N2PK VNA

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: N2PK VNA

#16 Bericht door fred101 »

Daar heb je gelijk in. Ik heb het nu nog even aangepast vanaf mijn gewone PC en nog wat toegevoegd/verduidelijkt (hoop ik :wink: )
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: N2PK VNA

#17 Bericht door EA5JEX »

Bedankt voor de uitleg,

Kees

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: N2PK VNA

#18 Bericht door lloyd »

wat is dit eigenlijk voor een ding:

http://www.oe9.at/?id=447&bid=86

?

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: N2PK VNA

#19 Bericht door fred101 »

Zover ik weet een echte vectoriale antenne analyser, ik weet niet of hij nu veranderd is, heb er wel ooit een artikel over gelezen. ze hebben hem al jaren als kit. Het ontwrp ect staan in een reeks artikelen beschreven. Alleen was ik toen nog geen lezer van dat blad, die heb ik dus nooit gelezen. Alleen een vervolgartikel maar toen was ik nog niet met netwerkanalyse bezig dus dat is niet blijven hangen. Hij kon alleen S11 metingen doen. Dus reflectie cooficient en dan in een smithchard. Gaf ook swr aan zover ik weet. Was een pittig geprijsde kit. Zat toen volgens mij op het nivo van de VNWA en daarom heb ik toen ook niet verder gekeken. Hoe hij precies werkt weet ik dus niet.

Als je wil kan ik het wel nazoeken.
http://www.eham.net/reviews/detail/8565
http://www.dg8fbv.de/analyzer.html
http://www.box73.de/catalog/product_inf ... ts_id=1827 daar staan ook datasheets.
Niet alleen smith dus. Beperkt frequentie gebied ( tot 160 MHz) en maar een poort. Nu is dat voor antennes voldoende maar voor baluns heb je 2 tot 3 poorts metingen nodig en filters, diplexers, tuners ect lukt ook niet met 1 poort. Als LC meter weer prima.
Cavitys spelen op die frequenti niet, dat kan je beter met TDR doen. Met een VNA zonder TDR functie lukt het ook wel maar dan moet je veel ervaring hebben.
Laatst gewijzigd door fred101 op 11 dec 2011, 14:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: N2PK VNA

#20 Bericht door lloyd »

ok ik dacht even dat het iets nieuws was

ik hou het bij de vnwa!
thx

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: N2PK VNA

#21 Bericht door EA5JEX »

Het is wel een nieuw ontwerp.

Ik heb Funkamateur, de oude VNA wordt niet meer geproduceerd, dit is de nieuwe opvolgen.

Hij is nog niet verkrijgbaar en het ontwerp is ook nog niet gepubliceerd.

Kees PA5CW

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: N2PK VNA

#22 Bericht door fred101 »

Klopt, op de link die ik hierboven gaf van FA zelf, stond ook geen prijs en beschikbaarheid ivm vernieuwing. in ieder geval vond ik het oude model te duur voor wat hij kon. Maar toen hij geintroduceerd werd was er volgens mij ook nog geen alternatief.
De FA NWA is ook best prijzig, als je die compleet koopt, dus met SA, detector, frequentie uitbreiding, kast ect zit je volgens mij al aardig in de buurt van de VNWA.

Wil je hem vergelijkbaar met de VNWA hebben ( alleen is dat geen kit, en is hij nu met kabels en cal kit)
De FA NWA:
Basis, 265,= met detector, getest en gebouwde pcb met afscherm kit. 0-160MHz zelf afbouwen.
SA optie, 259,= ook een kit met smd reeds bestukte pcb ( dus zelf van de componenten de rest solderen) tot 0,1-75 MHz en de 2 meterband
Extra detector 28,50 ( kit) niet nodig maar wel handig.
Verzwakker kit 69,=
Reflectiekop meetkit, 29,80 ( weet niet of die op 2,7 GHz nog werkt maar kan me niet voorstellen, daar heb je waarschijnlijk nog een echte commerciele voor nodig. Die vindt je met wat mazzel gebruikt voor 50-100 euro maar meestal meer en je hebt er vaak meerdere nodig ivm frequentie bereik.
Behuizing, 38,50 en evt nog 10-15 euro voor kabels
Frequentie uitbreiding, 8 pcbs onbestukt en volgens mij zonder onderdelen ! 36 euro
Calibratiekit, bv rosenberger, ik dacht iets van 25 of 50 euro.

Dan heb je een groter frequentie bereik voor de NWA, tot 2,7 GHz. Maar het is nog steeds geen VNA. Ik weet ook niet of de SA dan ook doorloopt in frequentie maar de prijs ligt boven die van de VNWA.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie