Multimeter voor zendamateurs

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Multimeter voor zendamateurs

#16 Bericht door andre »

PA3DAT schreef:
PD4M schreef:Maar wie zou voor mij even bij de digitale multimeters willen kijken op Conrad
en een aanbeveling (of twee) willen doen? Prijsrange tot 60-70 euro?
Ook ik wacht met spanning op een on-topic antwoord!! :wink:

Ik wil wel een voorzetje doen:
http://shop.conrad.nl/gereedschap/meett ... 24601.html

Waarom? Hele complete meter, rubber behuizing, freq. meting, capaciteitsmeting, digitaal én
een "analoge" aanduiding (die streep) onderin beeld. Wanneer je bijv. iets moet afregelen op
maximum is het heel vervelend als de digitale meter de cijfers laat wisselen als bij een
fruitautomaat... Die streep onderaan geeft meer (langer) of minder (korter) aan, net als de naald
van een analoge meter. Dat vind ik ideaal en bijna onmisbaar!

(Maar ik acht mij alles behalve deskundig op dit gebied, dus brand dit verhaal maar af! :mrgreen: )

Ik zou dan zelf kiezen voor de eerder door mij geopperde Metex meter. Heeft ook die analoge functie overigens, zelfde prijsklasse EN bewezen kwaliteit en duurzaamheid, waarbij punt twee hiervan bij voltkraft nog maar te bezien is!

Maar zo heeft een ieder zo zijn of haar voorkeuren natuurlijk.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Multimeter voor zendamateurs

#17 Bericht door fred101 »

Beter lezen Andre, :wink: ik gaf al eerder twee meters uit het assortiment van conrad aan.
Volgens mij was dit tot nu toe allemaal behoorlijk on topic. Die voltcrap heeft best mooie specs. Ik heb er alleen slechte ervaring mee. Die van mij die bij 20% overspanning totaal doorfikte was een voltcraft van 189 euro.

Een analoge meter is idd handig als tweede meter bv bij afregelen maar verder maak je eerder fouten, moet je recht kijken in de spiegelschaal en op de juiste schaal en zijn de meeste analoge niet-buisvoltmeters laagohmig en minder precies.
Ook moet je de polariteit van je pennen goed zetten en heb je geen autorange. Een BVM moet bovendien eerst een tijd opwarmen.
Dat je makkelijker op 1 volt afregelt op analoog lijkt maar, dat is gewoon om dat ze minder precies zijn. Het lijkt dan of je al op 1 V zit. Mijn 50000 count agilent laat mij snel en precies op 1,0000 V afregelen. Hij is snel genoeg. Dan gebruik je meestal de optie om auto range uit te zetten. Dat scheelt en bij afregelen met snel wisselende signalen is dat noodzakelijk. Op een oude digitale pm2517 is dat bv wel veel lastiger, die zijn traag. En de meeste goedkope meters zijn ook te traag.

Wel hebben analoge meters soms een lager burden voltage.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Multimeter voor zendamateurs

#18 Bericht door andre »

fred101 schreef:Beter lezen Andre, :wink: ik gaf al eerder twee meters uit het assortiment van conrad aan.
Volgens mij was dit tot nu toe allemaal behoorlijk on topic. Die voltcrap heeft best mooie specs. Ik heb er alleen slechte ervaring mee. Die van mij die bij 20% overspanning totaal doorfikte was een voltcraft van 189 euro.

Een analoge meter is idd handig als tweede meter bv bij afregelen maar verder maak je eerder fouten, moet je recht kijken in de spiegelschaal en op de juiste schaal en zijn de meeste analoge niet-buisvoltmeters laagohmig en minder precies.
Ook moet je de polariteit van je pennen goed zetten en heb je geen autorange. Een BVM moet bovendien eerst een tijd opwarmen.
Dat je makkelijker op 1 volt afregelt op analoog lijkt maar, dat is gewoon om dat ze minder precies zijn. Het lijkt dan of je al op 1 V zit. Mijn 50000 count agilent laat mij snel en precies op 1,0000 V afregelen. Hij is snel genoeg. Dan gebruik je meestal de optie om auto range uit te zetten. Dat scheelt en bij afregelen met snel wisselende signalen is dat noodzakelijk. Op een oude digitale pm2517 is dat bv wel veel lastiger, die zijn traag. En de meeste goedkope meters zijn ook te traag.

Wel hebben analoge meters soms een lager burden voltage.

Fred, kijk even goed naar de auteurs van de door mij ge-quote mededelingen.. :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Multimeter voor zendamateurs

#19 Bericht door fred101 »

foutje, bedankt :oops:
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Multimeter voor zendamateurs

#20 Bericht door PC1L »

fred101 schreef: Stroom meten is handig maar gevaarlijk. Een goede meter is beveiligd en heeft een aparte stroom meet ingang. Verder moet er een zandgevulde zekering in en bij voorkeur beide stroombereiken (laag en 10A) gezekerd.

Op deze pagina: http://www.pa4tim.nl/?cat=20 staan nog wat stukjes mbt multimeter gebruik.
Een opmerking :

eventueel zijn grote stromen en zeer lage weerstanden erg nauwkeurig te meten middels externe oplossingen : home made resistors, shunts en stroombronnetjes .. je hebt dan voor wat minder geld een betrouwbare UNI en de extra's in de zin van zeer nauwkeurig meten .. De combinatie is zijn geld meer dan waard. Even nauwkeurig een instel R van 10 mOhm meten ( met je MULTIMETER dus, b.v. mobiel ) of een stroompje van 35 A is nooit weg :lol:

Als de zekering een must is bij een stroommeting, dan kun je de de meetspanning over die zekering gewoon laten voor wat het is, dat scheelt ook alweer vandaag :lol:

Ik was e.e.a. beu maar sinds dat ik die externe oplossingen gebruik, zeer tevreden.
fred101 schreef: Je zou dan aan kortsluiting denken maar deze meter meet door zijn hoogohmigheid gewoon de lekspanning. Als je met een 10Mohm meter achter een onbelaste bruggelijkrichter meet dan krijg je ongeveer de waarde in DC die er moet staan ook al is het een pulserende 100Hz spanning. Doe je dit met een 120MOhm meter dan meet je soms een paar honderd volt ipv bv 9V. Die meter is dan niet stuk. De belasting is zo laag dat je de diodes niet open stuurt. Die blijven gesperd. Andersom, een hele laagohmige meter zoals de oude analoge meters beinvloeden je meting. Als je over 10Mohm de spanningsval meet en je meter is 1MOhm dan vormen die twee samen een parallelweerstand van 910K en klopt er niks meer van je spanningsmeting.
Dit is nu echt een voorbeeld, waarin het belang van enige kennis ter zake een rol speelt. Begrijpen wat je meten gaat en welke processen van belang zijn in de te meten schakeling brengen je flink verder, de meter hoeft niet extreem duur te zijn.

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Multimeter voor zendamateurs

#21 Bericht door PD4M »

Even een update. mijn oog viel na jullie tips op de Extech 330. Te vinden bij o.a. Conrad voor 55 euro (http://shop.conrad.nl/gereedschap/meett ... 22213.html). Niet true RMS. Deze is meteen tegen de 100 euro! Hij kwam redelijk goed uit de aanbevolen testen op youtube (zoek op Extech ex330). Maar eerst wacht ik even Rosmalen af. In Apeldoorn werd vorig jaar een Fluke aangeboden voor 125 euro. Ik weet nu zo''n beetje waar ik op moet letten. Mijn meetwensen zijn vooralsnog bescheiden en inderdaad weet ik nog niet goed wat ik wil meten. Zat te kijken naar de Elecraft KX1 (cw voor 20 en 40) en in de manuals staat perfect waar je wat en hoe moet meten. Kijk dat helpt.

Misschien dat jullie nog even een blik op dat ding willen werpen om na te gaan of ik hiermee een goede allround beginners multimeter te pakken heb?

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Multimeter voor zendamateurs

#22 Bericht door fred101 »

True rms is leuk voor meet geeks zoals ik maar dat is niet echt een belangrijke functie. OK, het is altijd beter als average of peak AC meting, maar voor radiogebruik gaat het toch niet hoog genoeg in frequentie en zul je het haast nooit gebruiken.
Je kan dus ook een eenvoudigere extech nemen. Blijkt dat je het bouwen leuk vindt en vaker gaat doen dan koop je vanzelf een keer een tweede en misschien betere meter.

Zols leon al schreef, het gaat niet alleen om de meter maar om de gene die hem op de juiste manier gebruikt.

Belangrijker bij zelfbouw is een scoop en het mooie daarvan is dat hij ook AC en DC kan meten :wink: dus als je geld te veel hebt, koop beter die meter van 50 euro en voor de rest een gebruik scoopje op MP. Als het om KG gaat is 50 MHz een prima keus. Richtprijs, 1 euro/MHz tot 3 euro/MHz. Hangt van model, BW, staat en accesoires af.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Multimeter voor zendamateurs

#23 Bericht door PA3DAT »

PD4M schreef:Even een update. mijn oog viel na jullie tips op de Extech 330.
Te vinden bij o.a. Conrad voor 55 euro.
Die mist wat mij betreft de "analoge schaal" onderin.
Als je dan zo'n mini-potmetertje of varco'tje moet afregelen op maximum,
dan word je gek van die continu en wild verspringende cijfertjes...

Jammer, dat begint bij Extech pas bij de 510 en die kost meteen weer € 115.
Bij de Voltcraft VC-830 heb je dat al voor € 69,99. Maar ik heb verder niet
gevolgd wat de Extech voor heeft op Voltcraft, misschien is Extech een
beter merk?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 480
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Multimeter voor zendamateurs

#24 Bericht door PA0MJM »

En kan die Extech tegen HF?
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Multimeter voor zendamateurs

#25 Bericht door PD4M »

PA0MJM schreef:En kan die Extech tegen HF?
Ja die wel. Alleen de Fluke niet :)

Aloys, de EX330 kwam goed uit een vergelijkend onderzoek van een maffe Australier op Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=ZoeUgMFLyAw). De Vinchy die hier Voltcraft heet werd een aantal malen gekwalificeerd as a complete piece of shit. Nou gebruiken Australiërs deze kwalificatie ook al snel liefkozend.. maar niet in deze context !

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Plaats reactie