Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 14 dec 2017, 21:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 13 aug 2011, 11:34 
Offline

Geregistreerd: 27 mei 2008, 17:32
Berichten: 2302
Woonplaats: Dordrecht
pa3met schreef:
En als het echt niet ging, er helemaal uitboren, overmaats tappen en een helicoil er in.

Bij revisie van een radarunit met antenne werd dat op de zaak ook vaak gedaan.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 aug 2011, 05:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2011, 15:03
Berichten: 1631
Woonplaats: Lage Mierde
Helicoils zijn waardeloze dingen, beter een bus maken of wanneer je gebruik kan maken van draadeinden een stuk draadeind pakken die een maat groter is dan het origineel, dus bijvoorbeeld M8 en dan het stuk wat er uitsteekt netjes afdraaien tot 6mm en M6 op snijden.

Mark


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 aug 2011, 05:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2011, 15:03
Berichten: 1631
Woonplaats: Lage Mierde
pa3met schreef:
PA3HMP schreef:
Een linksdraaiende tap heeft enkel nut wanneer het afgebroken stuk niet te vast zit, want hij drukt de bout ook nog eens uit elkaar aan de bovenkant.

Er zijn speciale staafjes, dan boor je eerst een gat precies in het midden, sla er het staafje in(waar gleuven inzitten) waar je weer een busje met platte kant overheen zet en daar een tang op, prijzig spul en ook geen garantie voor succes, volgende keer kopervet gebruiken bij montage.

Mark


best grappig; waar ik gewerkt heb, (vliegtuigen) gebruikten we zo ongeveer altijd een linkse tap. Bijna zonder uitzondering los. En als het echt niet ging, er helemaal uitboren, overmaats tappen en een helicoil er in.


Als het echt vast zit bereik je met een linkse tap niks, deze zet enkel kracht op het uiteinde waardoor het uiteinde uit elkaar geperst wordt en nog vaster gaat zitten.

Wat ik me wel voor kan stellen bij vliegtuigen is wanneer er ergens een kop afgetrokken is(door bijvoorbeeld trillingen) een linkse tap goed werkt, immers het draadeind wat nog in het gat zit dat zit los, je kunt er enkel niet bijkomen om het eruit te halen.

een aantal proff. fabrikanten hebben er setjes voor, zoals ridgit, stahlwille enz, de 'truuk' van dit systeem is dat de pen in het gat getikt wordt en dus over de gehele lengte van het afgebroken stuk draadeinde/bout kracht zet, als je het er hier niet mee uitkrijgt rest enkel nog uitboren.

Afbeelding

Mark


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 aug 2011, 08:00 
Offline

Geregistreerd: 27 feb 2007, 17:35
Berichten: 331
Woonplaats: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR
Dat soort setjes zijn zeker mooi, alleen ik denk niet dat iedereen zoiets op de plank heeft liggen. Ik zeker niet omdat ze nogal prijzig zijn en ik hooguit 2 boutjes in een jaar losdraai, en de kans dat die nog eens afbreken nog kleiner is.

_________________
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 aug 2011, 09:10 
Offline

Geregistreerd: 21 apr 2006, 19:09
Berichten: 1219
Woonplaats: IJsselstein
PA3HMP schreef:
Helicoils zijn waardeloze dingen, beter een bus maken of wanneer je gebruik kan maken van draadeinden een stuk draadeind pakken die een maat groter is dan het origineel, dus bijvoorbeeld M8 en dan het stuk wat er uitsteekt netjes afdraaien tot 6mm en M6 op snijden.

Mark


Denk dan nog maar een keer goed na als je een vliegtuig in stapt.

_________________
IC7851/HiQ5-160 vert/PAR OA50 omni hor, X300; IC202S, TH-F7E, MD380, IC7000(+4m) mobile. IC7100, Kenwood TM221e+23cm transverter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 aug 2011, 09:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2011, 15:03
Berichten: 1631
Woonplaats: Lage Mierde
als ze heeeel veel boutjes achter elkaar gebruiken gaat het goed met helicoils maar het blijft lapwerk die helicoils(vroeger zette ze vliegtuien in elkaar met popnagels, heeeeel veel popnagels en zolang het er heel veel waren ging het goed), het gat iets groter maken en een bus maken is vele malen steviger of zoals ik al eerder aangegeven heb een draadeind aanpassen want een helicoil is niks anders dan opvulling, een losse spiraal, lijkt leuk maar heeft niet de sterkte van een bus waar alles aan elkaar zit.

Ik heb bij motoren al vaak helicoil rommel eruit moeten halen en vervangen door een fatsoenlijke bus of aangepaste draadeinden en dat bleef wel heel.

Mark


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 aug 2011, 10:12 
Offline

Geregistreerd: 27 feb 2007, 17:35
Berichten: 331
Woonplaats: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR
Ik had toch al een hekel aan vliegen :lol:

_________________
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 aug 2011, 18:47 
Offline

Geregistreerd: 30 dec 2005, 19:46
Berichten: 409
Ach ja tegenwoordig worden vliegtuigen gelijmd.
Papoea's gebruiken ejaculaat als lijm, dus als je de piloot van caruda vreemd ziet doen dan hangt er een stuk alu los ergens aan het vliegtuig...

:mrgreen:

Helicoils werken wel goed, je kunt ook kant en klare draadbussen kopen. Die worden in setjes geleverd inclusief boor en bijbehorende tap.

Maar geit ijzer sucks, brosse troep is het. Maar er is genoeg voorradig, alle gietijzeren gasleidingen moeten vervangen worden.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling