mfj269 start niet op

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

mfj269 start niet op

#1 Bericht door pe5jw »

Ik heb sinds kort een raar probleem met mijn mjf269.

Als ik het apparaat aan zet dan slaat het linker metertje gelijk uit daarna start de display met wat meldingen en slaat de rechter meter uit,
dit is normaal zo hoort hij ook op te starten (als er geen antenne aangesloten is).
Maar nu slaat wel het linker metertje uit en daarna niks meer,geen display en rechter meter doet niks.

De unit lijkt wel te werken je kan de frequentie veranderen en dan zie je de linker meter zijn werk doen.

Dit gebeurde eerst wel eens een keer, weer uit en weer aan en hij deed het weer,
maar nu is het een uitzondering dat hij opstart.

Dacht natuurlijk los contact en heb hem los gehaald maar niks kunnen vinden.
Heb op de print waar ik zo bij kon ook alle eilanden opnieuw gesoldeerd.

Voor dat ik opzoek ga naar een imbussleutel om de hele unit uit elkaar te halen zou ik graag weten of iemand dit al eens tegen gekomen is en wat de oorzaak was of zou kunnen zijn.
Ik denk zelf dat de processor niet opstart door bv geen spanning.

Tips om de unit te reparen zijn welkom.
Fout zoek is nu niet iets waar ik erg goed in ben.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: mfj269 start niet op

#2 Bericht door pe5jw »

Filmpje gevonden van hoe hij normaal opstart.
http://www.youtube.com/watch?v=fWAcVPQPpas
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: mfj269 start niet op

#3 Bericht door fred101 »

Ze schijnen defect te kunnen gaan door aan te zetten met het 70 cm knopje aan. Ik kan me daar niks bij voorstellen maar heb het van een gebruiker gehoord.

Het is niet meer dan een vrijlopende oscillator met meerdere bereiken en een SWR meter. De microprocessor rekent die VSWR om naar een waarde die mogelijk gelijk zou kunnen zijn aan R+jx. Vandaar ook dat het altijd plus is. Hij meet geen fase.

Dus als je wel output hebt (kun je horen op een transceiver, zien op counter, scoop, SA enz) dan is het analoge deel nog heel. Dus het feitelijke functionele hard. wat er fout zit moet dan in het digitale deel zitten.

Heb je er mee aan hele grote antennes gemeten ?
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: mfj269 start niet op

#4 Bericht door pe5jw »

Fred bedankt voor je antwoord.

Ik heb er wel eens 160m antennes meegemeten maar dat is al een paar jaar geleden dat kan het niet geweest zijn.
Het 70 cm (uhf) knopje zou kunnen maar waarom hij het dan weer wel en dan weer niet doen? als hij start werkt hij goed.

Zal hem eerst even bij een ontvanger houden dat had ik nog niet geprobeerd.

Ik ga mijn imbussleutels wel opzoeken (zodat ik de knoppen eraf kan halen) en het apparaat uit elkaar halen zodat er wat meer gemeten kan worden.

( Ik had alles gesoldeerd en toen deed hij het steeds prima, dacht opgelost. Maar paar uur laten dus niet meer)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pe1lml
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2011, 12:44

Re: mfj269 start niet op

#5 Bericht door pe1lml »

Zelfde probleem gehad met een mfj 259b. Mode knopje bleef hangen.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: mfj269 start niet op

#6 Bericht door pe5jw »

aha thx ga ik gelijk even checken.
Ik was er nog niet aan toe gekomen er wat mee te doen dit is het eerste wat ik ga doen.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: mfj269 start niet op

#7 Bericht door pe5jw »

Bedankt voor de tip dat zou het wel eens kunnen zijn geweest.
Even met de schakelaartjes zitten spelen en nu zo'n 25 keer aan en uit gezet zonder problemen.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Plaats reactie