Bij revisie van een radarunit met antenne werd dat op de zaak ook vaak gedaan.pa3met schreef:En als het echt niet ging, er helemaal uitboren, overmaats tappen en een helicoil er in.
afgebroken bout verwijderen
Re: afgebroken bout verwijderen
Re: afgebroken bout verwijderen
Helicoils zijn waardeloze dingen, beter een bus maken of wanneer je gebruik kan maken van draadeinden een stuk draadeind pakken die een maat groter is dan het origineel, dus bijvoorbeeld M8 en dan het stuk wat er uitsteekt netjes afdraaien tot 6mm en M6 op snijden.
Mark
Mark
Re: afgebroken bout verwijderen
Als het echt vast zit bereik je met een linkse tap niks, deze zet enkel kracht op het uiteinde waardoor het uiteinde uit elkaar geperst wordt en nog vaster gaat zitten.pa3met schreef:best grappig; waar ik gewerkt heb, (vliegtuigen) gebruikten we zo ongeveer altijd een linkse tap. Bijna zonder uitzondering los. En als het echt niet ging, er helemaal uitboren, overmaats tappen en een helicoil er in.PA3HMP schreef:Een linksdraaiende tap heeft enkel nut wanneer het afgebroken stuk niet te vast zit, want hij drukt de bout ook nog eens uit elkaar aan de bovenkant.
Er zijn speciale staafjes, dan boor je eerst een gat precies in het midden, sla er het staafje in(waar gleuven inzitten) waar je weer een busje met platte kant overheen zet en daar een tang op, prijzig spul en ook geen garantie voor succes, volgende keer kopervet gebruiken bij montage.
Mark
Wat ik me wel voor kan stellen bij vliegtuigen is wanneer er ergens een kop afgetrokken is(door bijvoorbeeld trillingen) een linkse tap goed werkt, immers het draadeind wat nog in het gat zit dat zit los, je kunt er enkel niet bijkomen om het eruit te halen.
een aantal proff. fabrikanten hebben er setjes voor, zoals ridgit, stahlwille enz, de 'truuk' van dit systeem is dat de pen in het gat getikt wordt en dus over de gehele lengte van het afgebroken stuk draadeinde/bout kracht zet, als je het er hier niet mee uitkrijgt rest enkel nog uitboren.
Mark
-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
- Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR
Re: afgebroken bout verwijderen
Dat soort setjes zijn zeker mooi, alleen ik denk niet dat iedereen zoiets op de plank heeft liggen. Ik zeker niet omdat ze nogal prijzig zijn en ik hooguit 2 boutjes in een jaar losdraai, en de kans dat die nog eens afbreken nog kleiner is.
Quod scripsi, scripsi
73 de PD2EDR
Edward / Spijkenisse
73 de PD2EDR
Edward / Spijkenisse
- pa3met
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
- Roepletters: PA3MET
- Locatie: IJsselstein
- Contacteer:
Re: afgebroken bout verwijderen
Denk dan nog maar een keer goed na als je een vliegtuig in stapt.PA3HMP schreef:Helicoils zijn waardeloze dingen, beter een bus maken of wanneer je gebruik kan maken van draadeinden een stuk draadeind pakken die een maat groter is dan het origineel, dus bijvoorbeeld M8 en dan het stuk wat er uitsteekt netjes afdraaien tot 6mm en M6 op snijden.
Mark
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100
Re: afgebroken bout verwijderen
als ze heeeel veel boutjes achter elkaar gebruiken gaat het goed met helicoils maar het blijft lapwerk die helicoils(vroeger zette ze vliegtuien in elkaar met popnagels, heeeeel veel popnagels en zolang het er heel veel waren ging het goed), het gat iets groter maken en een bus maken is vele malen steviger of zoals ik al eerder aangegeven heb een draadeind aanpassen want een helicoil is niks anders dan opvulling, een losse spiraal, lijkt leuk maar heeft niet de sterkte van een bus waar alles aan elkaar zit.
Ik heb bij motoren al vaak helicoil rommel eruit moeten halen en vervangen door een fatsoenlijke bus of aangepaste draadeinden en dat bleef wel heel.
Mark
Ik heb bij motoren al vaak helicoil rommel eruit moeten halen en vervangen door een fatsoenlijke bus of aangepaste draadeinden en dat bleef wel heel.
Mark
-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
- Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR
Re: afgebroken bout verwijderen
Ik had toch al een hekel aan vliegen
Quod scripsi, scripsi
73 de PD2EDR
Edward / Spijkenisse
73 de PD2EDR
Edward / Spijkenisse
Re: afgebroken bout verwijderen
Ach ja tegenwoordig worden vliegtuigen gelijmd.
Papoea's gebruiken ejaculaat als lijm, dus als je de piloot van caruda vreemd ziet doen dan hangt er een stuk alu los ergens aan het vliegtuig...
Helicoils werken wel goed, je kunt ook kant en klare draadbussen kopen. Die worden in setjes geleverd inclusief boor en bijbehorende tap.
Maar geit ijzer sucks, brosse troep is het. Maar er is genoeg voorradig, alle gietijzeren gasleidingen moeten vervangen worden.
Papoea's gebruiken ejaculaat als lijm, dus als je de piloot van caruda vreemd ziet doen dan hangt er een stuk alu los ergens aan het vliegtuig...
Helicoils werken wel goed, je kunt ook kant en klare draadbussen kopen. Die worden in setjes geleverd inclusief boor en bijbehorende tap.
Maar geit ijzer sucks, brosse troep is het. Maar er is genoeg voorradig, alle gietijzeren gasleidingen moeten vervangen worden.