Wat is een goede en toch goedkope multimeter?
Wat is een goede en toch goedkope multimeter?
Hallo
Graag een advies voor een goedkopen en toch goede multimeter.
Metingen voor "alle-dag"...
Waar te koop ?
Dank voor de tip.
73
Kees
PA3KVE
Graag een advies voor een goedkopen en toch goede multimeter.
Metingen voor "alle-dag"...
Waar te koop ?
Dank voor de tip.
73
Kees
PA3KVE
73
Kees
ON9KVE
______________________________________________________________
Kees
ON9KVE
______________________________________________________________
Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?
Ik liep enige tijd geleden met dezelfde vraag rond. Op aanraden van enkele andere amateurs kocht ik via eBay de DT-9205A bij Deze verkoper. Gezien de prijs had ik er weinig vertrouwen in, maar het ding blijkt uitstekend te werken. Alleen de meetsnoeren zijn niks waard en kun je beter vervangen door wat knaps.
Daarnaast heb ik een analoge FETVOM, de Voltcraft VC-5070, gekocht bij Conrad. Prijs is 50 euro. Voor sommige toepassingen prettiger dan een digitale.
Hans
Daarnaast heb ik een analoge FETVOM, de Voltcraft VC-5070, gekocht bij Conrad. Prijs is 50 euro. Voor sommige toepassingen prettiger dan een digitale.
Hans
Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?
gezien de reviews kan men bij Deal extreme ook goede zaken doen.
Persoonlijk nog geen ervaring.
Persoonlijk nog geen ervaring.
'73, Maarten -PA3EYC-
Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?
Misschien helpt deze discussie je nog wat verder?
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... multimeter
Maarten
PD4M
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... multimeter
Maarten
PD4M
Maarten
PD4M
PD4M
- PA3GNZ, Tjeerd
- Berichten: 5131
- Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
- Roepletters: PA3GNZ
- Locatie: JO22NB
- Contacteer:
Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?
Hans,PD0AC schreef:Alleen de meetsnoeren zijn niks waard en kun je beter vervangen door wat knaps.
Zijn de aansluitingen voor de meetsnoeren van de gangbare type?
- coolepascal
- Berichten: 3745
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
- Locatie: ZL
- Contacteer:
Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?
Kees,
Wat wil je meten ?
wil je weten of je voeding 12V is en moet er een doormeet piepertje opzitten dan is elk metertje van 10 euro voldoende
Wil je fatsoenlijke resultaten hebben dan zou ik wat beters verkiezen.
Waarom moet het ding goedkoop zijn en hoe goedkoop bedoel je. (ik kocht een Fluke 75 nieuw in doos voor 100 euro) (was een dump partij van amerikaansedefensie)
Wat wil je meten ?
wil je weten of je voeding 12V is en moet er een doormeet piepertje opzitten dan is elk metertje van 10 euro voldoende
Wil je fatsoenlijke resultaten hebben dan zou ik wat beters verkiezen.
Waarom moet het ding goedkoop zijn en hoe goedkoop bedoel je. (ik kocht een Fluke 75 nieuw in doos voor 100 euro) (was een dump partij van amerikaansedefensie)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?
Ja, ik kan de meetsnoeren uitwisselen met alle andere meters die ik heb (of had).PA3GNZ, Tjeerd schreef:
Hans,
Zijn de aansluitingen voor de meetsnoeren van de gangbare type?
Hans
- PA0FRI
- Berichten: 2378
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
- Roepletters: PA0FRI
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?
Qua nauwkeurigheid hoeft een alle-dag meter niet onder te doen voor een merkartikel. Vaak wordt dezelfde IC gebruikt als in een dure meter. Vemoedelijk worden minder nauwkeurige componenten gebruikt en bespaart men op het ijken.pa3kve schreef:Graag een advies voor een goedkopen en toch goede multimeter.Metingen voor "alle-dag"...
Ongeveer 25 jaar geleden kreeg ik een Velleman DVM92 (± 50 gulden). Na ijking/afregelen met een HP metercalibrator was de DVM92 net zo nauwkeurig als mijn Fluke77, maar zeer HF gevoelig. De meetsnoeren werkten als antenne en bij 100W was dat te merken terwijl de Fluke "dood" bleef. De DVM wordt vanwege zijn groter display nog steeds als alle-dag multimeter gebruikt. De stekkerbussen waren niet goed op de print gesoldeerd en dat moest overgedaan worden.
Kwaliteit en afregeling bepalen grotendeels de prijs.
Inmiddels zijn wij 25 jaar verder en ik denk dat een EURO 10 - 20 multimeter van Gamma, Praxis etc. geschikt zijn voor je doel.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.
Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?
Een goedkope en compacte multimeter met autorange is bijvoorbeeld de Voltcraft VC170.
Die is al een tijd mijn meetmaatje vanwege de redelijk kleine afmetingen (zo'n ding staat altijd in de weg op een niet al te grote werktafel ).
Wil je echt nauwkeurig meten met een gecalibreerde multimeter dan is een Fluke wel het neusje van de zalm.
Fluke was mijn eerste werkgever en weet met hoeveel zorg zo'n product geproduceerd wordt.
-Ed
Die is al een tijd mijn meetmaatje vanwege de redelijk kleine afmetingen (zo'n ding staat altijd in de weg op een niet al te grote werktafel ).
Wil je echt nauwkeurig meten met een gecalibreerde multimeter dan is een Fluke wel het neusje van de zalm.
Fluke was mijn eerste werkgever en weet met hoeveel zorg zo'n product geproduceerd wordt.
-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes
Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?
Inderdaad, de nauwkeurigheid is over het algemeen geen probleem. Er spelen uiteraard meerdere factoren een rol, waaronder de constructie. De aangehaalde Praxis / Gamma metertjes, waarvan ik er ééntje heb, vallen nog nèt niet uit elkaar als je ze uitpakt. Ook lijdt de meter aan contactproblemen als je een bepaald bereik kiest. Verder zijn ze nogal klein, maar wie weet wordt dat door sommigen juist gewaardeerd.
Al met al maakt die DT-9205A een veel betere indruk. Die Voltcraft in de vorige post overigens ook.
Hans
Al met al maakt die DT-9205A een veel betere indruk. Die Voltcraft in de vorige post overigens ook.
Hans
Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?
Sommige erg goedkope multimetertjes hebben een vrij lage ingangsimpedantie wat niet wenselijk is.
Ik meen dat de Voltcraft 10 Mohm is in tegenstelling tot 1 Mohm bij het echt goedkope spul.
-Ed
Ik meen dat de Voltcraft 10 Mohm is in tegenstelling tot 1 Mohm bij het echt goedkope spul.
-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes
Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?
De 'eBay Chinees' is in ieder geval 10MΩ/volt DC. Van de Gamma/Praxis dingetjes weet ik de waarde niet.PD1EU schreef:Sommige erg goedkope multimetertjes hebben een vrij lage ingangsimpedantie wat niet wenselijk is.
Ik meen dat de Voltcraft 10 Mohm is in tegenstelling tot 1 Mohm bij het echt goedkope spul.
-Ed
Hans
Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?
Omdat deze vraag op Ircuits online rgelmatig voobij kwam heb ik dit http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/40. geschreven.
u
Het vertel je niet wat je moet kopen maar wel wat alle kreten betekenen en waar je op moet letten.
Als precisie niet. Van belang is, en sorry Frits , maar daar zit je echt fout, daar zit wel flink wat verschil ( vroeger werd er ook niet zo'n zooi gemaakt ls nu) en dat bv een 2,5 digit meter direct na calibratie het zelfde aanwijst zegt niks. Wat doet hij bij 10 graden meer of na een keer valken, of bij hogere luchtvochtigheid en vooral met lgere batterijen, is het belangrijkste in mijn ogen hufterproofheid.
Dus wat gebeurd er als je met de meter in de ACV stand maar de meetpennen nog in de 100 mA gaten de pennen in 230 V prikt. Is je meter dan dood, explodeert hij in je hand of springt er een zekering. Of hij staat in ohm en jij meet aan de HV van je eindtrap. Nog steeds overlijden de meeste meters op deze manier.
Meter onder de 50 euro kennen meestal nagenoeg geen beveiliging tegen it soort acties.
Precisie wordt bepaald door de Vref, tempco van weerstanden, schakel materiaal, bussen, shunts, zekeringen, kwaliteit pcb ect. bij dure meters vaak een temperatuur gecompenseerde zener, soms zelfs in een oven. Bij goedkope meters soms twee weerstanden tussen de 9 V van de batterij en massa. ( zelf gezien) ook gaan de meeste goedkope afwijken naar mate de batterij leger wordt. Mijn Flukes en Agilent blijven met een display die bijna niet meer leesbaar is van de lage batterijspanning nog gewoon juist aangeven.
Ik heb met een Voltcraft ( van boven de 150 euro) een foutje gemaakt. Ik had hem in het 1000 V bereik, ik verwachte 600 V maar er stond 1200 of 1400 V. ( weet niet meer precies) Meter totaal dood. Diverse opamps uit elkaar gespat. Alle spanningsregelaars dood. Componenten uit bv het ohm bereik kapot.schakelcontacten verbrand, Echt compleet dood, echt waardeloos. Kan niet alleen niet tegen een beetje overspanning, maar het trok ook door de hele meter, levengevaarlijk. Ik heb geluk gehad dat de batterijen niet geexplodeerd zijn. Komt er bij mij nooit meer in. Zal bij een Fluke niet gebeuren.
Precisie hoort te worden opgegeven bij temperatuur en voor een bepaalde tijd en per bereik.
Daarnaast tov wat. Mijn keithley heeft bv een certificaat waar op staat tov welke NIST tracable calibrators, twee stuk, compleet met serienummer en calibratiedatum hij is afgeregeld. Bij een goedkope multimeter staat 1% en dan verder niks. Dat kan best bij 5 graden meer heel anders zijn en vaak is het ook dat het ontwerp, in theorie gemiddeld 1% zou moeten zijn. Onder 50-100 euro is het bulk. Als het al wordt afgeregeld is dat meestal even snel tegen een werkstandaardje en maar de vraag hoe goed die is. Laat staan dat elke meter eerst een uur of twee wordt voorverwarmd.
Maar alles staat uitgebreid in jip en janneke taal in de link. Ook op mijn site nog downloadbaar.
Steve, van het EEV blog trekt een aantal prijsklasse meters uit elkaar. Kan je mooi de verschillen tussen duur en goedkoop zien en ook dat er heel andere onderdelen orden gebruikt.
Oeps, ik draaf weer eens door, naast een VNA verslaving heb ik wat met precisie meten en heb zo'n 25 meters. Van multimeter , sourcemeter tot electrometer. Van meters met 100 nV resolutoe tot analoog 1 uV volle schaal maar ook oude Flukes, AVO's en simpson. Van 2,5 digit tot 7,5 digit. En natuurlijk een nagenoeg complete calibratie setup met kelvin varley dividers, calibrators, transfer standaards, low EMF kabels, guarding en zelfs een compeet werkend Guildline cabinet met 4 standard cellen incl complete calibratie geschiedenis vanaf nieuw.
u
Het vertel je niet wat je moet kopen maar wel wat alle kreten betekenen en waar je op moet letten.
Als precisie niet. Van belang is, en sorry Frits , maar daar zit je echt fout, daar zit wel flink wat verschil ( vroeger werd er ook niet zo'n zooi gemaakt ls nu) en dat bv een 2,5 digit meter direct na calibratie het zelfde aanwijst zegt niks. Wat doet hij bij 10 graden meer of na een keer valken, of bij hogere luchtvochtigheid en vooral met lgere batterijen, is het belangrijkste in mijn ogen hufterproofheid.
Dus wat gebeurd er als je met de meter in de ACV stand maar de meetpennen nog in de 100 mA gaten de pennen in 230 V prikt. Is je meter dan dood, explodeert hij in je hand of springt er een zekering. Of hij staat in ohm en jij meet aan de HV van je eindtrap. Nog steeds overlijden de meeste meters op deze manier.
Meter onder de 50 euro kennen meestal nagenoeg geen beveiliging tegen it soort acties.
Precisie wordt bepaald door de Vref, tempco van weerstanden, schakel materiaal, bussen, shunts, zekeringen, kwaliteit pcb ect. bij dure meters vaak een temperatuur gecompenseerde zener, soms zelfs in een oven. Bij goedkope meters soms twee weerstanden tussen de 9 V van de batterij en massa. ( zelf gezien) ook gaan de meeste goedkope afwijken naar mate de batterij leger wordt. Mijn Flukes en Agilent blijven met een display die bijna niet meer leesbaar is van de lage batterijspanning nog gewoon juist aangeven.
Ik heb met een Voltcraft ( van boven de 150 euro) een foutje gemaakt. Ik had hem in het 1000 V bereik, ik verwachte 600 V maar er stond 1200 of 1400 V. ( weet niet meer precies) Meter totaal dood. Diverse opamps uit elkaar gespat. Alle spanningsregelaars dood. Componenten uit bv het ohm bereik kapot.schakelcontacten verbrand, Echt compleet dood, echt waardeloos. Kan niet alleen niet tegen een beetje overspanning, maar het trok ook door de hele meter, levengevaarlijk. Ik heb geluk gehad dat de batterijen niet geexplodeerd zijn. Komt er bij mij nooit meer in. Zal bij een Fluke niet gebeuren.
Precisie hoort te worden opgegeven bij temperatuur en voor een bepaalde tijd en per bereik.
Daarnaast tov wat. Mijn keithley heeft bv een certificaat waar op staat tov welke NIST tracable calibrators, twee stuk, compleet met serienummer en calibratiedatum hij is afgeregeld. Bij een goedkope multimeter staat 1% en dan verder niks. Dat kan best bij 5 graden meer heel anders zijn en vaak is het ook dat het ontwerp, in theorie gemiddeld 1% zou moeten zijn. Onder 50-100 euro is het bulk. Als het al wordt afgeregeld is dat meestal even snel tegen een werkstandaardje en maar de vraag hoe goed die is. Laat staan dat elke meter eerst een uur of twee wordt voorverwarmd.
Maar alles staat uitgebreid in jip en janneke taal in de link. Ook op mijn site nog downloadbaar.
Steve, van het EEV blog trekt een aantal prijsklasse meters uit elkaar. Kan je mooi de verschillen tussen duur en goedkoop zien en ook dat er heel andere onderdelen orden gebruikt.
Oeps, ik draaf weer eens door, naast een VNA verslaving heb ik wat met precisie meten en heb zo'n 25 meters. Van multimeter , sourcemeter tot electrometer. Van meters met 100 nV resolutoe tot analoog 1 uV volle schaal maar ook oude Flukes, AVO's en simpson. Van 2,5 digit tot 7,5 digit. En natuurlijk een nagenoeg complete calibratie setup met kelvin varley dividers, calibrators, transfer standaards, low EMF kabels, guarding en zelfs een compeet werkend Guildline cabinet met 4 standard cellen incl complete calibratie geschiedenis vanaf nieuw.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl
Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?
een lage impedantie is niet per definitie slecht: bij het meten in elektrische installaties is het juist een voordeel
daarom heeft fluke ook meters met lage impedantie*), of zowel hoge als lage impedantie
zie http://support.fluke.com/find-sales/Dow ... NG_A_W.PDF
*) die moet je dus niet kopen voor het meten van electronica
daarom heeft fluke ook meters met lage impedantie*), of zowel hoge als lage impedantie
zie http://support.fluke.com/find-sales/Dow ... NG_A_W.PDF
*) die moet je dus niet kopen voor het meten van electronica
Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?
Goed punt, bij mijn ouders thuis een storing aan een stopcontact/dimmer verholpen. Ik had een Agilent en een Fluke bij me. Die Agilent was nagenoeg onbruikbaar daarvoor.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl