kent iemand deze dummy

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA7ES
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2010, 22:39
Roepletters: PA7ES
Locatie: veenendaal
Contacteer:

kent iemand deze dummy

#1 Bericht door PA7ES »

iemand enig idee voor welke frequentie en welk vermogen dit te gebruiken is ? Misschien heeft iemand ooit een zelfde gezien o.i.d.

Afbeelding

Afbeelding
50MHz/70Mhz: Icom 7610 voor 70mhz een Kuhne tr-70H transverter 6+7 elementen
144Mhz/430/1200mhz: Icom 9700 in aantocht 11/23/36 elementen

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: kent iemand deze dummy

#2 Bericht door PE1PQX »

Lijkt mij een kool-weesrstand, en heb ik idee dat 70cm gebruik ook wel lukt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: kent iemand deze dummy

#3 Bericht door PA0FRI »

[quote="pd7es"]iemand enig idee voor welke frequentie en welk vermogen dit te gebruiken is ? Misschien heeft iemand ooit een zelfde gezien o.i.d.

100 W als de weerstand ongeveer 10 cm lang is en gezien de vorm van het omhulsel geschikt voor DC - VHF.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: kent iemand deze dummy

#4 Bericht door PE1PQX »

@Frits: Ik denk dat 70cm ook wel lukt omdat er ook een N-connector op zit. Hierdoor lijkt mij dat UHF en heel misschien SHF gebruik ook mogelijk zou moeten kunnen zijn.

HF-VHF apparaten zijn vaak voorzien van PL-259 materiaal.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: kent iemand deze dummy

#5 Bericht door PA3DAT »

Is dat niet eenvoudig een goede swr-meter ertussen en dan meten op 70cm of 23cm, kijken wat ie doet?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: kent iemand deze dummy

#6 Bericht door fred101 »

http://www.hvrint.com/rodtube.htm

Morganite werd later allan bradley en heet nu HVR. Ze maken deze carbon composiet weerstanden in type 702 zo te zien nog steeds.

Qua zelfinductie zijn ze perfect. De behuizing is ook zo te zien ook goed. Hoe hoog ze kunnen zou ik niet weten. Het zijn geen RF weerstanden, Het zijn high voltages high joule weerstanden bv voor dummyloads in psu testers. Carbon composiet heeft eigenlijk hele slechte RF eigenschappen.
Dat high voltage, high joule is eigenlijk het enige waar carbon weerstanden erg goed in zijn. Voor RF staan ze onderaan de ranglijst, nog onder wirewound. ( zie oa RF circuit design van Bowick) Hun spannings cooficient is goed, hun tempco behoort tot de aller slechtste, wordt vaak van wege de hoge waarde zelfs in % uitgedrukt ipv ppm ( scheelt een factor 10000), ook verouderen ze meer dan andere weerstanden, meestal omlaag in waarde. Dat zie je vaak in oude meetapparatuur. Maar ze mogen erg heet worden en je fikt ze niet zomaar af.

Maar het gene weinig mensen weten is dat carbon weerstanden erg capacitief zijn. ( mogelijk zijn er uitzonderingen). De weerstanden bestaan uit samengeperst carbon granulaat met een vul/bindmiddel. Dat veroorzaakt capaciteit tussen onderlinge deeltjes en omdat het er erg veel zijn niet verwaarloosbaar.

Meet in iedergeval met een ohm meter de weerstand na. Die kan zo 20-35% gezakt zijn.
Ze zijn tenslotte waarschijnlijk zo'n 40 jaar oud en kijk maar eens in de tabel van de link wat ze na 6 maanden op de plank doen ;-)

Maar voor HF waarschijnlijk een mooie hufterproof dummy. 2 meter lukt misschien ook nog wel maar 70 cm zou me verbazen.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA7ES
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2010, 22:39
Roepletters: PA7ES
Locatie: veenendaal
Contacteer:

Re: kent iemand deze dummy

#7 Bericht door PA7ES »

Bedankt voor de duidelijke informatie. Ik zal eens kijken wat ik er mee kan.
73 erik
50MHz/70Mhz: Icom 7610 voor 70mhz een Kuhne tr-70H transverter 6+7 elementen
144Mhz/430/1200mhz: Icom 9700 in aantocht 11/23/36 elementen

Triodes4ever
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2011, 18:44

Re: kent iemand deze dummy

#8 Bericht door Triodes4ever »

@fred101
Fred in mijn Bird 8401 600w dummy zit toch ook zo'n koolstaaf ondergedompeld in olie, dat ding is wel groter dan deze op het plaatje maar een koolstaaf is het zo te zien wel. En die gaat tot 3 GHz...hoe kan dat dan?
Ciao Leonard

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: kent iemand deze dummy

#9 Bericht door fred101 »

Jouw bird gebruikt zo te zien een cilindrische film weerstand ondergedompeld in een dielectrische olie. Dat het er zwart uitziet maakt het geen carbon composiet. De getoonde foto van de TS liet merk en type zien en dat was wel composite.

Zie :
http://www.chuckmartin.com/item/Bird-84 ... -Used-1068

Er zijn ook ceramic composite weerstanden, gemaakt door Ohmite en NOA. Deze hebben de voordelen van carbon compoite maar niet de nadelen.

De capaciteit speelt bij 50 ohm minder een rol dan bv bij 1 MOhm. Daar vertonen ze zelfs dielectric absobtion. Ze produceren ook meer noise dan elke andere weerstand. Fishe audio heeft blijkbaar in de jaren 60 carbon op critische plaatsen al uit schakelingen gehaald omdat daardoor de THD omlaag ging.


Verder zoals gezegt een enorm hoog tempco. Meer dan 1000 ppm/graad.
De weerstandwaarde verloopt, niet alleen in gebruik maar ook gewoon nieuw. Ik heb hier redelijk wat nieuwe nos composits en die kun je echt niet op kleur pakken. Een 27K zit dan bv zo ergens rond de 22 K.

Tektronix gebruikte in onze geliefde 5xx serie veel composites maar die waren van Allan Bradley en dat waren eigenlijk de enige goede composites. Alleen de waarden boven 1 meg zijn verdacht op veroudering of veroorzaken vervormimg.

Kortom het is antiek en achterhaald.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie