Weller soldeerstation un-locken

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Weller soldeerstation un-locken

#1 Bericht door PE1DTQ »

Hallo.

Ik heb een soldeerstation van Weller gekocht, die gelocked is op 350 graden met een window van plus of min 35 graden.

Is er iemand die weet of je dat kan unlocken d.m.v een knoopcel los te halen?
Wil hem dus terug hebben naar de fabrieksinstellingen. Dus het weer het hele regelbereik van 50 ~ 450 graden.

Ik heb alle toetsencombinaties al geprobeerd bij het aanzetten.

Het hoort normaal met een WCB1 of WCB2 controller te gebeuren, maar vind die maar.
Heb wel Romex gebeld en die wil hem wel resetten, is alleen een rit van 300km :(

Willart
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Weller soldeerstation un-locken

#2 Bericht door Ton_O_E »

Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Weller soldeerstation un-locken

#3 Bericht door PE1DTQ »

Ja wel handig om te vermelden :wink:

Is de WSD 161, die werkt anders als die van jouw link.
Ik wou hem net open schroeven, zijn er geen schroefjes te vinden. Lijkt wel of hij geklemd zit.
Ben dan altijd erg voorzichtig vanwege afbreken van nokjes enz.

Gr. Willart
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Weller soldeerstation un-locken

#4 Bericht door PE7EB »

Ik neem aan dat je deze en deze, zelf al gevonden had Willart?
En hier staat denk ik in wat je zoekt.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Weller soldeerstation un-locken

#5 Bericht door PE1DTQ »

Hoi Eric.
Ja inderdaad, had ik die info al gevonden.

Zo kwam ik er achter dat er een controller bestaat die de settings kan veranderen.

Vanavond maar eens openmaken en kijken of er een batterij inzit.
Anders toch maar een keer wat plannen richting Rhenen.
Ik kan er natuurlijk prima mee solderen. Maar heb toch liever het hele bereik.

Gr. Willart
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Weller soldeerstation un-locken

#6 Bericht door PE1DTQ »

Wordt dus Rhenen. Ze doen het wel gratis, service!!

Bedankt voor het meedenken/speuren.

Gr. Willart.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Weller soldeerstation un-locken

#7 Bericht door PE7EB »

Misschien is er wat te regelen via mede amateurs Willart?
De amateur koerierdienst :), zo is mijn FT-817 ook van en naar Brielle gegaan voor reparatie.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Weller soldeerstation un-locken

#8 Bericht door PE1DTQ »

Goede tip Eric.
Zal mijn voelsprieten eens uitsteken.

Ik kom wel regelmatig in het Gooi. Ander een keer een D-tour.

Gr. Willart.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Weller soldeerstation un-locken

#9 Bericht door coolepascal »

Ehm... wat mij in de weken dat dit topic bestaat toch erg intigreert ..... 'het unlocken van een soldeerbout'

Ik ben opgegroeid aan het einde van het buizentijdperk, heb mooie indrukwekkend uitziende instalaties vervangen zien worden door autoradio's waar een microfoon aan hangt,
Vele metertjes zien verdwijnen en eerst vervangen zien worden door LCD schermpjes en later door kleurendisplay's waarop je naast het aflezen van de frequentie ook tertris kan spelen.
Ook is het fenomeen simlock van je gsm telefoon bij mij bekend.

Maar die soldeerbout...... je bedoeld toch gewoon een pook met een snoertje eraan ?
Ik heb ook zo'n ding... eentje met een knopje... rechtsom volgas 450'C links om ook goed genoeg voor een tweede graads verbranding... kan die ook gelocked zijn ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Weller soldeerstation un-locken

#10 Bericht door PE1DTQ »

coolepascal schreef:Ehm... wat mij in de weken dat dit topic bestaat toch erg intigreert ..... 'het unlocken van een soldeerbout'

Ik ben opgegroeid aan het einde van het buizentijdperk, heb mooie indrukwekkend uitziende instalaties vervangen zien worden door autoradio's waar een microfoon aan hangt,
Vele metertjes zien verdwijnen en eerst vervangen zien worden door LCD schermpjes en later door kleurendisplay's waarop je naast het aflezen van de frequentie ook tertris kan spelen.
Ook is het fenomeen simlock van je gsm telefoon bij mij bekend.

Maar die soldeerbout...... je bedoeld toch gewoon een pook met een snoertje eraan ?
Ik heb ook zo'n ding... eentje met een knopje... rechtsom volgas 450'C links om ook goed genoeg voor een tweede graads verbranding... kan die ook gelocked zijn ?
Ja, ik loop tegen de 50, en ervaar dit net zo.
Wat een ontwikkeling de afgelopen decennia.
Ik verzamel FM-tuners en als ik al die mooie producten van de jaren 70 begin 80 zie, dan maken ze nu toch maar rotzooi
Den k aan modellen als de Denon TU 4xx of 8xx serie, of de Sansui TU517/717/919.

Ik had een JBC bout gekocht in eind jaren 70. Die heeft het volgehouden tot 3 jaar geleden. Was gewoon een bout met een snoer (30W).
Daarna een Velleman met een regelknop voor de temperatuur en een houder voor de bout. Wat een luxe. Helaas na 2 jaar al kapot.

Wou nu een Weller. Werd dus de bovengenoemde. Tweedehands soldeer station en microprocessor gestuurd. Door de programmeer mogelijkheden, blijkt het zo te zijn dat men in de TD, die dingen wel eens begrenzen in max en mininmale temperatuur. Onder het mom van andere temperaturen gebruiken we toch niet.

Afbeelding


Gr. Willart
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Weller soldeerstation un-locken

#11 Bericht door coolepascal »

Ok Willart, nou ik heb ook al vele jaren een Weller (WECP 20) ... ooit voor veel geld nieuw gekocht omdat we die op het QRL ook hadden en deze prima bevielen, en ik moet toegeven, het is een goede aankoop geweest want een soldeerbout die na 20 jaar CoolePascal nog steeds leeft, moet wel van goede kwaliteit zijn.
Mar het fijne is dat in deze versie nog niemand op het absurde idee gekomen is overal computers in te zetten..

Ooit was ik met een vriend aan het filosoferen en zeiden we voor de grap, dat als het zo door zou gaan, er straks zelfs een computer in een broodrooster en een koffieapparaat zou zitten.
Welnu, Ik hoef mijn Senseo en mijn goedkope broodrooster echt niet open te maken om te weten hoe die dngen bestuurt worden. Kenlijk moet dat bij een soldeerbout ook zo.

Ik voel me nog jong Willart, en ik denk altijd dat ik heel goed met mijn tijd mee ga,
maar het moment dat een puber 'ouwe lul' tegen mij gaat zeggen ligt niet zo heel ver meer ;(

Oud chinees spreekwoord:
Iedereen wil oud worden.
Niemand wil oud zijn.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Weller soldeerstation un-locken

#12 Bericht door PE1DTQ »

Inderdaad ben je zo jong als je voelt.

Ik zeg al wel regelmatig "ik wordt oud". Ik kan me bril dan weer niet vinden enz.

Mijn vrouw reageert consequent "mooi kunnen we nog een tijd samen".

Gelijk heeft ze. Haar ouders hebben allebei de 55 niet gehaald.

De reden trouwens waarom ik deze Weller gekocht is omdat ik hem tegen kwam voor een lage prijs en er 2 soldeerbouten op zitten. Dus het voordeel van 2 stiften. Gaat er ook nog eens eentje kapot, kan ik tenminste wel doorsolderen,

Gr.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Weller soldeerstation un-locken

#13 Bericht door PE7EB »

coolepascal schreef:Ik heb ook zo'n ding... eentje met een knopje... rechtsom volgas 450'C links om ook goed genoeg voor een tweede graads verbranding... kan die ook gelocked zijn ?
Ik moest ook 3 keer lezen hoor Pascal.
Achteraf bezien kan ik me er toch een reden bij bedenken, uitgaande van situaties waarin niet technisch geschoolde werknemers "geprogrammeerd" worden om dat onderdeeltje daar en dat draadje daar te solderen, zou het zo maar handig kunnen zijn om de temperatuur van de soldeerpunt vast te leggen.
Dit om te voorkomen dat er door onoordeelkundig gebruik van de temperatuur instelling, garantie claims gaan plaatsvinden vanwege "koude lassen", dan wel (gedeeltelijke) verdampte componenten :mrgreen:
Voor ons hobby werk is een dusdanig gelockte bout natuurlijk een ramp, vandaar natuurlijk de unlock actie van Willart.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Weller soldeerstation un-locken

#14 Bericht door coolepascal »

Hmmmm ja. hmmm.... het is een theorie. maar mensen die zo ongekwalificeerd zijn dat ze niet eens de temp kunnen instellen ??????
Nu ja het zou kunnen... boeid ook niet echt.... 'tis iig een mooi ding wat Wilart daar heeft.
Ben wel heel benieuwd waneer ik mij vacantie daar kan boeken.... oops das weer een andere thread he.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Weller soldeerstation un-locken

#15 Bericht door PE1DTQ »

PE7EB schreef: Achteraf bezien kan ik me er toch een reden bij bedenken, uitgaande van situaties waarin niet technisch geschoolde werknemers "geprogrammeerd" worden om dat onderdeeltje daar en dat draadje daar te solderen, zou het zo maar handig kunnen zijn om de temperatuur van de soldeerpunt vast te leggen.
Dit om te voorkomen dat er door onoordeelkundig gebruik van de temperatuur instelling, garantie claims gaan plaatsvinden vanwege "koude lassen", dan wel (gedeeltelijke) verdampte componenten :mrgreen:
Voor ons hobby werk is een dusdanig gelockte bout natuurlijk een ramp, vandaar natuurlijk de unlock actie van Willart.
De medewerker van Romex, had het daar ook over. Gewoon meer garantie op degelijk soldeerwerk.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Plaats reactie