Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 18 dec 2017, 00:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 aug 2011, 11:30 
Offline

Geregistreerd: 27 feb 2007, 17:35
Berichten: 331
Woonplaats: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR
Wie heeft er goede tips om een afgebroken bout (M6) weer fatsoenlijk uit mijn rotor to krijgen?

1 van de 4 bouten zat zo vast dat hij helaas net boven het huis is afgebroken. Het is een dichtgat, dus kan er vanaf de andere kant ook niet bij. Het huis is gietijzer, bout was RVS M6.

Ik dacht aan uitboren en dan een linkse tap, maar alle tips zijn welkom.

_________________
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 aug 2011, 12:00 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2009, 11:19
Berichten: 1756
Hallo PD2EDR

Hoe is hij precies afgebroken, steekt de M6 bout van RVS nog een beetje boven erboven uit, een paar Millimeter, Zo ja dan kun doormiddel van een tang klem met hefboom die je vast kunt klikken, zodat hij er niet af glipt, proberen om hem nog er uit te draaien :wink: , als dat niet lukt kun je hem uit boren en opnieuw tappen.
Maar het eerste wat ik zei kun je misschien eerst proberen , mits er nog een klein stukje van de bout erboven uit steekt.

Want het zou zonden zijn dat er bij de rotor opnieuw iets afbreekt :wink:
Ik hoop je iets verder op weg geholpen te hebben.

P.S. misschien een nog beter IDEE
Wat je ook kunt proberen is in de m6 bout een gaatje boren en dan een ijzer staafje er in zetten en vast lassen vertical, en op de verticale een horizontalen erop lassen, als een soort hefboom effect om hem als nog op de juiste manier eruit te draaien :wink:, denk maar aan zo'n kruis sleutel ding ding voor een auto wiel los te kunnen draaien met de hand :wink:


73 de PD0MV

_________________
Ik ben ook maar een mens :wink:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 aug 2011, 12:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 dec 2010, 23:27
Berichten: 176
Misschien er eerst eens een moer op proberen te lassen. (met 2 kleine laspuntjes vanuit de binnenkant van de moer).

Veel cola om het los te maken en dan kijken of je via de moer alsnog het stukje bout los kan draaien.

_________________
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 aug 2011, 12:07 
Vuur en en grip tang.
Zo moet het los te krijgen zijn, denk om het giet ijzer.
Dat breekt gemakkelijk, bij grote krachten.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 aug 2011, 12:32 
Offline

Geregistreerd: 27 feb 2007, 17:35
Berichten: 331
Woonplaats: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR
Hij is echt krap boven het huis afgebroken, krijg er niets meer bovenop gedraaid of gelast.

Is de bout afkoelen door spuitbus een optie, ipv het huis verwarmen?

_________________
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 aug 2011, 12:36 
Offline

Geregistreerd: 02 sep 2010, 20:29
Berichten: 106
Woonplaats: steenwijk
hoeft geen moer te zijn, maar kan ook een plaatje zijn die je erop / erin last ( kwestie van vloeien), met tig toestel als die aanwezig is.
of met center punt een putje erin slaan op de rand van de bout, en daarna schuin naar voren slaan CCW

succes

_________________
SWL Amateur ;-)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 aug 2011, 14:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 sep 2007, 19:59
Berichten: 1555
Woonplaats: Oldenzaal
RVS staat er om bekent, dat het heel snel vast gaat zitten, mocht je hem er nog uitkrijgen, dan vooral vet smeren, aan de boutjes
met een klein boortje boren in het midden van de bout, dan een iets groter boortje. (wel kans dat je de draad beschadigd)
als je aan een linkse tap en een links boutje kunt komen? lijkt me een goede optie.
ik wil je niet ontmoedigen, maar ik ben bang, dat je hem er niet draaiend uitkrijgt.
in ieder geval even de tap m6 in het oude gat.

_________________
Wat niet kan is nog nooit gebeurd


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 aug 2011, 14:19 
Offline

Geregistreerd: 19 jun 2007, 23:59
Berichten: 1985
twee oplossingen die altijd wel werken

a: met een klein dreveltje eruit kloppen.(uiteraard draairichting in acht nemen)
b: met zo'n klein slijptollensetje (ben ff de naam kwijt) er een sleuf in slijpen voor een goede schroevendraaier.

persoonlijk denk ik dat de eerste methode de beste is.

_________________
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 aug 2011, 14:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 sep 2007, 19:59
Berichten: 1555
Woonplaats: Oldenzaal
andre schreef:
b: met zo'n klein slijptollensetje (ben ff de naam kwijt) er een sleuf in slijpen voor een goede schroevendraaier.
Dremel

_________________
Wat niet kan is nog nooit gebeurd


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 aug 2011, 14:28 
Offline

Geregistreerd: 19 jun 2007, 23:59
Berichten: 1985
die bedoel ik... :lol:

_________________
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 aug 2011, 14:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jan 2008, 19:37
Berichten: 2449
Woonplaats: Alkmaar JO22jp19qv
-1: een tapeinduithaler van de juiste maat kopen
Afbeelding
-2: een gat van de juiste diameter midden in de afgebroken bout boren, goed koelen/smeren.
-3: de boel een aantal keren verwarmen met gasvlam en weer af laten koelen.
-4: inspuiten met penetrerende olie (kruipolie, WD40 ect)
-5: nachtje laten inwerken.
-6: nogmaals inspuiten.
-7: de tapeinduithaler linksom in het geboorde gat draaien en voorzichtig met een tapkruk proberen het afgebroken eind er uit te draaien.
Eventueel nog meer penetrerende olie gebruiken en/of verwarmen, wel eerst de tapeinduithaler verwijderen voor je gaat verhitten.

Suc6

_________________
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 aug 2011, 14:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 nov 2007, 16:19
Berichten: 3477
Hé Edward!

Is de rotor los?

Zo ja, dan bel even.
Ik denk dat het wel op te lossen is.

73

Steef

_________________
Retired opp


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 aug 2011, 06:31 
Offline

Geregistreerd: 27 feb 2007, 17:35
Berichten: 331
Woonplaats: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR
Nou er was geen beginnen aan met M6 dus hele ding uitgeboord en er M8 in getapt. Het huis ook iets uitgeboord en nu past alles gelukkig weer goed in elkaar.
Bedankt voor alle tips.

_________________
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 aug 2011, 09:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2011, 15:03
Berichten: 1631
Woonplaats: Lage Mierde
Een linksdraaiende tap heeft enkel nut wanneer het afgebroken stuk niet te vast zit, want hij drukt de bout ook nog eens uit elkaar aan de bovenkant.

Er zijn speciale staafjes, dan boor je eerst een gat precies in het midden, sla er het staafje in(waar gleuven inzitten) waar je weer een busje met platte kant overheen zet en daar een tang op, prijzig spul en ook geen garantie voor succes, volgende keer kopervet gebruiken bij montage.

Mark


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 aug 2011, 10:54 
Offline

Geregistreerd: 21 apr 2006, 19:09
Berichten: 1219
Woonplaats: IJsselstein
PA3HMP schreef:
Een linksdraaiende tap heeft enkel nut wanneer het afgebroken stuk niet te vast zit, want hij drukt de bout ook nog eens uit elkaar aan de bovenkant.

Er zijn speciale staafjes, dan boor je eerst een gat precies in het midden, sla er het staafje in(waar gleuven inzitten) waar je weer een busje met platte kant overheen zet en daar een tang op, prijzig spul en ook geen garantie voor succes, volgende keer kopervet gebruiken bij montage.

Mark


best grappig; waar ik gewerkt heb, (vliegtuigen) gebruikten we zo ongeveer altijd een linkse tap. Bijna zonder uitzondering los. En als het echt niet ging, er helemaal uitboren, overmaats tappen en een helicoil er in.

_________________
IC7851/HiQ5-160 vert/PAR OA50 omni hor, X300; IC202S, TH-F7E, MD380, IC7000(+4m) mobile. IC7100, Kenwood TM221e+23cm transverter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling