oscilloscoop UT2025c

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1ES
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2005, 09:09
Roepletters: PA1ES
Locatie: Apeldoorn

oscilloscoop UT2025c

#1 Bericht door PA1ES »

Hallo OM's,

Wie heeft er ervaring met de digitale 2 kanaals 25 Mhz scoop UT2025C ?
Het betreft een chinese fabrikant volgens mij.
Deze scoopjes worden voor ongeveer 225-300 Euro aangeboden.
Er zijn ook versie's van 45 en 100 Mhz.
Ben benieuwd of iemand op dit forum er iets over zeggen kan.
Groet en prettige feestdagen gewenst,

Ernst, PE1LRZ.
UT2025C_W.gif
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: oscilloscoop UT2025c

#2 Bericht door coolepascal »

Voor die prijs heb je ook een Rigol 1053E, die is std 50MHz, en met een poepsimpele software fix zelfs 100MHz
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA1ES
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2005, 09:09
Roepletters: PA1ES
Locatie: Apeldoorn

Re: oscilloscoop UT2025c

#3 Bericht door PA1ES »

Ik kan die Rigol 1053E nergens vinden. Wel andre Rigol scopes maar daar hangt een ander prijskaartje aan.
Maar het gaat meer om de gebruikers ervaringen met de UT2025C
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: oscilloscoop UT2025c

#4 Bericht door coolepascal »

Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: oscilloscoop UT2025c

#5 Bericht door fred101 »

Ik heb een Rigol 100 MHz, nu bijna twee jaar en hij is nu aan het op raken. De probes waren al veel eerder overleden. Een tijdje terug had ik de trigger knop in mijn hand. Flinterdun hol asje, brak spontaan af. De select knop reageert bijna niet meer op indrukken. De jitter en eigen ruis is te hoog en de accuratie middelmatig.
Maar in zijn prijsklasse is het nog steeds het beste merk en op die gare knop na zijn mijn klachten voor de gemiddelde hobbie gebruiker niet erg van belang.
De rest moet je zien als een budget multimeter van 15 euro, maar dan als scoop.
Een goede meter begint bij 150 euro, dus 10x zo duur. Een goede scoop begint ongeveer bij 2500 euro, dat scheelt ook een factor 10 :mrgreen:

Maar het ligt helemaal aan je eisen pakket.

Probleem met reviews is vaak dat ze zijn van mensen zonder goed vergelijkings materiaal.
Iemand met een dure Agilent zal geen UNit-T erbij kopen. ( de multimeters zijn niet echt geweldig)

Onthoudt ook dat deze scoops maar met 1 doel voor ogen zijn gemaakt. Prijs boven alles !

http://www.pa4tim.nl/?p=119. Daar heb ik als pdf een artikel over oa het aanschaffen van een scoop, waar je op moet letten, de soorten, specificaties enz.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: oscilloscoop UT2025c

#6 Bericht door coolepascal »

Tja, ik heb pas geleden een heel mooie 100MHz Fluke scope overgenomen.
Gewoon een analoog ding although geheel digitaal en automatisch bedient (vind ik minder maar het werkt verder prima)
Voor dat ding heb ik slechts 200 Euro betaald, en ik zag nog heel wat meer scoops van gerenomeerde merken in deze prijsklasse.
De meeste lieden zullen aan een 20MHz scoop ruim voldoende hebben, ik moest er echter rekening mee houden dat ik een scoop moest hebben die toch ruim boven mijn SDR sample rate (64MS/sec) uit komt.
Verder stel ik er weinig bijzondere eisen aan.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0PGA
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 aug 2005, 20:50
Roepletters: PAoPGA
Locatie: Geulle

Re: oscilloscoop UT2025c

#7 Bericht door PA0PGA »

Ernst,
Er staan regelmatig Philips/Fluke scopes op Marktplaats (PM-3055 en zo) 2x 60 Mhz voor een habbekrats ( denk aan ca 100 euro). Natuurlijk niet helemaal nieuw, en ook groter, maar erg goed, veel beter dan de UT's.

Ik gebruik mijn PM-3055 voor alle metingen, de groene auto knop is een echt gemak, na indrukken heb je de scope direct aangepast aan het aangeboden signaal en alle parameters staan overzichtelijk in het LCD display.
Overigens kun je Cor CHN ook eens naar zijn mening vragen, hij gebruikt hem ook al jaren.

73, Wim PA0PGA
Real radio's glow in the dark

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: oscilloscoop UT2025c

#8 Bericht door fred101 »

Inderdaad, beter een goede maar oudere analoge scoop dan zo'n Chinees prulding. Ik heb tegenwoordig een goede Hameg MSO ( mixed signal osciloscoop, dus DSO met LA functies)
Maar daarnaast gebruik ik nog steeds een paar analoge scopen. Een Tek 547 waar ik heel veel speciale plugins voor hen ( oa een die tot 10 uV/div kan) een 280 MHz Tek 7704 ( speciale versie met hogere BW) met iets van 15 plugins. Een echte analoge sampling scoop, een Philips van 1GHz. ( en verder nog een stuk of tien scopen voor de verzameling, de oudste uit begin jaren 50, de kleinste ter grote van een pak koekjes, de grootste de 547 ( en nog 4 andere uit die serie)

Maar de Philips scopen zijn best goed. Mooie scherpe trace. Als er problemen zijn is het met de hoogspanning of krakende schakleaars. Niet moeilijk te repareren. De half digitale bevatten volgens mij wel wat hybrides van unobtanium. Manuals kunnen lastig te vinden zijn.
Mijn favoriet van oude scopen is Tek. Een 465 is bv een perfecte allrounder. De 24xx en 22xx serie zijn erg goed gebouwd n in prestaties, maar er zijn probleem series ( smd elcos die pcbs vernielen en batterij gevoede geheugens die met een lege batterij een probleem hebben ( starten niet meer op en batterij is niet vervangbaar)

Richtprijzen voor "normale" scopen, 1 euro/MHz in werkende maar niet optisch perfecte staat zonder probes ect., 2 euro/MHz voor een goed en strak compleet exemplaar, 3euro/MHz voor gewilde specials. Een 100 MHz tek 7603 zal vaak duurder zijn dan een 200 MHz 7704 omdat deze laatste erg groot is. Ben voorzichtig met analoge storage scoops, erg gaaf maar de meeste buizen lopen nu wel op hun einde. ( wat niet wil zeggen dat je geen verse kunt treffen)
Een oude 20-40 MHz philips uit de PM serie, zonder digitale toestanden koop je onder de 50 euro, anders laten staan. Als je wat verzamelars kent hebt kun je er vaak zelfs gratis aan komen.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: oscilloscoop UT2025c

#9 Bericht door coolepascal »

hmmm ik heb voor mijn Fluke PM3065 wel veel meer betaald... desondanks zeer tevreden over... prima ding.
Mijn oude scoop Phillips 32nogwat staat nu in ons hobby clubje, ik kocht dat ding iid voor 15 euro.
Het is trouwens een heel fijne scoop (20MHz) maar wel een beetje gaar (contacten draai knoppen) en intensiteit valt neit meer te dimmen... geen schema dough,
Alle crappy scoops (<5MHz) heb ik jaren geleden al weggegeven... kan er niets mee.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: oscilloscoop UT2025c

#10 Bericht door fred101 »

Intensiteit is buis op of hoogspanningsprobleem ( maar dan is vaak de focus ook niet lekker meer)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie