Beeldbuis spectrumanalyser

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Beeldbuis spectrumanalyser

#1 Bericht door PE1DTQ »

Ik heb een spectrumanalyser (Advantest R3261A) gekocht met een kapotte beeldbuis. Een beeldbuis is via E-bay te bestellen.

Wat ik me nu afvraag is of zo'n buis nog afgesteld dient te worden (magneetjes, focus enz.)

Of is dit gewoon plug en play?

Gr. Willart.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Beeldbuis spectrumanalyser

#2 Bericht door SM0FLY »

PE1DTQ schreef:Ik heb een spectrumanalyser (Advantest R3261A) gekocht met een kapotte beeldbuis. Een beeldbuis is via E-bay te bestellen.

Wat ik me nu afvraag is of zo'n buis nog afgesteld dient te worden (magneetjes, focus enz.)

Of is dit gewoon plug en play?

Gr. Willart.

Mooi apparaat! De meeste analyzers van die tijd hadden electrostatische afbuigingen in de beeldbuis. Dat betekent dat geen individuele afregeling noodzakelijk is/was.

'k weet dus niet zeker maar ik geloof dat je 'veilig' zit

73/Bram

pe1hzg
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Beeldbuis spectrumanalyser

#3 Bericht door pe1hzg »

SM0FLY schreef:De meeste analyzers van die tijd hadden electrostatische afbuigingen in de beeldbuis. Dat betekent dat geen individuele afregeling noodzakelijk is/was.
'k weet dus niet zeker maar ik geloof dat je 'veilig' zit
73/Bram
Ik denk dat focus en astigmatisme afgeregeld moeten worden. Gelukkig kan dat op het oog, wel effe goed uitkijken want op die instelpots staat een paar honderd volt.

Ik ben met Bram eens dat je de boel veilig om kunt prikken maar denk dat je er niet aan ontkomt om de boel even na te trekken. Vraag is of je docs hebt?

Ik weet niet hoe de oude buis aan z'n eind gekomen is?
Als 'ie mechanisch stuk is, let op stukken glas, de binnenkant (en vermoedelijk de buitenkant) heeft een geleidende laag dus dit wil je niet op je electronica laten slingeren. Als 'ie electrisch stuk is moet je hopen dat de electronica nog heel is.

Draai in ieder geval de helderheid helemaal terug, als er iets mis is met de afbuiging voorkom je dat je een gat in het fosfor brandt. Vraag niet hoe ik dat weet.

Ik weet niet of de buis voorzien is van een aparte hoogspanningskabel maar als dat zo is, eerst de buis ontladen voor je de kabel lostrekt. Dat gaat het handigst door een stuk draad aan het chassis vast te maken, contact maken met een schoevendraaier en de schoevendraaier onder de rubber dop steken, tussen dop en glas. Hoor je een "pets" dan is de boel daarna ontladen.

Geert Jan

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Beeldbuis spectrumanalyser

#4 Bericht door PE1DTQ »

Bedankt voor de tips!
Werken met hoogspanning ga ik altijd bij zweten. Helaas dan nog meer geleiding :)
Blijf ik maar eng vinden.

Nog geen idee wat de oorzaak is. Misschien is het toch wel de voeding. Er zit een composiet uitgang op dus zo wie zo te gebruiken. Dat signaal kan de computer in. Zo hebben ze hem ook getest.

Ik heb hem van een bekend communicatiebedrijf overgenomen. Samen met andere meetapparatuur. Ben benieuwd.

Service manual heb ik nog niet, maar heb al wel contact met iemand die het in de VS gekocht heeft. Alleen het digitaliseren is niet niks.

Gr. Willart
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Beeldbuis spectrumanalyser

#5 Bericht door PE1DTQ »

Trouwens ik ken het woord astma en stigma, maar van astigmatisme had ik nog nooit gehoord. Heb er even op gegoogled:

http://books.google.nl/books?id=T3YFMsI ... is&f=false

Ik ga de analyser komende week ophalen, wordt wel nieuwsgierig inmiddels.

Gr.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Beeldbuis spectrumanalyser

#6 Bericht door fred101 »

http://128.238.9.201/~kurt/manuals/manuals/Other/
Daar vindt je instructie manuals.

Dat is een afregeling die er voor zorgt dat de beam mooi rond is en niet ovaal. Je zet daarvoor de focus op zo vaag mogelijk en daarna maak je er een mooie circel van. Na het focussen heb je dan een heel scherp puntje (wat je niet moet laten aanstaan ivm inbranden.

Ik heb nog nooit een buis gevangen maar ook nooit wat gelezen over wat jij schrijft. Volgens mij is dat iets wat speelt bij kleuren CRT's

Ik ken deze SA niet maar een defecte beeldbuis ontstaan vaak niet spontaan. Is hij op dan heeft de rest ook vreselijk lang aangestaan. Is hij echt defect dan is dat vaak het gevolg van een (hoogspannings)voedingsprobleem (wat er dan waarschijnlijk nog zit). Ik zou het alleen doen als hij echt heel goedkoop is.

Ik neem aan dat je HV probes hebt. Zoniet koop er dan een. Dat heb je echt nodig bij het controleren en afregelen. Zeker omdat in zo'n geval de EHT al verdacht is. Ik weet niet op welke spanning hij draait maar mijn heftigste CRT zit boven de 10KV, de tamste ongeveer op 1KV.

Fototje ;-)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Beeldbuis spectrumanalyser

#7 Bericht door PE1DTQ »

Wat ik begrepen heb is, dat de beeld buis kuren heeft, maar de verdere werking wel getest is en goed is.

Hij komt bij Cuna vandaan, a.g.v. een overname.
Zit ook een CMT-54 van R&S bij.

Ik zal hem in ieder geval openmaken, voordat ik hem aanzet. Buis is niet zo heel duur. Vind je op E-bay beneden de 100 euro en nieuw.

Maar inderdaad alleen zinvol als de hoogspanning het ook goed doet. Lukt het allemaal niet, dan onderbreek ik wel de hoogspanningstrafo en gebruik ik er wel een oude laptop/computer voor. Ga er toch niet mee slepen.

Fotootje komt wel zodra ik hem heb.
Wordt hopelijk vrijdag a.s.

Gr. Willart
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Beeldbuis spectrumanalyser

#8 Bericht door PE1DTQ »

Opgehaald gisteren en vandaag maar eens testen. Een zeer uitgebreid manual incl. de schema's zat er gelukkig bij.

Gr. Willart.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Plaats reactie