Wie kan mij helpen met meten?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#61 Bericht door lloyd »

@sander,

krijgen we nog te horen waar het probleem nu zat?

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#62 Bericht door ssassen »

lloyd schreef:krijgen we nog te horen waar het probleem nu zat?
Zoals ik al eerder heb aangegeven doe ik zeker verslag van waar het probleem nu precies lag. Ik wacht momenteel op een zending uit de VS met daarin een aantal Amphenol verloopstekkers en allerhande kabels, helaas ligt het pakket bij de douane en dat zal gezien de manier waarop die werkt nog wel even duren want de (r)overheid mag natuurlijk geen eurocent belasting mislopen als de particulier eens wat in het buitenland koopt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#63 Bericht door lloyd »

fijn, ik ben benieuwd

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#64 Bericht door EMCees »

Als ik zo dat T stukje zie, moet dat dan nietvia een vswr brug worden aangesloten die je eerst normaliseerd door hem aftesluiten met 50 Ohm. Bijv zo'n vswr brug zrb2 of zo die in een foto op de achtergrond ligt? Die normaliseer je eerst met open einde en met een afgesloten einde dan kun je pas je notch er op schroeven. En die meten.
Denk ik...

aan de fsp 7 met zrb2 en dan even uitvogelen

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#65 Bericht door ssassen »

Goed, dan nu de oplossing van dit vraagstuk dat me toch ruim twee weken heeft beziggehouden.

Na verificatie van alle data van de antenne simulatie kán het daar gewoon niet aan liggen, alles klopt, dus heb ik nogmaals met een zeer kritisch oog gekeken naar de meetopstelling. Nu hoorde ik van mijn collega hobbyist uit de VS dat zijn ervaringen met de N male > SMA female adapters die ik gebruik erg slecht zijn.

Ik heb dus gelijk een stel Amphenol N male > SMA female adapters besteld, niet goedkoop, maar rated tot 18GHz, zodat ik daar geen vraagtekens meer bij te zetten. Deze adapters zijn vanmiddag gearriveerd. En wat schetst mijn verbazing? Alle meetresultaten sluiten nu exact aan op de simulaties!

Kortom, onderstaande N male > SMA female adapters zou ik ABSOLUUT onder geen beding kopen, of gebruiken, ze zijn de gold flash plating niet waard die erop zit en gaan bij mij dan ook per direct de vuilnisbak in, nadat ik ze even in de bankschroef kapot heb geknepen, dat dan weer wel, want een collega zendamateur zal ze maar per ongeluk in z'n vingers krijgen, dan beginnen we weer van voren af aan.

Afbeelding

En de resultaten? Die liegen er niet om en sluiten naadloos aan bij de simulaties en de verwachtingen, veel beter dan dit wordt het gewoon niet.

Afbeelding

Afbeelding

Daarmee is dit vraagstuk uit de wereld geholpen en heb ikzelf weer een wijze les geleerd, namelijk dat je iedere component in je meetsysteem moet kennen en zeker weten dat deze ook voldoet aan de eisen die je eraan stelt.

Nogmaals een woord van dank van mijn kant voor alle behulpzame reacties in dit topic, wordt gewaardeerd.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#66 Bericht door SM0FLY »

ssassen schreef:Goed, dan nu de oplossing van dit vraagstuk dat me toch ruim twee weken heeft beziggehouden.

.....snip....


Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Een prachtig voorbeeld hoe een probleem opgelost wordt. ‘k heb met belangstelling deze draad en de uitslag gevolgd, zeer fraai gedaan!


73/Bram

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#67 Bericht door pa1bjs »

Kan je eens een van die "vaute" pluggen doorzagen en een foto van maken?
Ik ben erg benieuw hoe die dingen van binnen in elkaar steken.
(ik vermoedt dat er een veertje = spoel tussen zit die de zaak vernacheld, goedkope haakse PL pluggen hebben daar ook een handje van)

Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#68 Bericht door PA2LAD »

Als er geen merk en type op een plug gestempeld staat kan je aannemen dat het van rare herkomst is. Ik gebruik altijd Telegartner materiaal. Mechanisch gewoon goed en bij metingen altijd de winner. Zelfs het meeste Radiall materiaal gaat boven 1 GHz een hogere SWR geven. Kijk maar eens aan de binnenkant van de plug: zit er een bodem van rood materiaal in, dan bedank ik ervoor.

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#69 Bericht door ssassen »

Goed, uiteraard was ik wel benieuwd waarom deze adapters een probleem veroorzaken dus heb ik maar even een ijzerzaagje ter hand genomen. Dan blijkt al snel waar de schoen wringt. In de tweede foto zie je duidelijk hoe dicht (enkele 0.1mm) de feed tegen de buitenkant van de adapter aan ligt aan de kant van de SMA connector. Deze adapters zijn met een dergelijke constructie natuurlijk nooit netjes 50 Ohm, daarnaast zullen ze ook behoorlijk capacitief zijn met de wijze van opbouw bij de SMA connector.

Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#70 Bericht door PD0MV »

hallo allemaal

ik ben niet zo bekend met die GHz antennes en banden, maar ik wil toch een poging doen, om misschien het mogelijke probleem vast te stellen :o .

het rechter rondje met veel teks dat is rondje 1 en er naast 2

wat mij op viel was dat bij rondje 1 de binnenste mantel misschien statisch contact maakt met de buiten mantel, als gevolg van een soort condensator, waardoor de antenne een mis aanpassing mogelijk gekregen heeft. :?:

rondje 2 ernaast, is iets meer ruimte, als bij het eerste rondje.

Ik kan het ook mis hebben, maar ik wil het toch geprobeerd hebben :oops:

en het veertje waar over gespeculeerd werd, heb ik niet kunnen ontdekken, vandaar mijn reactie

73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#71 Bericht door pa5cal »

Toch even wat beter lezen...
In de tweede foto zie je duidelijk hoe dicht (enkele 0.1mm) de feed tegen de buitenkant van de adapter aan ligt aan de kant van de SMA connector.
Dat zegt al exact wat jij losstaand geconstateerd hebt door alleen naar de foto te loeren ;)

-

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#72 Bericht door pa1bvm »

Even een vraag tussendoor ...

ben zelf bezig met een aantal voorversterkers voor 144 Mhz .. en ook een paar band doorlaatfilters
nou ben ik opzoek naar iemand die eens kan meten aan mijn bouwsels om te zien of het zin heeft om die in de mast te gaan zetten .
Toevallig iemand van de lezers van dit draadje de beschikking over de juiste meet apparaten om een doorlaat curve van een bandfilter ( 145 Mhz) en een aantal low-noise pre-amps ( 144 Mhz ) aan de tand te voelen ???

Groet Rick , PA1BVM

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#73 Bericht door ssassen »

pa1bvm schreef:Even een vraag tussendoor ...

ben zelf bezig met een aantal voorversterkers voor 144 Mhz .. en ook een paar band doorlaatfilters
nou ben ik opzoek naar iemand die eens kan meten aan mijn bouwsels om te zien of het zin heeft om die in de mast te gaan zetten .
Toevallig iemand van de lezers van dit draadje de beschikking over de juiste meet apparaten om een doorlaat curve van een bandfilter ( 145 Mhz) en een aantal low-noise pre-amps ( 144 Mhz ) aan de tand te voelen ???

Groet Rick , PA1BVM
Ja hoor, stuur maar op :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#74 Bericht door pa1bvm »

Meen je dat Sander ???

neem s.v.p even kontakt met me op via "mijncall"@hotmail.com

groet Rick , PA1BVM

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#75 Bericht door EMCees »

Algemeen geldt dat hoe harder een connector glimt hoe slechter hij is.

Plaats reactie