Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#31 Bericht door lloyd »

het was mij dus ook niet opgevallen dat de U1231A geen stroom kan meten

meters van Fluke of Agilent die dat wel kunnen kosten ca euro 140,-- :|

UPDATE: wel die van Agilent, NIET die van Fluke (met dank aan pa2lad)
Laatst gewijzigd door lloyd op 26 sep 2011, 08:24, 2 keer totaal gewijzigd.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#32 Bericht door PA2LAD »

lloyd schreef:het was mij dus ook niet opgevallen dat de U1231A geen stroom kan meten

meters van Fluke of Agilent die dat wel kunnen kosten ca euro 140,-- ...
Met een shunt in de meter zelf of met een stroomtang?
Heb jaren geleden ook eens een universeelmeter van Gossen aangeschaft. Ziet er prima uit en met een dB schaal. Dat had een opvolger kunnen zijn voor de Philips universeelmeter die uit elkaar begon te vallen (kast). Bij lijnmetingen bleek er geen hout van te kloppen. Blijkt dat de schaal alleen klopt bij 50 Hz en niet eens tot 3-4 KHz. Mooi ding die meter, maar vanwege dat gebrek eigenlijk een miskoop.

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#33 Bericht door lloyd »

bij de Agilent U1232A van ca euro 140,-- heb je geen stroomtang nodig

bij Fluke weet ik het even niet...

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#34 Bericht door fred101 »

Vanaf de Fluke 115 heb je stroom meting maar dan zit je al op 184 euro ( ex)

Ik moet zeggen dat ik even schrok van de Flukeprijzen. Wist niet dat ze zo duur waren. Daar heb ik al lang niet meer naar gekeken. Ze maken zelfs de 77 nog en hij ziet er nagenoeg gelijk uit als mijn antieke 77-III. Dat ding kan nog niet de helft van mijn Agilent, is minder precies maar mechanisch wel veel sterker maar kost bijna het dubbele. Mijn Fluke is wel ongeloofelijk zuinig met batterijen, de meetwaarden kloppen nog steeds, hij is al die jaren nog nooit gecalibreerd.

Maar ik zou geen 50 euro ofzo extra neertellen voor stroommeting. Tenzij dat iets is wat je heel veel doet. Ik gebruik het zelf bijna nooit. Ik heb ook een stroomtang maar dat is voor mij voor automotive gebruik. In electronica meet ik over componenten of gebruik een stroomprobe en scoop.

Wat even werd aangehaald, een meter kan wel AC stroom en spanning meten, en zelfs misschien als TRMS, maar dt zegt niks over de bruikbaarheid. Je moet weten welk frequentie bereik ze aankunnen en nog belangrijker de crest factor. Ook is de PSRR en CMRR belangrijk. Ik heb een oude Fluke 8500 bench meter die zelfs tot 1 MHz AC RMS kan meten met bizarre crest factors.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#35 Bericht door lloyd »

inderdaad duur spul

die Agilent U1231A, zonder stroommeting, voor ca euro 100,-- blijft denk ik dan toch wel een goede keus...

@fred101
je had het over Extech: bijvoorbeeld de MN42 voor ca euro 50,--, of MN47 (automatisch meetbereik) voor ca euro 75,--
http://www.extech.com/instruments/categ ... p?catid=48
http://www.extech.com/instruments/categ ... p?catid=49
hoe zijn die in vergelijking met de Agilent U1231A?

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#36 Bericht door PD4NX »

Zelfs met een Fluke 115 is het me op de zaak soms gelukt om de interne zekering te laten knallen. :oops:
Bij regelmatig troubleshooting gebruik kan dat natuurlijk gebeuren (uiteraard door vlugge domme handelingen !).
Je wilt niet weten wat een nieuwe zekering kost.
Vandaar dat er voor de hobby bij mij geen Fluke staat.
Voor de prijs van een Fluke zekering heb je al bijna een nieuwe meter (in mijn geval Voltcraft).
Het is maar net waar je prioriteiten liggen.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#37 Bericht door lloyd »

euro 8,75 ex btw
http://nl.farnell.com/fluke/803293/fuse ... /dp/546720

heeft misschien wel grotere ellende voorkomen?

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#38 Bericht door ON9KVE »

100 euro voor een meter die geen stroom kan meten vind ik te veel.

dan een minder precieze (is ook niet nodig, 2% is al precies genoeg) voor 50 euro met meer mogelijkheden
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#39 Bericht door lloyd »

maar hoe zit het met de veiligheid?

http://www.youtube.com/watch?v=Ewyf9mzIfi0

:roll:

P.S.: mijn vraag over Extech meters is hiermee eigenlijk wel beantwoord, want als ze zulke rotzooi als in het filmpje op de markt durven brengen dan heb ik in de rest ook geen vertrouwen meer

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#40 Bericht door PD4NX »

pa3kve schreef:dan een minder precieze (is ook niet nodig, 2% is al precies genoeg) voor 50 euro met meer mogelijkheden
Op die meer mogelijkheden kun je je beter niet blindstaren.
Stroommeting hoort er wel op te zitten vind ik.
De keuze is enorm, maar laat je niet leiden door de vele knopjes en blitse kleuren.
Dat de beveiliging niet adequaat is, is een feit, maar leg wel de prioriteit waar het voor jou hoort te liggen (om toch maar even on topic te blijven).
Voor zo nu en dan metingen zijn ze goed bruikbaar.
Mijn prioriteiten waren, compact, stevige body, autorange, stroommeting, 10 Mohm ingangsimpedantie en een standaard voor rechtop zetten.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#41 Bericht door fred101 »

Ed, inderdaad, goede punten. Hij noemde trouwens in de start post alle dag gebruik, dat is in mijn gedachte niet incidenteel.

Lloyed, dat is inderdaad geen reclame maar hij zegt ook in het verhaal dat hij dat van een merk als extech niet verwacht had en ook dat hij verwacht dat er actie op komt vanuit extech. Het is waarschijnlijk een ontwerpfout. Het voltopzet stuk moet door worden geduwd en dat gaat te zwaar. En als je het niet door duwt blijft de schakelaar in de foute stand. Dit is dus wat er met mijn voltcraft gebeurde. Maar die stond wel in de goede stand, dat was alleen te veel spanning. Als die in ohm of capaciteit had gestaan....ik moet er echt niet aan denken.

In de multimeter shootout 50 dollar was extech een van de twee merken die goed scoorde en de rest was junk ( in zijn woorden) in deel twee doet extech ook mee maar de eerst 5 minuten zeggen het eigenlijk al. Je krijgt niet meer precisie of functies maar als je ze vast pakt voel je gelijk dat het meer richting professioneel gaat. Steviger en meer veiligheid.

Gaaf ( maar ook wat zonde) was de aflevering waar hij een Fluke probeerde te mollen. Het is uiteindelijk gelukt maar hij was nog steeds repareerbaar. Van 30 meter hoogte zonder rubber hoes van de rotsen gooien is ook wel wat overdreven. Maar verzuipen lukte niet, uit een rijdende auto gooien, er over heen rijden, van een viaduct af keilen..allemaal tevergeefs.

Qua zekering: nu ben je 8 euro kwijt voor een zekering, jammer maar verder is er niks gebeurd. Zonder zekering was had er veel meer kunnen gebeuren, ook met jezelf of het apparaat waar je aan meet. Niet elke verbruiker waar je stroom in meet vindt een kortsluiting even vermakelijk ( als je bv spanning meet maar de probes nog in stroom zitten, stom, ja maar we zijn mensen.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#42 Bericht door PD4NX »

In een auto met extra stevige kooiconstructie ben je in geval van een ongeluk ook veiliger.
We rijden (helaas) niet allemaal in Volvo's. :?

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#43 Bericht door lloyd »

het is in ieder geval goed om je van de risico's bewust te zijn

zie ook dit filmpje, vol met goede tips:
EEVblog #75 - Digital Multimeter Buying Guide for Beginners

http://www.youtube.com/watch?v=gh1n_ELmpFI

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#44 Bericht door ON9KVE »

lloyd schreef:het is in ieder geval goed om je van de risico's bewust te zijn

zie ook dit filmpje, vol met goede tips:
EEVblog #75 - Digital Multimeter Buying Guide for Beginners

http://www.youtube.com/watch?v=gh1n_ELmpFI
Ik probeer naar die man te kijken, maar dat ga ik echt geen 58 minuten volhouden hoor.
Hij zal best erg deskundig zijn, maar een beetje Ritalin erin kan ook geen kwaad zeg !

Weet iemand een review (editorial) test van die dingen. Of wat ook mag: eentje van 100 euro *met* stroommeting?
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#45 Bericht door lloyd »

:) in deze video is hij nog relatief rustig

Plaats reactie