Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#16 Bericht door PA3HMP »

kijk of je ergens 2e hands nog een goede fluke 77 ofzo te pakken kan krijgen, deze zijn beveiligd tegen gekke zaken als verkeerde spanningen, en ze hebben maar een meetbereik in bijvoorbeeld het volt gebied, dus geen gezeur over dat je in het verkeerde gebied zit te meten, gewoon direct de juiste waarde kunnen zien.

Mark

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#17 Bericht door pa3met »

lloyd schreef:een lage impedantie is niet per definitie slecht: bij het meten in elektrische installaties is het juist een voordeel

daarom heeft fluke ook meters met lage impedantie*), of zowel hoge als lage impedantie

zie http://support.fluke.com/find-sales/Dow ... NG_A_W.PDF

*) die moet je dus niet kopen voor het meten van electronica
In de vliegtuigen waren er veel gasten die een fluke gebruikten om te meten, wat voor verreassende (not) resultaten zorgde. Hoge ingangs-impedantie is bijdigitale meetspullen niet echt handig als er veel rommel ronddoolt op kabels.

Een losse kabel meten in een bundel van 80m lang -- 10Vdc meten....? Pak gerust de oude multimeter (of dat ding van de bouwmarkt) -- zijn veel beter geschikt. Heb je opeens het echte, juiste antwoord.

(tip: een digitale multimeter van skania, iets van10 euro, niks mis mee)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#18 Bericht door pa1bjs »

Ik gebruik vanuit mijn werk veel Fluke's en Hioki's en Keithley en ik kan er echt niet over klagen.
Goed spul degelijk, betrouwbaar, en de mogelijkheid om te kalibreren.

Kijk eens naar een fluke 25, prima spul blunderproof :mrgreen:
En goedkoop 2de hands

groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#19 Bericht door ON9KVE »

Bedankt voor de tips allemaal.

ik denk aan een DVM9912 van Velleman.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#20 Bericht door fred101 »

Hmm, voor 50 euro ben ik er niet kapot van. Maar 7,5 MOhm ( voor electronica is een hoge impedantie wel van belang en 10 MOhm is toch wel het miniumum waarbij de betere tot 10 V vaak nog hoger zijn, bv >10 GOhm)
Accuratie is nog al matig tot slecht, zeker voor een 4000 count, dat maakt in een aantal modes de laatst twee digits eigenlijk zinloos. OK je ziet dt het signaal omhoog of omlaag gaat maar meer ook niet.

Max 600 V is ook niet echt hufterproof te noemen. Hij kan niet eens meer dan zijn hoogte bereik aan

Kijk bv eens naar een extech (ben even de preciese spelling kwijt) ook niet de hoogste precisie maar is wel een goed bekend staand merk en geen label wat dan hier en dan daar inkoopt en wat ook (semi)professionele meters maakt

Maar je moet iets kiezen en de keus is bij 50 euro enorm en goed zijn ze geen van alle. Wat niet wil zeggen dat het voor jou niet bruikbaar kan zijn.

Ligt er aan wat je er mee wil doen. Kijken of ergens spanning staat, eenvoudige reparaties, kijken of je coax geen kortsluiting maakt na stekker anzetten, dan is het prima.

Doe je zelfbouw met RF, reparaties van TVs, iets met buizen apparatuur, dan zal hij snel, al dan niet vrijwillig, vervangen worden. Ook scoren ze slecht bij "vervuilde " spanningen. Wat Frits bv ook aangaf.

Dus vertel je eisen, dan kunnen we gericht met je mee denken.( als je dat niet al gedaan heb en ik er over heen heb gekeken)

Ik zou ook eerder en gebruikte Fluke kopen. Ik heb twee Fluke DVMs, een van 30 jaar oud en een van 20 jaar oud. Beide zwaar mishandeld en nog steeds perfect.( want ik vergeet wel altijd knoppen om te zetten)
Maar kijk ook eens voor een gebruikte bench meter. Ik heb een paar Fluke 8000's. Heb ik 10 euro voor betaald. Perfecte meters. Ook en HP3435 is en fijn ding, koop je ook onder de 50 euro. En allemaal gemaakt voor de eeuwigheid vol beveiligingen.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#21 Bericht door lloyd »

ik vind zelf dit een hele mooie meter:

de Agilent U1231A
prijs ca euro 100,-- :|

http://cp.literature.agilent.com/litweb ... 7550EN.pdf

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#22 Bericht door fred101 »

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik heb nog geen minuut spijt gehad van mijn agilent U1252A.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#23 Bericht door ON9KVE »

lloyd schreef:ik vind zelf dit een hele mooie meter:

de Agilent U1231A
prijs ca euro 100,-- :|

http://cp.literature.agilent.com/litweb ... 7550EN.pdf
Lijkt me idd prima, maar je kunt er geen stromen mee meten zover ik kan zien (ik ben nog niet helemaal wakker wellicht) ??

Mij gaat het (idd ergens al genoemd) huis tuin en keukenmeten.
Stroompjes, spanning, doorlaat, van die dingen.
Zelfbouwen is beperkt.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#24 Bericht door fred101 »

Even goed wakker worden en nog eens kijken dan, en vooral lezen :mrgreen:
60 uA tot 10 A. Bij multimeters nooit alleen naar de plaatjes kijken. Kijk even bij RS of conrad op de site, er is een hele reeks van Agilent. Maar voor ongeveer 100 euro heb je volgens mij ook een Fluke. Trouwens elk gerenomeerd merk heeft daar wel een eenvoudige maar wel goede meter.

Het verschil zit hem in de toeters en bellen, hoe goedkoper, hoe meer er op zit ten koste van echt belangrijke zaken die je niet ziet. Als het er maar mooi uitziet ziet met veel mogelijkheden. Dan neemt het aantal functies af ten gunste van de kwaliteit en precisie, dan neemt de precisie toe en daarna neemt het aantal functies weer toe. De goedkoopste " echte" multimeters liggen rond de 100 euro, de duurste ( hand) meters rond de 250-300,= maar duurder bestaat ook nog. ( en paar jaar terug kon je nog nieuwe analoge AVO8 meters kopen voor ergens rond de 650 pond)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#25 Bericht door PA2LAD »

Stromen meten is inderdaad iets waar je een probleem mee hebt, ook bij Fluke. Bij een oude Philips universeelmeter zit de shunt gewoon ingebouwd en kan je van minder dan een mA tot 10A probleemloos meten. Met mijn Fluke kan ik ook stroomsterkte meten, maar met een meettang en voor een ander bereik moet je een andere tang kopen. Bij Fluke denken ze meer (te veel naar mijn mening) aan de elektroboys die aan grote installaties met hoge spanningen en stroomsterktes werken. De meetpennen zijn ook veel te grof om op een printplaat te meten. Van de Philipsline die daarin is ondergebracht jaren geleden vindt je niks meer terug en dat waren nu net de meetinstrumenten die wij nodig hebben. Alle vernieuwing is nog geen verbetering. Probeer maar eens een middenfrequent te pieken met een digitale scoop en dat geldt ook voor een digitale voltmeter. Vrolijk wordt je daar niet van.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#26 Bericht door fred101 »

?? Bij mijn Flukes en Agilent en de hierboven genoemde Agilent kun Je gewoon stroom meten. Zoals ik schreef, het staat gewoon genoemd in de specs van die link, 60 uA tot 10 A.
Lezen, niet alleen plaatjes kijken :wink:

Bij stroomtangen zijn de meeste alleen AC, dan moet je dus even opletten als je ook hoge DC stromen il meten. Voor onze hobby is een stroomtang niet echt nodig. Trouwens ik meet zelde stroom. Even de spanning over een weerstand in een schakeling meten en je weet ook de stroom. Uiteindelijk wil je meestal weten hoeveel er door een component loopt om te kijken of het goed ingesteld is of werkt dan wel stuk is. Dat gaat op een pcb niet met de stroom meet functie.( de functie waar ook de meeste meters mee overlijden omdat een fout daar meestal ernstige gevolgen heeft en veel goedkopere meters een onbeveiligde 10 A ingang hebben.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#27 Bericht door lloyd »

ik zou zelf in ieder geval een goed merk kiezen, ook, of misschien wel juist (veiligheid), als het voor incidenteel huis- tuin- en keukengebruik is

eventueel 2e hands (misschien op de komende DvdRA)
Laatst gewijzigd door lloyd op 26 sep 2011, 07:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#28 Bericht door ON9KVE »

fred101 schreef:?? Bij mijn Flukes en Agilent en de hierboven genoemde Agilent kun Je gewoon stroom meten. Zoals ik schreef, het staat gewoon genoemd in de specs van die link, 60 uA tot 10 A.
Lezen, niet alleen plaatjes kijken :wink:

Bij stroomtangen zijn de meeste alleen AC, dan moet je dus even opletten als je ook hoge DC stromen il meten. Voor onze hobby is een stroomtang niet echt nodig. Trouwens ik meet zelde stroom. Even de spanning over een weerstand in een schakeling meten en je weet ook de stroom. Uiteindelijk wil je meestal weten hoeveel er door een component loopt om te kijken of het goed ingesteld is of werkt dan wel stuk is. Dat gaat op een pcb niet met de stroom meet functie.( de functie waar ook de meeste meters mee overlijden omdat een fout daar meestal ernstige gevolgen heeft en veel goedkopere meters een onbeveiligde 10 A ingang hebben.
Wakker worden Fred! :wink:

http://www.home.agilent.com/agilent/pro ... =dut&cc=NL
Bij de 1231 : geen stroom.
Dus Conrad typt maar wat
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#29 Bericht door lloyd »

pa3kve heeft gelijk zie ik

en is goed wakker blijkbaar

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Wat is een goede en toch goedkope multimeter?

#30 Bericht door fred101 »

Conrad heb ik niet gezien, alleen de folder van Agilent zelf. Op het fototje zie ik nu idd dat de simpelste ( links) geen stroommeetbus blijkt hebben. Bij de specs staat hij echter wel genoemd. Daar staan boven de kollom current alle drie de modellen genoemd.

Ik neem mijn woorden terug, niet alleen naar de specs kijken dus, plaatjes blijken toch belangrijk :wink:
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie