N2PK VNA

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

N2PK VNA

#1 Bericht door EA5JEX »

Ik ben al een tijdje naar een analyser aan het kijken, het liefst met pc aansluiting.

Kortgeleden kwam ik de AA-100 tegen in China, maar na betaling werd het geld teruggestort, hij heeft waarschijnlijk de moed opgegeven.

Ook heb ik naar de Fg-01 van Youkits gekeken, maar die heeft geen pc uitgang.

De analyser van N2PK heeft wel een uitgang en is als bouwpakket te verkrijgen.

De specificaties zijn ook heel goed.

Zie: http://www.makarov.ca/vna.htm

http://n2pk.com/

73 Kees PA5CW

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: N2PK VNA

#2 Bericht door pa5cal »

Ziet er goed uit maar niet for the faint hearted en 60mhz top range is voor mij zeker te beperkt

-P

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: N2PK VNA

#3 Bericht door lloyd »

naar de n2pk heb ik ook recent gekeken maar ik merkte dat ik al gauw over de 250 euro heen ging voor onderdelen bij digikey en mouser

printplaten ook iets van 50 euro

ben nu aan het wachten op de vnwa3 met breakout
zie http://www.sdr-kits.net/
maar daar kan fred101 je alles over vertellen

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: N2PK VNA

#4 Bericht door EA5JEX »

Ik betaalde €26,- voor de printplaten.

Wacht nog op prijzen van onderdelen bij Farnell.

De DG8SAQ kost 400 Pond, dat is €465,-

Kees

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: N2PK VNA

#5 Bericht door lloyd »

klopt ja, alleen had ik zelf die rf-iv sensor ook meteen meegenomen

ben benieuwd welke totaalprijs er bij farnell uitrolt...

zelf heb ik nog weinig ervaring met zelfbouw dus ik vond het veiliger de duurdere maar kant-en-klare vnwa3 te kiezen

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: N2PK VNA

#6 Bericht door PA7RG »

Ik heb enkele maanden geleden ook een blik geworpen op de N2PK VNA. Ziet er mooi uit. Maar de V-P-oscillator is per stuk wel prijzig. Ook de group buy lijkt stil op de speciale yahoo group. Ivan Makarov heeft mooie pcb's gemaakt (op een mooie site), maar er volgt dan wel de msd-montage. Ging bij hem goed, maar ... Ooit leverde Jan Verduyn ook kits, maar daar is hij mee gestopt. Ik hoorde te veel storingen, omdat men teveel stukadoorde i.p.v. soldeerde. M.i. heb je hetzelfde gevaar bij de N2PK. En als het dan allemaal zit, moet het wel werken. Ik heb dan zelf te weinig kennis om de fout te vinden. Lastig met complexe zelfbouw.

De DG8SAQ-yahoou group is ook veel actiever dan die van N2PK, maar dat zegt niets over de kwaliteit, maar wel over het aantal mede-oplossers al je problemen hebt.

Verder is een VNA natuurlijk een meetinstrument dat je wel moet kunnen hanteren. Smith charts, complexe getallen, etc. moet ook geen probleem vormen. Kortom wel wat horden om te nemen als je het goed wil gebruiken en begrijpen. Ik merk dat ik mij eerst maar een grondig op de theorie zal moeten storten. Dat begint met het activeren van mijn oude kennis uit het F-boek.

Maar als je het meetinstrument weet te gebruiken, gaat er volgens mij een wereld voor je open. Eerst maar eens mijn VK5JST analyzer aan de gang brengen!

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: N2PK VNA

#7 Bericht door EA5JEX »

Ik heb de prijzen van Farnell en Digikey.

Farnell had niet alle onderdelen en kwam veel duurder uit.

Bij Digikey alle onderdelen behalve de minicircuit trafootjes: 265,- ex BTW.

Ik heb toch maar de FA-NWT van Funkamateur besteld: 199,- voor de basis print compleet met SMD gesoldeerd inclusief BTW en 29,- voor de reflectiemeetkop.

Voor 265,- compleet gebouwd en inclusief reflectiemeetkop.

Loopt tot 160 MHz.

Hij is uitbreidbaar met Spectrumanalyser print en diverse meetkoppen (inclusief 2 meter).

Er is ook een compleet boek over werking etc.

Kees PA5CW

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: N2PK VNA

#8 Bericht door lloyd »

dank voor de info

farnell is soms merkwaardig duur ja, een onderdeel is daar soms 2 a 3 * duurder dan bij mouser

die fa-nwt ken ik niet (beheers ook geen duits), maar ik zal het ding eens gaan bekijken (de vnwa3 met breakout is tot op heden niet te bestellen)

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: N2PK VNA

#9 Bericht door PF1JM »

Houd er rekening mee dat die van FA een scalar network analyzer is en geen VNA. Het exacte verschil weet ik niet (kom er maar in, Fred!), maar er zit zeker een verschil tussen die twee.
Smile.... Tomorrow will be worse!

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: N2PK VNA

#10 Bericht door EA5JEX »

Als je wel Duits kent, er is ook een boek bij Funkamateur verkrijgbaar dat alle mogelijkheden beschrijft van de Netwerktester.

Mijns inziens heel wat uitgebreider dan een antenne analyser.

Kees

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: N2PK VNA

#11 Bericht door fred101 »

Net een uur lang een hele uitleg over VNA, ( de n2pk, VNWA, miniVNA) SNA ( spectrum analyser met TG) en wobbelaar ( FA NWA) getyped valt mijn ipad uit en is alle tekst weg :cry:
Even kort;
vna, minimaal 1 TX en twee afgestemde ontvangers. Meet fase en magnitude door de ontvangers te vergelijken op de TX frequentie. Minimaal twee poorten. Kan vaak van poort 1 naar 2 en omgekeerd en reflectie metingen van beide poorten. Van daaruit kunnen de meest wilde dingen worden berekend (door de software of gebruiker), bv Rho, R+jx, |Z|, ESR, RL, SWR, C|| en C--, L|| en L-- , en nog veel meer. Weergave lineair, log-log, smith, polar, custom.

Sna, geen fase, 1 TX en 1 afgestemde ontvanger. Meet alleen magnitude. Calibratie is meestal 1 sweep om de TX te normaliseren en dan een tweede welke daarmee punt voor punt vergeleken wordt. Minimaal twee poorten. refelectie en doorgangs meting. Maar een kant op. Dus S11 en S21 maar dan niet complex.

Wobbelaar of sweeper. TX maar GEEN ontvanger. Alleen een diodedetector (al dan niet 50 ohm of hoogohmig) die alles detecteert wat langskomt, dus bv ook harmonische of mengsignalen. Werd vroeger gebruikt in de radio en tv reparatie. Nu maakt FA er nog een. ( wel in zijn klasse de beste maar nog niet een beetje vergelijkbaar met wat een VWNA kan) Voordeel is dat je bv het resultaat na mixen kunt bekijken en minder met aanpassing naar 50 ohm zit (als er de keus uit detectors is) maar dus niet weet waar je dan zit. Als het resultaat van TX=10MHz een detectie van -30dbc op 20MHz is dan tekent hij het resultaat als -30dB op 10Mhz en niet op 20. Maar als je filter variable is of je LO er naast staat kun je dus ook op op 18MHz fc zitten. Nu komt dat soort werk niet veel voor natuurlijk maar mijn eerste analyser was een uitgebreide (0-1,8 GHz) wobbelaar met CRT en ik kwam daar door trial en error achter. Een fantastische doorlaat curve maar een dove ontvanger, ik zat dus op een verkeerde frequentie.

De n2pk, kan ook met de VWNA software werken maar kan niet alle functies aan, beperkt tot 60 MHz. Gebruik 100% de zelfde onderdelen als de ontwerper. De VNWA was eerst ook als kit leverbaar (nu niet meer, problemen met bouw waren een deel van het probleem, hierdoor kon Tom te weinig tijd aan de software ontwikkeling spenderen, de hoofdreden was dat Jan door de grote vraag de kits niet meer samengesteld kreeg. Honderden SMD onderdeeltjes per kit kleurcoderen, op liisten plakken, aftellen enz) Er waren ook mensen die de pcb kochten en dan zelf de onderdelen. dat ging meestal fout. De paracitaire eigenschappen van weerstanden en Ctjes ging boven 500 MHz een te grote rol spelen.

Het vergt veel kennis en apparatuur om de N2PK te bouwen. Moeilijker dan de VNWA. Het slagingspercentage schijnt niet hoog te zijn (heb ik van horen zeggen). Het ontwerp is echter zeker goed. Ik ken wat gebruikers (die ondertussen ook een VNWA hebben)

De VWNA is de duurste maar dat is relatief. Hij loopt tot 1300 MHz ipv 60 ! en met wat moeite tot 1500. Heeft mogelijkheden waar je normaal een R&S/Agilent voor nodig hebt, is daardoor ook redelijk complex in gebruik. Je kan veel fout doen als je zomaar wat doet (niet dat je hem molt maar je krijgt waardeloze data, maar daardoor kan je meten in situaties waarmee je met een FA of miniVNA niks kan beginnen).
Geen veredelde antenne analyser als de miniVNA (niet negatief bedoeld maar dat is de doelgroep). De VNWA kan VNA mode met interne meetbrug en met een externe brug of couper (handig bij grote antennes). Heeft (wat beperkte)SA mode met TG functie ( incl offset optie) heeft een erg uitgebreide TDR mode. Kan radarplots maken, kan 3 poorts metingen aan en heeft 12 term errorcorrectie. meetzender, instelbare TX en redelijk precieze powermeting tot ongeveer 0dBm. port extentions, custom traces, handige tools om bv te meten aan iets wat geen 50 ohm is en dan daarna software matig te normaliseren. Dus bv de swr bij 75 ohm meten alsof de VNWA een 75 ohm apparaat is, is geen probleem. Kan op veel manieren en erg uitgebreid geclibreerd worden. Hij heeft nu ook een soort fast-mode gekregen. handiger bij afregelen.

De miniVNA, een echte VNA, ook goed maar veel beperkter in frequentie en mogelijkheden. gericht op de antenne bouwer en niet zo hoog in frequentie. In twee smaken ondertussen. Geen verkeerd ding verder als je gewoon snel en makkelijk toch redelijk betrouwbaar wil meten in standaard toepassingen.

De FA NWA, een erg doordacht apparaat met leuke software mogelijkheden en erg toegangkelijk voor de beginner. Voor de zendamateur zonder netwerk kennis een ideaal ding. Maar best duur voor wat het eigenlijk is. Ik had er toen bijna een gekocht maar ben blij dat ik toch de VNWA heb gekozen..

Het boek er over van Hans Nussbaum is en aanrader, ook voor de vna gebruiker. Veel praktische tips. Zijn andere boeken over RF metingen ook. Ik heb ze allemaal. Puur voor vna is het boek van Hiebel (r&s) de bijbel. Duur, erg diepgaand maar de moeite waard.

Voor de beginner heb ik op mijn site een vna cursus staan maar ook wat artikelen over gerelateerde zaken.

Pfff, is het nog een hel verhaal geworden

Edit: nog wat aangepast en foutjes hersteld.
Ik heb zelf een HP VNA's (eigenlijk 2), een amerikaanse wobbelaar, een Nordmende wobbelaar, de VNWA. Ik had nog een inmiddels overleden Rus en ben nu bezig een 25-2000 MHz (misschien 4GHz) meetzender te maken die als extratje ook kan sweepen (met X uitgang). Maar dat verdeeld in 10 banden mbv minicircuits VCO's. De detector wordt diode en waarschijnlijk ook een AD logdetector.
Laatst gewijzigd door fred101 op 10 dec 2011, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: N2PK VNA

#12 Bericht door lloyd »

fred101 schreef:het boek van Siebel (r&s)
Hiebel
fred101 schreef:De VWNA
VNWA

ik ga zelf maar voor die vnwa...

:|

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: N2PK VNA

#13 Bericht door PA7RG »

PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: N2PK VNA

#14 Bericht door fred101 »

Oeps, knallende koppijn, een lek geheugen en een touchscreen is een garantie voor type fouten. Bedankt voor de correctie.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: N2PK VNA

#15 Bericht door lloyd »

geeft niet fred101, die typefouten
behalve misschien dat iemand die later zoekt op vnwa het verhaal mist of het boek van hiebel niet kan vinden

maar goed verhaal, bedankt
en beterschap

Plaats reactie