Wie kan mij helpen met meten?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Wie kan mij helpen met meten?

#1 Bericht door ssassen »

Beste forumleden, collega zendamateurs,

Ik ben druk in de weer met het ontwerp van skew planar wheel (SPW) antenne's voor de 2.4GHz band. Nu heb ik een aantal ontwerpen na simulatie opgebouwd en zo ook een bevriende hobbyist in het buitenland. Nu is zijn bouwwijze identiek aan de mijne en werken zijn antenne's perfect en klopt alles met de simulaties, echter mijn antenne's geven iets heel anders te zien, zo ligt de eigenresonantie óf op een totaal andere frequentie, óf werken ze in het geheel niet.

Na grondig alles nagekeken te hebben, inclusief de opbouw van een tweede en derde antenna volgens hetzelfde recept, met inachtneming van 0.1mm tolerantie verdenk ik mijn spectrum analyser en/of VSWR brug. Wie kan eventueel in de omgeving Purmerend, Edam-Volendam of in de regio mijn metingen verifiëren? Het heeft feitelijk niet meer om het lijf dan aansluiten op een spectrum analyser met tracking generator en VSWR brug, of directionele koppelaar die minimaal een meetbereik heeft van 3GHz. Daarmee zou ik ontzettend geholpen zijn want dan weet ik of ik de leverancier van mijn spectrum analyser en/of VSWR brug moet benaderen in verband met een niet correcte werking?

Hieronder de betreffende antenne en deze antenne aangesloten op mijn spectrum analyser met VSWR meetbrug, de plot op het beeldscherm geeft al aan waar het mis gaat. Dit ondanks het feit dat de antenna óf de RA SMA connector geen onbedoelde sluiting geeft (voor DC is deze antenne natuurlijk wél kortgesloten).

Afbeelding

Afbeelding

In afwachting van een reactie,

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#2 Bericht door coolepascal »

Sander, niet dat ik echt deskundig ben op 3 GHz, maar zou het kunnen dat (verschuilt zich achter een muurtje) je welicht 50Ω en 75Ω door elkaar gebruikt hebt ? ook je verloop kan je daar aardig mee verknoeien, net als bij BNC.

nog zo'n domme vraag, heb je ehm inclusief de verloop al eens ohms gemeten ? (eigenlijk zelfde vraag als hierboven)

Hoop dat je ons laat weten als je de uiteindelijke oorzaak gevonden hebt.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#3 Bericht door ssassen »

coolepascal schreef:Sander, niet dat ik echt deskundig ben op 3 GHz, maar zou het kunnen dat (verschuilt zich achter een muurtje) je welicht 50Ω en 75Ω door elkaar gebruikt hebt ? ook je verloop kan je daar aardig mee verknoeien, net als bij BNC.

nog zo'n domme vraag, heb je ehm inclusief de verloop al eens ohms gemeten ? (eigenlijk zelfde vraag als hierboven)

Hoop dat je ons laat weten als je de uiteindelijke oorzaak gevonden hebt.
Nee, alles is berekend en gesimuleerd op 50 Ohm, coax is RG316, en spectrum analyzer en VSWR meetbrug is ook 50 Ohm. De RA SMA heb ik bij een tweede antenne vervangen door een rechte SMA en bij de derde door een N connector, resultaat is bij alledrie hetzelfde. Eén van de antenne's heb ik inmiddels al helemaal gedemonteerd, in gedeeltes en steeds geverifiëerd of er niet ergens sluiting zat, of geen verbinding. Helaas heb ik niets kunnen vinden, ik begin dus inmiddels ernstig te twijfelen aan de spectrum analyzer. Ik heb ook nog een HP 8592a, maar die heeft geen tracking generator en dan is het lastig meten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#4 Bericht door PA0ETE »

ssassen schreef:
coolepascal schreef:Sander, niet dat ik echt deskundig ben op 3 GHz, maar zou het kunnen dat (verschuilt zich achter een muurtje) je welicht 50Ω en 75Ω door elkaar gebruikt hebt ? ook je verloop kan je daar aardig mee verknoeien, net als bij BNC.

nog zo'n domme vraag, heb je ehm inclusief de verloop al eens ohms gemeten ? (eigenlijk zelfde vraag als hierboven)

Hoop dat je ons laat weten als je de uiteindelijke oorzaak gevonden hebt.
Nee, alles is berekend en gesimuleerd op 50 Ohm, coax is RG316, en spectrum analyzer en VSWR meetbrug is ook 50 Ohm. De RA SMA heb ik bij een tweede antenne vervangen door een rechte SMA en bij de derde door een N connector, resultaat is bij alledrie hetzelfde. Eén van de antenne's heb ik inmiddels al helemaal gedemonteerd, in gedeeltes en steeds geverifiëerd of er niet ergens sluiting zat, of geen verbinding. Helaas heb ik niets kunnen vinden, ik begin dus inmiddels ernstig te twijfelen aan de spectrum analyzer. Ik heb ook nog een HP 8592a, maar die heeft geen tracking generator en dan is het lastig meten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.
Je zou PA3CRX eens kunnen mailen. Hij heeft veel ervaring met het maken van antennes voor 2,4 en 5 GHz (voor amateurtelevisie).

Je kunt hem bereiken via PI6ATS@amsat.org. Hij zal je zeker helpen, en helemaal als je zegt dat PA0ETE je heeft gestuurd :-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#5 Bericht door coolepascal »

Sander, is het welicht een idee om ipv een tracking generator, een ruisrenerator te gebruiken ?
(mischien een dom idee maar het zou moeten kunnen)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#6 Bericht door ssassen »

PA0ETE schreef:Je zou PA3CRX eens kunnen mailen. Hij heeft veel ervaring met het maken van antennes voor 2,4 en 5 GHz (voor amateurtelevisie).

Je kunt hem bereiken via PI6ATS@amsat.org. Hij zal je zeker helpen, en helemaal als je zegt dat PA0ETE je heeft gestuurd :-)
Bedankt, email gestuurd!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#7 Bericht door ssassen »

coolepascal schreef:Sander, is het welicht een idee om ipv een tracking generator, een ruisrenerator te gebruiken ?
(mischien een dom idee maar het zou moeten kunnen)
Ik heb helaas geen ruisgenerator die tot pakweg 3GHz nog iets enigzins bruikbaars uitstuurt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#8 Bericht door PH4CK »

Hallo Sander

Is de uitvoering wel correct?
Ik heb vorig jaar een soort gelijke antenne gemaakt voor 1090 MHz maar volgens mij was de constructie iets anders.
Als ik het mij goed herinner waren de "loopjes" tegen over elkaar in serie geschakeld die weer paralel stonden met de "loopjes" die op staan.
Ik kan het ontwerp niet zo snel weer vinden maar mischien heb jij een link?
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#9 Bericht door ssassen »

PH4CK schreef:Hallo Sander

Is de uitvoering wel correct?
Ik heb vorig jaar een soort gelijke antenne gemaakt voor 1090 MHz maar volgens mij was de constructie iets anders.
Als ik het mij goed herinner waren de "loopjes" tegen over elkaar in serie geschakeld die weer paralel stonden met de "loopjes" die op staan.
Ik kan het ontwerp niet zo snel weer vinden maar mischien heb jij een link?
Nee, ontwerp is juist, zo heb ik het ook gesimuleerd in 4nec2. Collega hobbyist heeft e.e.a. ook gebouwd en bij hem werkt alles naar behoren, er gaat bij mij dus iets mis en ik verdenk m'n VSWR meetbrug.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#10 Bericht door Steef »

Een dipooltje of een groundplane is toch zo gemaakt?

Dan weet al vrij snel of de fout in de apparatuur zit, of dat je een meetfout maakt.
Misschien anders ook even een foto van de instellingen van de spectrum analyser?
Wie praat luistert niet

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#11 Bericht door ssassen »

Steef schreef:Een dipooltje of een groundplane is toch zo gemaakt?

Dan weet al vrij snel of de fout in de apparatuur zit, of dat je een meetfout maakt.
Misschien anders ook even een foto van de instellingen van de spectrum analyser?
Ja, klopt, en ook daar zie ik niet de resultaten die ik verwacht te zien. Spectrum analyzer staat goed ingesteld, daar heb ik geen twijfels over.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#12 Bericht door Steef »

Wat je dus wilt is je spulletjes gecontroleerd.

Dan lijk mij Hameg of een dealer daarvan de plaats waar je moet zijn.
Zeker als je zeker weet dat de rest allemaal goed is.

Daar heb jij dan geen tweede meting meer voor nodig. :shock:
Wie praat luistert niet

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#13 Bericht door ssassen »

Steef schreef:Wat je dus wilt is je spulletjes gecontroleerd.

Dan lijk mij Hameg of een dealer daarvan de plaats waar je moet zijn.
Zeker als je zeker weet dat de rest allemaal goed is.

Daar heb jij dan geen tweede meting meer voor nodig. :shock:
Ik denk dat ik een stuk sterker sta als mijn metingen geverifiëerd zijn door een derde, daarom ook mijn vraag of ik bij iemand in de regio e.e.a. even na kan meten, dat lijkt me voor de hand liggend en ook volstrekt logisch.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#14 Bericht door PA2LAD »

ssassen schreef:Ik denk dat ik een stuk sterker sta als mijn metingen geverifiëerd zijn door een derde, daarom ook mijn vraag of ik bij iemand in de regio e.e.a. even na kan meten, dat lijkt me voor de hand liggend en ook volstrekt logisch.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.
Waar is "in de regio?" Hameg is tegenwoordig van Rohde & Schwarz en die verkopen geen troep. Een technisch mankement is altijd mogelijk. Als je de antenne los neemt en alle loops van de binnenader van de coax losmaakt, mag er geen Ohmse sluiting meer zijn tussen de binnenader en de buitenmantel. De maten niet per ongeluk in inches gelezen?

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#15 Bericht door ssassen »

Even ter illustratie, een eenvoudige dipool met vier radialen, lengte van het stralende element is 29mm, de radialen zijn 2% langer dus 29.6mm, deze antenna zou dus een eigenresonantie moeten hebben rond de 2.5GHz.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals blijkt uit de plot van de spectrum analyzer zit de eigenresonantie rond de 2GHz, da's ruim 500MHz lager dan je zou verwachten, ergens gaat er dus iets mis, óf in de VSWR meetbrug, óf in de spectrum analyzer. Dat laatste zou bijvoorbeeld een software bug kunnen zijn die de meting niet correct schaalt naar de frequentie. Echter dit is kennelijk alleen het geval bij een VSWR meting. Sluit ik namelijk een zender aan die uitzendt in de 2.4GHz band dan wordt wél de exacte zendfrequentie weergegeven, ik heb dit ook geverifiëerd met m'n tweede spectrum analyzer (HP 8592A).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Plaats reactie