Vreemde kuren Daiwa CN-101L

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Taxie
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:35
Roepletters: pd4tax
Locatie: Nijmegen

Vreemde kuren Daiwa CN-101L

#1 Bericht door Taxie »

Ik verrichte vandaag wat metingen met m'n Daiwa tot mij het opviel dat de kruisnaaldmeter in rust helemaal niet naar de nulstand gingen. Meter losgekoppeld en nog steeds niet naat de ruststand. Ik speelde wat met mijn vinger over het afdekglaasje van de meter en als betoverd reageert de meter simultaan op mijn vinger. Ik ben aan de aarde van de keuken stopcotact gaan hangen maar de wijzers bewegen als betoverd mee ook na onladingspogingen blijft zelfs na een paar uur rust de meter vingeractief. Wat nu, een nieuwe kopen zal toch niet waar zijn.

Ger
Mijn naam is Taxie en weet nergens van, maar wel standby op kanaal 27 AM in Nijmegen!
En QRV op de 145.750 FM en 28.210 Digitaal als PD4TAX.

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vreemde kuren Daiwa CN-101L

#2 Bericht door PD0AC »

Dat de meter op je vingerbewegingen reageert is vrij normaal, gewoon een kwestie van de statische elektriciteit die het aanraken van het plastic veroorzaakt. Wat betreft de nulstand, hier komt de open deur: er zijn twee kleine schroefjes te zien in het front waarmee je de meters op nul kan stellen. Dat lukt soms nèt niet helemaal. De afwijking is echter nooit dermate groot dat de meter daardoor waardeloos wordt.

Het zijn en blijven goedkope meters tenslotte, maar ik vind ze wel waar voor het geld leveren.
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Taxie
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:35
Roepletters: pd4tax
Locatie: Nijmegen

Re: Vreemde kuren Daiwa CN-101L

#3 Bericht door Taxie »

Oke, ik ben toch gerustgesteld.
Dank
Mijn naam is Taxie en weet nergens van, maar wel standby op kanaal 27 AM in Nijmegen!
En QRV op de 145.750 FM en 28.210 Digitaal als PD4TAX.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Vreemde kuren Daiwa CN-101L

#4 Bericht door PE7EB »

Je kan rustig gaan slapen Taxi, ik heb bij wijze van proef even met een lapje over het plastic venster van zowel mijn CN-101L als van mijn CN103L gewreven en bij beide kwamen de wijzers uit de hoek, om daarna weer langzaam terug te zakken :)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Vreemde kuren Daiwa CN-101L

#5 Bericht door PA0FRI »

taxie schreef:Ik speelde wat met mijn vinger over het afdekglaasje van de meter en als betoverd reageert de meter simultaan op mijn vinger. Ger
Inderdaad statische elektriciteit, is vooral te verhelpen door te wrijven met een vochtig doekje.
Als het systeem geijkt wordt met bij voorbeeld een Bird, is de aanwijzing behoorlijk nauwkeurig.
Een vriend had een PA gebouwd en beweerde dat er gemeten met zijn CN-101L 1100 W uit kwam. Dat was dus niet zo en mijn CN-101L wees 800 W aan. Toen zijn CN_101L geijkt werd met een Bird, wees de meter 850 W aan.
De CN-101L komt niet altijd uit dezelfde fabriek en een foute montage komt voor zie:
http://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/CN101L/CN101L.htm
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Vreemde kuren Daiwa CN-101L

#6 Bericht door PA3HMP »

Ik sta er vaak van verbaasd dat vaak mensen Bird nemen als ijk bron, vooral de bird 43 die lossen koppen heeft, de meter zelf heeft een behoorlijke afwijking en daarbij moet je de afwijking van de gebruikte plug nog eens bij optellen, dan kom je even uit mijn hoofd op 5% voor de meter en 7% voor de plug(of was het nu andersom), totaal 12% afwijking die de bird 43 kan hebben, het mag duidelijk zijn dat de bird 43 niet is gemaakt voor ijk werkzaamheden maar voor ruw ''terreinwerk'' en dan heb ik het nog niet eens over de vraag of de bird na al die jaren nog werkt binnen die 12% tollerantie die hij heeft af fabriek.

De bird 43 heeft vanwege het statische verschijnsel een glazen venster.

Mark

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Vreemde kuren Daiwa CN-101L

#7 Bericht door PA0FRI »

PA3HMP schreef:Ik sta er vaak van verbaasd dat vaak mensen Bird nemen als ijk bron
De onderlinge afwijking van Bird meters en koppen is vrijwel nihil.
Ik heb mijn Bird met een 2.5 kW kop vergeleken met de twee anderen van vrienden door ze in serie te zetten met zo kort mogelijke kabels. De meters en koppen werden elk steeds van plaats verwisseld en het verschil was nog geen naalddikte in aanwijzing.
Een amerikaan deed hetzelfde (staat ergens op internet) maar dan met 20 exemplaren en hij stelde hetzelfde vast.
Voor ons zendamateurs en niet professionals is een Bird goed genoeg (maar wel prijzig) denk ik zo.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Vreemde kuren Daiwa CN-101L

#8 Bericht door PA3HMP »

Bird zelf maakt melding van die afwijkingen, en bij defensie was ik verantwoordelijk voor de controle op de koppen, voor de meters bij defensie mochten we overigens zelfs gaan tot een afwijking van 15% want die dingen werden toch enkel in het veld gebruikt, als ijkbron had ik daar een gecalibreerde R&S staan, daar kon ik goed zien dat er toch wel koppen waren die een behoorlijke afwijking hadden en ook dat de meter zelf niet zo super nauwkeurig is.

Het wordt lastig een bird 43 te gebruiken als ijkbron wanneer de max afwijkingvanuit de fabriek al zo hoog is, je gaat dan meetfout op meetfout stapelen, niet dat overigens het verschil tussen 350 Watt en 400Watt te merken is met zenden hoor maar dat terzijde.

Plaats reactie