Wat zal ik eens gaan meten?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Wat zal ik eens gaan meten?

#1 Bericht door PD4M »

Een dezer dagen komt mijn multimeter. Technische nitwit als ik ben vind ik het idee van een moderne multimeter bezitten al heel wat. Maar wat zal ik eens gaan meten?
Een stopcontact lijkt mij een leuk eerste experiment. Mijn voeding.. mijn huidweerstand...

Meer serieus. Mijn CAT poort op mijn FT-897 werkt niet. Mijn ATU wordt gevoed uit de cat poort en die werkt dus niet en ook mijn USB interface die ik weer voedt uit de ATU cat poort dus ook niet. Internet research levert op dat het nog wel eens wil voorkomen dat de smd zekering op de voeding van de cat poort wil kapot gaan. Ik meen een 3A dingetje. Welke pin 13 volt moet hebben is wel te vinden in de manual. Maar waar stop ik welke kleur meetkabel in? Houd ik de ene tegen het chasis en de andere in het gaatje van 13 volt? Ik meen gezien te hebben als je het verkeerd om doet hij een negatieve uitlezing geeft (-13 volt). Maar als ik niet goed meet stel ik mogelijk onterecht vast dat er geen spanning op die pin staat. Of omgekeerd. Graag instructie.

En als eerste cursus troubleshooting zou ik ook graag willen weten als er inderdaad geen 13 volt op de CAT poort staat hoe ik van daar uit verder moet zoeken. De garantie is verstreken. Een zendamateur om de hoek heeft aangeboden er naar te willen kijken en als het aan de zekering ligt deze te willen vervangen door enerzijds een brug of een andere zekering eroverheen te solderen. Dus geen priegel smd gevalletje.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#2 Bericht door coolepascal »

Maarten wat voor multimeter heb je aangeschaft ?

Ik neem aan dat je een digitale universeelmeter hebt gekocht.
Als je een keer tegen een analoog exeplaar aan loopt, neem die dan ook mee, zeker voor hoogfrequent toepassingen heel handig.

De spanning van het stopcontact meten lijkt me niet zo'n handige aktie... het kan wel maar het houd in dat je beide meetpennen in het stopcontact moet steken, waar bij je in elke hand een zo'n meetpen houd. bepaald geen geruststellend idee !

Waneer je aan je tranceiver gaat meten, schakel het apparaat dan eerst uit, bevestig met klemmetjes of een verloop kabel je meter en schakel dan pas de set in.
Zo voorkom je de kans dat je sluiting maakt, voor elektronika kan kortstondige sluiting fataal zijn, probeer dat dus te vermijden.

Wat kun je meten ?
nou maak eens een paar weerstands netwerkjes, zet daar 12V op en kijk of de spanningen en stromen overeen komen met wat je vooraf berekend had.

Zet eens een weerstandje in serie met een condensatortje en sluit dat op een wisselspanning aan (trein of deurbel trafo of welicht heb je een lf signaal generator)
Meet dan eens de spanningen en de stromen over die onderdelen, en vraag je af hoe dit mogelijk is.

Er zijn twee heel belangrijke regels die over meten gaan.
De bekendste
1) Meten is weten
Maar zeker zo belangrijk is
2) Weet wat je meet !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#3 Bericht door PD4M »

Een Extech EX330 (Conrad). Je weet wel ... aanbevolen door die maffe en vuilgebekte Australiër Dave Jones. What a heap of shit classificaties zijn niet van de lucht.
http://www.youtube.com/watch?v=ZoeUgMFLyAw

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#4 Bericht door pe1hzg »

PD4M schreef: Mijn CAT poort op mijn FT-897 werkt niet. Mijn ATU wordt gevoed uit de cat poort en die werkt dus niet en ook mijn USB interface die ik weer voedt uit de ATU cat poort dus ook niet.
1. Koop een passend mini-DIN stekker en plug deze in. Gebruik de pinnen die dan uitsteken om te meten (als je direct draad in de DIN-stekker prikt mol je de connector als de draad te dik is).
2. Je kunt gewoon meten tegen chassis ground. Op de achterkant zit een schroef, die kun je gebruiken als aarde. Je kunt ook de afscherming van de antennestekker gebruiken, maakt niet uit.
3. KIJK HEEL GOED UIT DAT JE GEEN SLUITING MAAKT. Gebruik eventueel een speld die je met wat tape hebt afgeplakt als je nog niet veel ervaring hebt.
4. De tekening in de manual van de connector laat duidelijk zien waar wat zit, daar kom je wel uit.

Overbrug de zekering niet, maar plaats een nieuwe of een equivalente vervanging (picofuse bijvoorbeeld). Dit voorkomt major, major schade als er nog ooit sluiting ontstaat, bijvoorbeeld door dezelfde oorzaak die eerder de zekering opgebazen heeft. Neem van mij aan dat het beeld van een transceiver waar 30A kortsluitstroom door de printsporen is gegaan, bepaald je avond verpest.

Yaesu heeft gewoon vervangende zekeringen. Dat is de mooiste oplossing.

Geert Jan

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#5 Bericht door fred101 »

Ik heb er toen een lossezekering houder in gezet (op de plaats waar de accus kunnen.)
Weet je zeker dat je dit gaat doen. Ik zou naar die zendamateur gaan en eens meekijken.
In ieder geval werk anti statisch en weet zeker dat je weet wat je doet. De schemas zijn een nachtmerrie en het is een multilayer print (die stond bij mij bol, maar dat was static van onweer)

http://www.pa4tim.nl/?category_name=handige-informatie :info over meten.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#6 Bericht door pc1mb »

Idd nooit overbruggen, die zekering zit er niet voor niets.

En wat betreft het gebruik van een multimeter... dat zijn typisch dingen die 'face to face' een stuk makkelijker uit te leggen zijn dan via een forum.

Misschien wil die bevriend amateur je de basisprincipes van stroom, spanning, multimeters en troubleshooting bijbrengen, of neem een 'echte' cursus electro. Dat betaalt zich wel terug en is nog leuk ook!

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#7 Bericht door lloyd »

misschien een tip:

dit is een leuk boekje:

http://www.elektor.nl/products/books/el ... 5048.lynkx

waarschijnlijk wel te krijgen of op te vragen in de bibliotheek (hier wel in ieder geval)

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#8 Bericht door PD4M »

Pico fuse van 3.5 A eroverheen wordt geadviseerd op fora. Ken een dergelijke zekering niet maar na herstel van de temperatuur hersteld deze zekering zichzelf ook. Bij conrad kosten ze 87 cent. Kan dat kloppen dat het maar kleine en goedkope dingetjes zijn? Maar eerst vaststellen of het hier wel aan ligt.

Ik zal jullie tips en waarschuwingen opvolgen en niet zelf de eerste metingen aan de catpoort uitvoeren. Is een te duur eerste experiment.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#9 Bericht door Ton_O_E »

Nog een tip: Nooit spanning meten, als je de meter voor een stroommeting hebt geplugd.
De meter veroorzaakt dan namelijk een kortsluiting (veelgemaakte beginnersfout)
Voorheen PA3TON

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#10 Bericht door pc1mb »

PA3TON schreef:Nog een tip: Nooit spanning meten, als je de meter voor een stroommeting hebt geplugd.
De meter veroorzaakt dan namelijk een kortsluiting (veelgemaakte beginnersfout)
Oh, gevorderden maken die fout NOOIT meer? :wink: :oops:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#11 Bericht door coolepascal »

@PC1MB, Tegen de tijd dat ik mezelf kan rekenen tot de gevorderden, laat ik het je weten.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#12 Bericht door pc1mb »

:lol: :lol:

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#13 Bericht door Ton_O_E »

:oops: Is mij vorige week gebeurd vandaar...
Maar bij beginners gebeurd het vaker :D
Voorheen PA3TON

Michael
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 dec 2005, 10:47
Roepletters: PD4MT
Locatie: Vlaardingen

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#14 Bericht door Michael »

Grinnik, bij mij was dat afgelopen weekend. En eerst maar raar opkijken waarom ik een lichtflits zag en de groep uitviel. :lol:

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#15 Bericht door Ton_O_E »

Zo zie je maar, een zeer bruikbare tip!
Voorheen PA3TON

Plaats reactie