Wie kan mij helpen met meten?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#16 Bericht door PA2LAD »

Je verhaal klopt, maar de frequentie waar je antenne op werkt en waar je zender op werkt zijn 2 verschillende dingen. Met het bouwen heb je verschil in materiaaldikte en samenstelling wat mogelijk het verschil kan opleveren. Met die antenne nog eens na alles ietsje kleiner gemaakt te hebben. Dan zie je dat de dip langzaam gaat opschuiven naar die 2,4 GHz. De antenne zit nu te laag in afstemming en daarom moeten de elementen wat korter gemaakt worden. Knippen of vijlen en blijven meten.

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#17 Bericht door ssassen »

PA2LAD schreef:Je verhaal klopt, maar de frequentie waar je antenne op werkt en waar je zender op werkt zijn 2 verschillende dingen. Met het bouwen heb je verschil in materiaaldikte en samenstelling wat mogelijk het verschil kan opleveren. Met die antenne nog eens na alles ietsje kleiner gemaakt te hebben. Dan zie je dat de dip langzaam gaat opschuiven naar die 2,4 GHz. De antenne zit nu te laag in afstemming en daarom moeten de elementen wat korter gemaakt worden. Knippen of vijlen en blijven meten.
Ja, da's duidelijk. Echter als ik de antenne ga tunen kom ik niet in de buurt van de 2.5GHz, in pogingen daar te komen is de lengte van het stralende element en de radialen dan al gereduceerd naar 20mm, da's gezien de gebruikte coax, RG316, niet correct. Dat er enkele mm speling is t.o.v. de berekende waardes is evident, maar 9mm is echt teveel van 't goede.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#18 Bericht door Steef »

Isolatie op de straler en koppeling met het kastje van de SWR brug, en de coax zelf zullen ook de resonantie beïnvloeden.
Misschien met een stukje ridgid wat verder van de brug meten?

Echter is er wel een kleine dip te zien op 2,5 toch?

De brug is natuurlijk niet zo netjes aan te sluiten op de HP 8592A, en een paar verloopjes en een stukje coax doen veel op die frequenties
Echter zou een eventuele resonantie van de brug zelf weer naar voren moeten komen rond de 2G toch?

Ik heb nog wel wat spul om te meten, maar dat gaat niet hoog genoeg helaas (HF amateur hé..), daarbij is de hoeksche waard niet echt in de buurt :shock: :mrgreen:
Bijlagen
PICT0035.JPG
PICT0034.JPG
Wie praat luistert niet

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#19 Bericht door ssassen »

Steef schreef:Isolatie op de straler en koppeling met het kastje van de SWR brug, en de coax zelf zullen ook de resonantie beïnvloeden.
Misschien met een stukje ridgid wat verder van de brug meten?
Heb ik geprobeerd, 30cm rigid en de antenne vrij in de lucht, alles schuift een beetje maar niet noemenswaardig.
Steef schreef:Echter is er wel een kleine dip te zien op 2,5 toch?
Ja, pakweg -8dB, da's niet niks, maar ook niet wat je verwacht bij een eigenresonantie van een antenne, ik zie dan toch liefst iets van -25 ... 35dB.
Steef schreef:De brug is natuurlijk niet zo netjes aan te sluiten op de HP 8592A, en een paar verloopjes en een stukje coax doen veel op die frequenties
Echter zou een eventuele resonantie van de brug zelf weer naar voren moeten komen rond de 2G toch?
De HP 8592A heeft geen TG, dus met wat kunst- en vliegwerk (N > sma verloop en wat rigid) heb ik de TG van de Hameg ertussen gezet, dat geeft ook geen resultaten waar ik nu m'n hand voor in 't vuur zou steken.
Steef schreef:Ik heb nog wel wat spul om te meten, maar dat gaat niet hoog genoeg helaas (HF amateur hé..), daarbij is de hoeksche waard niet echt in de buurt :shock: :mrgreen:
Ik heb dezelfde directionele koppelaar van Mini-Circuits (ZADC-13-2000-1), heb die nog even geprobeerd, maar 2.5GHz is een slordige 500MHz buiten specificatie en d'r komt weinig zinnigs uit, het is een berglandschap zonder één (of meerdere) duidelijke dips.

Afbeelding

http://www.surplussales.com/Mini-Circui ... tCoup.html

Heb nog wel even een loopback gedaan van de TG van de Hameg terug naar z'n ingang (wel even Ref nivo 20dB omlaag gedraaid, anders overstuur of beschadig je 't HF frontend van de Hameg), met onderstaand resultaat, >1.5GHz is het een aardig berglandschap. Of dit de meting beïnvloedt betwijfel ik, omdat je voordat je de antenna meet uiteraard eerst een nulmeting doet met de gekoppelde uitgang open, die sla je op als trace A en dan doe je de meting met antenne erop, trace B, de VSWR plot volgt nu simpelweg uit A minus B.

Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#20 Bericht door Steef »

Die loopback is volgens mij niet vreemd.
Uitgang van de tracking generator is nooit vlak over de hele range.

Met alle respect voor alle forumleden hier, denk ik dat je meer kans voor een tweede meting of andere suggesties voor meetfouten vind op:

http://www.circuitsonline.net/forum/
Wie praat luistert niet

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#21 Bericht door PA2LAD »

Eigenlijk moet je die meting ook doen op een netwerkanalyser met 1 poorts meting. Met Z11 of Z22 naar gelang welke poort je neemt, kan je resonantie, swr en impedantie elk op een eigen trace op hetzelfde scherm zichtbaar maken.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#22 Bericht door Steef »

BTW:
Als het een software probleem is, dan zou je dat ook moeten hebben bij het meten van een 2mtr of 70cm antenne denk ik.
(Stuk makkelijker meten :mrgreen: )
Wie praat luistert niet

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#23 Bericht door ssassen »

Steef schreef:BTW:
Als het een software probleem is, dan zou je dat ook moeten hebben bij het meten van een 2mtr of 70cm antenne denk ik.
(Stuk makkelijker meten :mrgreen: )
Dan ga je er gemakshalve vanuit dat een eventueel software probleem ook naar lagere frequenties schaalt, dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Ik heb al even op 1240 en 433MHz gekeken en daar schijnt e.e.a. wel naar behoren te functioneren, een dipool antenne geeft daar een plot die overeenkomt met wat je mag verwachten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1244
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#24 Bericht door PE9ZZ »

Ik vind een rimpel van 10 dBpp voor een loopback test wel heel erg veel. Mijn eigen generator en spec geven met een RG223 kabeltje van een meter en een BNC-N koppelstuk een rimpel van nog geen 2 dBpp van 1.4-2.4 GHz. Want m'n generator gaat niet hoger...

Nog een test die je kan doen: de test port van je brug afsluiten met een goeie 50 ohm terminator en een open/short test doen. De 50 ohm terminator moet op -20...-30 dB uitkomen en de open/short op 0 dB. Overigens maakt 75 ohm niet eens zoveel uit, ik meen dat dat toch altijd nog 13 dB reflectiedemping geeft in een 50 ohm systeem. Je N-connector is alleen wel aan gort.

Tjekr, 9ZZ

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#25 Bericht door fred101 »

Dit is meer werk voor een VNA. Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten.

- A minus B is niet de VSWR maar return loss.
- Als je een open als referentie neemt op 3 GHz dan moet je daar wel een echte "open" voor gebruiken. Een gewone open connector heeft capaciteit of inductie (ligt aan het type) Daarnaast pikt het mogelijk wat signaal op. Beter een goede short gebruiken.
- test je ook coupler met een open, short en load. (dus niet a-b) Daar moet je al veel uit kunnen halen. Open en short moeten 0dB zijn en 50 ohm minimaal 30dB return loss.
- Test een gewone 2/70 antenne en dan aan het eind van de kabel met je antenne buiten gemonteerd. Of anders test eens een RC kring op resonantie.
- Als de impedantie van je antenne geen 50 ohm is treedt er transformatie tussen het referentie punt (de ingang van je SA en de voet van de antenne plaats,
- de impedantie van de antenne wordt gevormd door zijn interactie met de omgeving. Een antenne direct aan de SA betekent dat de SA in het nabije veld van de antenne zit en misschien nog wel in het reactieve veld. De SA gaat dus deel uit maken van de antenne.
Ik kan helaas niet hoger dan 1500MHz dus ik kan je niet helpen met meten.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#26 Bericht door ssassen »

fred101 schreef:- A minus B is niet de VSWR maar return loss.
Correct, ik haal dat vaak door elkaar, maar de intentie is duidelijk denk ik.
fred101 schreef:- Als je een open als referentie neemt op 3 GHz dan moet je daar wel een echte "open" voor gebruiken. Een gewone open connector heeft capaciteit of inductie (ligt aan het type) Daarnaast pikt het mogelijk wat signaal op. Beter een goede short gebruiken.
Goede tip, heb even een N-connector gemodificeerd naar permanente short.
fred101 schreef:- test je ook coupler met een open, short en load. (dus niet a-b) Daar moet je al veel uit kunnen halen. Open en short moeten 0dB zijn en 50 ohm minimaal 30dB return loss.
Open en short geven geen verschil, met 50 Ohm terminator (bijgeleverd bij de VSWR brug) ga je inderdaad hard richting -30dB.
fred101 schreef:- de impedantie van de antenne wordt gevormd door zijn interactie met de omgeving. Een antenne direct aan de SA betekent dat de SA in het nabije veld van de antenne zit en misschien nog wel in het reactieve veld. De SA gaat dus deel uit maken van de antenne.
Ik heb er al een langer stuk rigid tussen gezet met de antenne vrij in de ruimte, dat geeft weinig verschil. Het zijn natuurlijk ook miniatuur antenne's bij deze frequenties, je moet er b.v. echt met je hand of schroevendraaier op enkele millimeters vanaf gaan zitten wil je de antenne kunnen verstemmen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#27 Bericht door Steef »

Ik heb even in de manual van jouw Hamag zitten lezen.

Bij de foto van de loopback is een rood vakje UNCAL te zien.
De betekenis daarvan zal je wel gelezen hebben, en verklaart ook een hoop over de bergen van de loopback.

Verder ga ik er maar van uit dat je de HMS3010 daar hebt, want in de manual staat:
"The reflection measurement menu is only available with HMS1010 and HMS3010"

En:
"The HMS1010 resp. the HMS3010 guides the user through all steps of the reflection measurement sequentially."

Dus de open en short doe je dan vanzelf.
De return loss naar vswr grafiek op de HZ547 spreekt natuurlijk ook voor zich.

Misschien heeft het er toch mee te maken dat de antenne dicht bij het een en ander zit?

Je zou een echte dipool kunnen maken, ipv een goundplane.
Met de straler ontdaan van het dielectricum, en dan haaks omgebogen en zo'n stukje draad aan de buitenader de andere kant op.
De ontstaane T is geen 50 ohm, maar wel richtingsgevoelig.

Als je de antenne dan 90% draait tussen 2 metingen zou interferentie van de SA toch wel duidelijk moeten worden.

BTW: Wel mooi spul wat je hebt staan!
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#28 Bericht door Steef »

We zaten tegelijk te typen.
ssassen schreef:Goede tip, heb even een N-connector gemodificeerd naar permanente short.
:shock:
ssassen schreef: Open en short geven geen verschil, met 50 Ohm terminator (bijgeleverd bij de VSWR brug) ga je inderdaad hard richting -30dB.
Dit klopt niet! Open en short moeten in tegenfase zijn.
Wie praat luistert niet

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#29 Bericht door fred101 »

Hij kan toch geen fase zien op een SA met TG, dat is eigenlijk een SNA, alleen de RL en die moet gelijk zijn bij open en short. Ongeveer 0 dB. De VSWR is daarbij ook gelijk maar het reflectie coëfficiënt veranderd wel van teken. (-1 en 1)

Ik heb geen ervaring met dit mooie apparaat maar ik weet wel dat ik bij mijn VNA hele rare resultaten kan krijgen als ik de sweep, tijd/punt, aantal punten en bandfilter ect fout heb staan. Zelfs mijn analoge VNA is gevoelig voor sweep snelheid en filter.

Raar dat je zo weinig reactie hebt op de antenne. Op mijn site staat een VNA cursus, er is ook een deel over antenne metingen. Als ik een antenne, bv op 800MHz direct aan de vna hang en een meter verder ga zitten verloopt de resonantie al. Als ik hem aanraak gaat het helemaal fout. Ik krijg daarom het idee dat jij naar een resonantie in je meetopstelling zit te kijken. (of een foute software/hardware instelling)
Ik heb een keer een hele tijd zitten klooien met een SA meting met upconversie en er klopte helemaal niks van maar ik zag wel dingen gebeuren. bleek dat ik op poort twee zat, (ik kan softwarematig (handmatig en automatisch 4 amphenol coax relais aansturen welke de meetrichting omkeren voor SP 2 metingen. en die stond nog op handbediening)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Wie kan mij helpen met meten?

#30 Bericht door Steef »

Hij kan geen fasen zien, maar kleine resonanties zijn toch tegengesteld.
Berg wordt dal en dal wordt berg.

Staat ook in de manual........... :mrgreen:
Wie praat luistert niet

Plaats reactie