onderwerp is , wat mij betreft , opgelost en kan worden gesloten . pa0sjm
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Plaats reactie