GOOIT GY560 frequentieteller

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
pe1oxp
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 aug 2009, 11:48
Locatie: Stadskanaal

Re: GOOIT GY560 frequentieteller

#16 Bericht door pe1oxp »

PE2AAB schreef:http://www.ebay.com/itm/220653146741

$46 incl. verzenden
Afbeelding

50W maximaal bij vermogen meting? Hoe lang mag dat er in? 10msec?
En dan nog een afwijken van +/- 10%. Nee geef mij dan toch maar een gecalibreerde HP/Agilent of Marconi meter. Daarvan weet je tenminste dat je binnen een paar honderste dB zit.
*** Life is too short for QRP ***

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: GOOIT GY560 frequentieteller

#17 Bericht door fred101 »

50 W max, wel grappig dat er dan 80 W in de display is te zien. ( tenminste zo lijkt het, zou ook 00,0 kunnen zijn.)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: GOOIT GY560 frequentieteller

#18 Bericht door PA3HMP »

ik heb ook zo'n gy561, leuk om even snel wat te meten, tuurlijk niet super nauwkeurig, maar voor een fm porto om even snel wat te zien werkt het prima, 50Watt tja een seconde of 5 meer zou ik het niet doen want echt veel koelmateriaal is er niet.

Je kunt hem ook ergens inwendig calibreren maar uit de beschrijving ben ik niet gekomen, het zou mooi zijn als je hem op een nauwkeurige meter af kan ijken want hij heeft (uit mijn hoofd) 4 punten tussen 0 en 50 Watt waar je hem op kan instellen.

Mark

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: GOOIT GY560 frequentieteller

#19 Bericht door fred101 »

Er zal ergens een inwendige klok moeten zitten. Die moet bijgetrokken worden. Als ze ipv een kristal de inwendige klok van de uP gebruiken wordt her lastiger. Als er een kristal zit kun je dat wat bijtrekken. Meetal zit er dan een trimmertje bij, soms niet maar dat kan je misschien er bij plaatsen ( smd variant neemt weinig plaats in) kristal eruit, testoscillator maken om te zien hoe je het beste hem kunt bijtrekken ( soms met een serie spoeltje, soms een Ctje) en dan weer inbouwen. Dat is misschien veiliger dan in je countertje experimenteren.

Hou er rekening mee dat het alle signalen meet. Dus ook de harmonische. Extreem niet realistisch voorbeld ( behalve voor ongefilterde 3 meter gevallen) als je 2e harmonische net zo hoog is als de eerste, meet je dus het dubbele vermogen. Bij afregelenen van oscillators op een SA zie je vaak het vermogen van de eerste harmonische ineens afnemen, dan mengproducten ontstaan en je tweede harmonische ineens bv 20 dB hoger dan de eerste. Zou je de afregeling met alleen een powermeter doen dan ben je dik tevreden. Helaas worden veel sets alleen met powermeters afgeregeld.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: GOOIT GY560 frequentieteller

#20 Bericht door PA3HMP »

Tja sommige regelde vroeger een stentor 3 meter zendertje ook af met een powermeter, dan kreeg je een grasveld :mrgreen:

Maar ik moet zeggen vermogen meten doet hij aardig, en voor iets nauwkeurig op freq zetten heb ik mijn oude Philps met oven, maar om snel even wat te meten, helemaal als het iets onbekends is dan is deze goedkope gy561 prima.

Mark

Plaats reactie