Multimeter voor zendamateurs

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Multimeter voor zendamateurs

#1 Bericht door PD4M »

Ik zoek een goede allround multimeter die ik voor zendamateurdoeleinden wil gebruiken. Waar let ik op? Hebben jullie aanbevelingen? Ik kijk er regelmatig naar op de website van Conrad, maar zie door de bomen het bos niet meer. Toerentalvoorzieningen heb ik niet nodig ;-) Ook de Flukes van deze wereld zijn boven mijn budget en schieten hoogstwaarschijnlijk mijn beperkte doel voorbij. Wacht ik tot Rosmalen en koop ik zo'n vage Chinese meter voor 15 euro of kijk ik beter naar een andere merk/type?

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Multimeter voor zendamateurs

#2 Bericht door Ton_O_E »

Als je frequentie wilt meten let dan op de maximale frequentie, die je wilt kunnen meten.
wil je de Hfe van transistoren kunnen meten?
Ik denk, dat je zelf even goed na moet denken, wat je allemaal wilt meten in de toekomst.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Multimeter voor zendamateurs

#3 Bericht door PE2AAB »

PD4M schreef:...of kijk ik beter naar een andere merk/type?

Maarten
PD4M
Dat dus :-)

Ik zou toch eens een Fluke overwegen. Ik kocht eens een Voltcraft bij Conrad en moet bekennen dat ik toch merk dat het PONGEL is :-)

Er is vast wel aan een Fluke te komen voor een enigzins beperkt budget. Wellicht ook in Rosmalen?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Multimeter voor zendamateurs

#4 Bericht door PA2LAD »

Ikzelf zweer nog steeds bij die electronische universeelmeter die Philips ooit gebouwd heeft PM25.... Je kan er tot 10 A stroomsterkte mee meten en de shunt zit gewoon ingebouwd. Als voltmeter heeft hij nauwelijks belasting op je schakeling. De metertje van de bouwmarkt zijn ook niet alles en zo`n dure Fluke ook niet. Wel supergroot die aflezing in het scherm, maar voor stroomsterkte meting moet je een externe shunt of stroomtang gebruiken. De meetpunten zijn ook veel te grof. Dat zijn meters voor de elektroboys, maar niet voor het fijne electronica spul :wink: Eerlijk gezegd heb ik nog geen vervanger voor die simpele Philips meter gevonden.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Multimeter voor zendamateurs

#5 Bericht door andre »

zo heeft iedereen wel zo zijn eigen voorkeuren. Ik gebruik al een kleine 15 jaar een Metex m-3270.
Autorange, stroom bereik tot 20A, hfe, capaciteit, enfin, bekijk de link maar voor meer info.

ik ben er al jaren zeer content mee en niet kapot te krijgen.
http://www.soselectronic.com/?str=371&artnum=11343
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Multimeter voor zendamateurs

#6 Bericht door fred101 »

Voor zendamateur doeleinden als omschrijving is wat lastig. Met buizen zijn dat hoge DC spanningen, voor digitaal hooguit 12V.
Weerstand zit op elke meter. 10Mohm is zat. AC is een ander verhaal. Je hebt true RMS of average en dat is dan altijd beperkt tot een bepaalde frequentie en tot een bepaalde crestfactor. Voor RF heb je een scoop nodig. Stroom meten is handig maar gevaarlijk. Een goede meter is beveiligd en heeft een aparte stroom meet ingang. Verder moet er een zandgevulde zekering in en bij voorkeur beide stroombereiken (laag en 10A) gezekerd. Er zijn ook nog eisen qua veiligheid maar dan worden ze rap duurder. De soort bussen en de montage daarvan. De afstand tussen (hoge) spanning metende punten en de rest van de schakeling. De meetsnelheid, het aantal digits, de precisie (en dat heeft niks te maken met het aantal digits) De kwaliteit van de meetsnoeren (CAT nivo, siliconen of plastic enz, ik heb een snoer gezien wat 6 ohm was)

Dan de toeters en bellen. Grofweg, de goedkoopste, meestal een hFE busje en misschien een beperkt capaciteit bereik. Dan met het stijgen van de prijs stijgt het aantal toeters en bellen, maar dan heel vreemd voor de leek, neemt de luxe af en stijgt de prijs toch door. Dat is de overgang van speelgoed naar serieus spul en vandaar af neemt het aantal extra's weer toe maar dit keer bruikbaar.
Prijs zegt niet alles. Een meter van 50 euro kan prut zijn met heel veel luxe, 4,5 digits enz maar ook heel simpel maar wel heel goed gebouwd.
Tot 20 euro is het meestal bagger. Tot 50 euro leuk voor licht gebruik en zo af en toe. Boven de 100 euro is het meestal wel OK en dat loopt tot zo' n 3-400 euro door voor de toppers.

Er zijn dan nog dingen als de meetpennen. Wij hebben graag fijne scherpe punten. De elektricien een dikke lompe punt. De kabel van siliconen die smelt niet gelijk als je de bout er op duwt, plastic wel. Maar daar hangt een prijs aan.

Ik zou eerder voor een goede gebruikte meter gaan, bv een Fluke, philips, M&G, agilent/HP ect. Extek is best goed qua prijs kwaliteit. Voltcrap zou ik laten liggen. Ik heb een fluke 8000 waar 4KV door gegaan is. Die was zo weer gerepareerd, ik had een voltcrap waar 1200V door ging in de 1000V stand. Daar was alles in kapot van spanningsregelaars tot zelfs opamps die niet eens in contact stonden met de DC stand. Het is dwars door de hele meter heen getrokken. Waardeloos gemaakt.

De genoemde philips PM 25XX ( http://www.pa4tim.nl/?p=787 zie halverwege) zijn top. Stevig, goed beveiligd en precies. Helaas vragen ze er nog stevige prijzen voor en zijn de digitale traag, vooral in autorange.

Op deze pagina: http://www.pa4tim.nl/?cat=20 staan nog wat stukjes mbt multimeter gebruik.

Denk ook eens aan een oudere HP of fluke bench meter. Voor 10 tot 40 euro koop je een dijk van een meter. zie bv : http://www.pa4tim.nl/?p=1884

Ingangsimpedantie: de meeste digitale zijn 10Mohm voor DC. Voor AC stijgt de impedantie met de prijs ;-) Sommoige bench meters zijn meer dan 100MOhm. Dat heeft voordelen maar dan moet je er wel mee om kunnen gaan. Dat soort meters zijn erg gevoelig en je moet weten wat je meet. Ik heb gisteren met een agilent aan de huisinstallatie van mijn ouders gemeten. Daar stond 5Vrms op een paar draden waar de schakelaar tussen uit was. Je zou dan aan kortsluiting denken maar deze meter meet door zijn hoogohmigheid gewoon de lekspanning. Als je met een 10Mohm meter achter een onbelaste bruggelijkrichter meet dan krijg je ongeveer de waarde in DC die er moet staan ook al is het een pulserende 100Hz spanning. Doe je dit met een 120MOhm meter dan meet je soms een paar honderd volt ipv bv 9V. Die meter is dan niet stuk. De belasting is zo laag dat je de diodes niet open stuurt. Die blijven gesperd. Andersom, een hele laagohmige meter zoals de oude analoge meters beinvloeden je meting. Als je over 10Mohm de spanningsval meet en je meter is 1MOhm dan vormen die twee samen een parallelweerstand van 910K en klopt er niks meer van je spanningsmeting.

Voor capaciteit, frequentie en torren te meten zijn betere apparaten. Ook zelf te bouwen.

Als je meer wil weten hoor ik het wel. Ik heb ongeveer 30 meters, van TRMS tot uV, van 1940 tot 2010 en er ook al heel wat gerepareerd en gecalibreerd.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Multimeter voor zendamateurs

#7 Bericht door PD4M »

Bedankt voor de snelle en uitvoerige antwoorden. Misschien toch maar iets meer info over mijzelf en mijn ' doelen' . Ik ben niet erg technisch en weet dus eigenlijk helemaal niet zo goed wat ik zou willen meten. Wel wil ik graag mijn eerste QRP zender (kit) gaan uitzoeken en bouwen. Ik kan mij voorstellen dat ik dan zaken moet meten of testen. Daarnaast wil ik ook leren meten. Ik heb daarvoor een zendamateur in de buurt die me daar verder mee kan helpen. Kortom een beginners multimeter. Niet te veel fratsen, degelijk en met die zaken erop die ik de komende jaren waarschijnlijk niet zou willen missen. Dus geen ingewikkelde zaken doormeten en buizen gedoe.

Dacht zelf aan prijzen onder de honderd euro. Compact en draagbaar lijkt me wel zo handig. Kopen op Rosmalen van 2e de hands lijkt me best eng. Ik heb er immers geen verstand van. Op de dag van de amateur werd een Fluke voor 125 euro aangeboden. De verkoper gaf aan dat het een prima model was. Maar ik vond het veel geld voor een tweedehandsje en geen enkele clou waar ik op moest letten.

Wat is dat True RMS precies? Ik dacht dat het met toerentallen van auto's te maken had.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Multimeter voor zendamateurs

#8 Bericht door fred101 »

In de links die ik gaf staat een verhaal over rms. Een multimeter meet meestal AC door gelijkrichting dmv diodes. Rms is de effectieve waarde, (root mean square)

Als je 10 VAC zegt is dat 10 V effectief oftewel 10 Vrms. Een 10 V ac signaal loopt van -14 tot +14. Dat is 14Vtop (14 Vt of 14 Vp) en 28V top-top. (28 Vpp 28Vtt) Lees nog maar eens na in je cursusboek, daar staat het ook in.

Om kitjes te bouwen hoef je alleen een simpele multimeter te hebben. Daar gebruik je alleen de DC stand en de weerstand meting. Je daarvoor veel meer aan een scoop. Reken voor een oudere analoge scoop op 1 tot 2 euro per MHz.

De kans dat een 20 jaar oude HP of philips van 30 euro sneuvelt is veel kleiner dan de kans dat een nieuwe meter sneuvelt. Hoe goedkoper hoe kwetsbaarder maar zolang je niet met hoge spanning werkt maakt dat niet uit.

Handig is autorange an autopower off.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Multimeter voor zendamateurs

#9 Bericht door pa3dsc »

Ik gebruikt een Heathit buisvoltmeter.
Staan 3 verschillende op rij en in gebruik. V07, H11, H18
En als "vreemde " eend in de bijt een BEM van Philips.

Kijk in Rosmalen. Is vast wel een buisvolt meter te vinden. opknappen en je hebt een goed stuk gereedschap.
(Ik heb nog wel een ECC82 voor je Getest en al)

Pas op de batterij houder in de BVM die kan wel eens geleden hebben van een lekkende battrij.

73 martin

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Multimeter voor zendamateurs

#10 Bericht door coolepascal »

Maarten het ligt er maar net aan hoeveel jij dat ding gaat gebruiken.
Wil je een keer per jaar kijken of er 12V uit je voeding komt, dan koop je een ding van de Gamma.
Wil je echt iets met electronica doen, kijk dan voor iets mooiers.
Metertjes van Voltcraft en zo zijn prima te gebruiken.
Een Fluke kun je eventueel ook tweedehands kopen (ik had het geluk dat ik een exemplaar vond die ongebruikt in de opslag heeft gelegen maar wel elk jaar zijn keuring moest doorstaan)
Ook is et wel handig om een tweede metertje (mag een goedkoper exemplaar zijn) er naast te hebben b.v. als je tegelijk spanning en stroom wilt meten.
Een piep functie is heel handig, een freq meet functie nutteloos (gebruik daar een freq teller voor)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Multimeter voor zendamateurs

#11 Bericht door PD4M »

Okay. Ik kom steeds meer tot de conclusie dat een redelijk standaard apparaat voldoende zal zijn voor mij. Aangezien ik al omkom in de rotzooi voor mij geen tafelmodel. De Fluke vond ik al erg groot. Kijk overigens even naar dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=-13Q-UsXKQM. De Fluke vindt een GSM in haar nabijheid niet leuk ;-).

De minimale vereisten zijn mij duidelijk. Maar wie zou voor mij even bij de digitale multimeters willen kijken op Conrad en een aanbeveling (of twee) willen doen? Prijsrange tot 60-70 euro?

maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Multimeter voor zendamateurs

#12 Bericht door coolepascal »

Ehmmm even drie weken wachten en dan in Rosmalen kijken wat er te koop is ?

Bedoelde je dit http://pascal.nedlinux.nl/zelfbouw/Shack.html
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Multimeter voor zendamateurs

#13 Bericht door fred101 »

Dave , uit jou link, heeft een hele serie gemaakt over multimeters. Per prijsklasse een blog waar hij er iets van steeds 5 vergelijkt. Daar kwam de extech ook goed uit, dat heeft Conrad in het assortiment. Ik heb ook een extech (AC en DC stroomtang/multimeter)en dat ding is goed gebouwd. Bij een stroommeter test in de elector waren ze ook positief. Ze zijn oranje dus je pikt ze er zo uit. Ex330 of de 410. De 330 heeft wat extra functies die voor jou denk ik wel handig zijn. Hij is compact maar werkt op twee AA cellen. De 410 is robuuster, volgens mij iets groter en die kan tegen 1000 V ipv 600. De 330 is 4000 count, de 410 maar 2000. Maar daar zou ik me niet druk om maken. Beide zijn 0,5 % nauwkeurig en dat is goed bruikbaar. De precieze waarde zal overigen per bereik anders zijn. Ik geloof nooit dat hij op AC bij 100 KHz nog steeds 0,5 % haalt. Maar er zal vast ergens een folder te downloaden zijn.

Kortom, ik denk dat je daar een betrouwbaar aan apparaat hebt. Autorange en manual in ieder geval bij de 410. Welke van de twee zou ik zo snel niet weten. Dan moet ik echt in de folders duiken. Ik neig in eerste instantie naar de 410. De 330 is meer richting electricien werk gemaakt lijkt het.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Multimeter voor zendamateurs

#14 Bericht door PA0MJM »

Om diverse redenen geef ik de voorkeur aan een draaispoel instrument met een goede weekijzer draaispoel meter.

Voordelen:
1. Kan goed tegen HF, ook bij grotere vermogens
2. Afregelen gaat sneller. Een maximum op een analoge meter is gauw gevonden. (digitale hebben er nogal eens een voorziening voor). Anderzijds: regel eens 1 mA (of 1 V) af op 3 of 4 digit digitale meter. En daarna op een analoge meter. Ik wed dat je 10x zo snel klaar bent op de analoge. :wink:

Mijn meter: Unigor A43 (plaatje: met dank aan http://www.radiomuseum.org). Prijs op internet: €50-€60.


(De verleiding is groot ook de laatste digit op 0 te krijgen, terwijl dat geen enkele toegevoegde waarde heeft)
Bijlagen
unigor_a43p_369773.jpg
unigor_a43p_369773.jpg (14.77 KiB) 7149 keer bekeken
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Multimeter voor zendamateurs

#15 Bericht door PA3DAT »

PD4M schreef:Maar wie zou voor mij even bij de digitale multimeters willen kijken op Conrad
en een aanbeveling (of twee) willen doen? Prijsrange tot 60-70 euro?
Ook ik wacht met spanning op een on-topic antwoord!! :wink:

Ik wil wel een voorzetje doen:
http://shop.conrad.nl/gereedschap/meett ... 24601.html

Waarom? Hele complete meter, rubber behuizing, freq. meting, capaciteitsmeting, digitaal én
een "analoge" aanduiding (die streep) onderin beeld. Wanneer je bijv. iets moet afregelen op
maximum is het heel vervelend als de digitale meter de cijfers laat wisselen als bij een
fruitautomaat... Die streep onderaan geeft meer (langer) of minder (korter) aan, net als de naald
van een analoge meter. Dat vind ik ideaal en bijna onmisbaar!

(Maar ik acht mij alles behalve deskundig op dit gebied, dus brand dit verhaal maar af! :mrgreen: )
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie