Signal Hound spectrumanalyzer

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Signal Hound spectrumanalyzer

#1 Bericht door PA0FRI »

Wie van plan is om een Spectrumanalyzer aan te schaffen moet ook eens naar dit prijzige type kijken: http://www.signalhound.com/

4.4 GHz Spectrum Analyzer and Measuring Receiver
"The Signal Hound USB-SA44 is a Software Defined Radio (SDR) optimized as a spectrum analyzer. It is compact, simple to use, and an effective troubleshooting tool for general lab use, engineering students, ham radio enthusiasts, and electronics hobbyists. Using recent innovations in RF technology, the Signal Hound has the sensitivity, accuracy and dynamic range you’d expect in a unit many times its cost."

Klik ook op View the Demos →
Bijlagen
SignalHound.jpg
SignalHound.jpg (7.41 KiB) 9146 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PA0FRI op 23 sep 2010, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Signal Hound VNA

#2 Bericht door fred101 »

Frits,

Ik kan nergens iets over hun VNA vinden, alleen over die spectrum analyser/meetontvanger. Wel een mooi ding met een mooi bereik en mooie mogelijkheden. Hij heeft zo te zien ook geen TG optie of SNA mogelijkheden. Hen jij je vergist of zoek ik verkeerd.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Signal Hound VNA

#3 Bericht door PA0FRI »

fred101 schreef:Frits, Ik kan nergens iets over hun VNA vinden, alleen over die spectrum analyser/meetontvanger.
Fred je hebt gelijk het is alleen een analyser/meetontvanger. De voorgaande tekst heb ik aangepast.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#4 Bericht door PE1DTQ »

Als die nou ook nog zo goed presteert qua signaalvastheid als de Perseus, sla je meteen 2 vliegen in één klap.
Kan de Perseus eruit :wink:
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#5 Bericht door fred101 »

Er is op onze vna groep een discussie over geweest. De mogelijkheden zijn blijkbaar best groot, het heeft het in zich om een mooi stuk gereedschap te zijn, maar de snelheid van sweepen schijnt traag te zijn. Het werd aangezwengeld door Tom, de maker van de NVNA dus Ik heb zo'n vermoeden dat we binnenkort meer SA functies kunnen verwachten
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#6 Bericht door PE1DTQ »

VNA staat voor vector netwerk analyse?
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#7 Bericht door fred101 »

Yep :wink:
http://www.pa4tim.nl/?p=108 Wat is netwerk analyse
http://www.pa4tim.nl/?p=676 De VWNA
http://www.pa4tim.nl/?p=1594 cursus netwerk analyse

Voor wat leesvoer
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#8 Bericht door PE1DTQ »

Is lang geleden, dat ik daar iets mee gedaan heb. Ik heb nog een ongebruikt blok liggen van R&S met "Smithchart" (was geloof ik de goede naam) grafieken.

En dat complex rekenen ben ik echt kwijt inmiddels. Een kwadraat dat negatief kan zijn :shock:

Vond het S-parameter gebeuren wat begrijpelijker. Daar nog wel eens mee gestoeid op een Wandel & Goltermann analyser

Mooie materie maar nooit nodig gehad in mijn werk.

Gr. Willart.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#9 Bericht door PE1DTQ »

fred101 schreef:Er is op onze vna groep een discussie over geweest. De mogelijkheden zijn blijkbaar best groot, het heeft het in zich om een mooi stuk gereedschap te zijn, maar de snelheid van sweepen schijnt traag te zijn. Het werd aangezwengeld door Tom, de maker van de NVNA dus Ik heb zo'n vermoeden dat we binnenkort meer SA functies kunnen verwachten
Dit heeft toch geen consequenties voor de functionaliteit en nauwkeurigheid?

Willart.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#10 Bericht door fred101 »

Niet voor de nauwkeurigheid, de vwna is bij maximale nauwkeurigheid ook traag. Voor een vna niet zo erg. Je stuurt ten slotte zelf het signaal uit dus het verhoogt de precisie. Een SA die traag is mist signalen.

Je moet een SA een beetje zo zien. Je staat op een heuvel met een verrekijker die sterk vergroot.(filtering) Je hebt dus een heel smal blikveld maar wel sterk vergroot zodat je kleine details ziet. Om nu de hele horizon rond om te zien draai je rond.( sweep) Doet je dat heel snel, en zouden onze hersens dat kunnen volgen dan zie je alles maar de details worden wat wazig.(resolutie) Doe je dat heel traag dan Ze je alles heel gedetaileerd maar als er een raket( signaal wat paaltje op je beeld geeft) omhoog gaat achter je terwijl jij net naar voor kijkt dan heb je die nooit gezien. Als er iedere 2 seconden een omhoog gaat en jij 2 seconden over een rondje doet dan zul je er dus nooit een zien.

Nu is dat heel extreem gesteld maar hoe trager de sweep hoe meer je mist. De permanenten signalen zie je maar als een draaggolf snel veranderd, bv een ssb of FM station dan zie je het dus niet zoals het in werkelijkheid is.

Maar wil je wat afregelen dan draai jij aan een trimmer en moet je wachten tot de sweep is afgelopen voor je het resultaat ziet.

Maar dat is wat ik gehoord heb, ik neem aan dat je de sweep en aantal punten kunt aanpassen voor meer snelheid ( ten koste van precisie)
De sweeprate is de tijd die het kost om het stuk frequentie af te speuren. Het aantal punten is de sprongen die hij maakt. De sweep is discontinue. Dus bij 100 punten en een sweep van 100 MHz kijkt hij op 1 ,2, 3 enz tot 100MHz. Maar op bv 5,674MHz ziet hij dus niets.
Dan heb je de tijd per punt. Kijkt hij 1 seconden per punt dan duurt die sweep dus 100 seconden. Hoe meer punten, hoe beter de resolutie maar hoe langer de sweep duurt. Ideaal is een mix waarbij je net lang genoeg op een punt kijkt om geen repeterende signalen te missen bij zoveel punten dat je geen zijbanden enz mist. Dat samen bepaald alles.

Voor afregelen van een tuner of filter onder de 100MHz gebruik ik eerst mijn analoge vna, dan zie je direct het gevolg van je geschroef, ook op de SA, je ziet het signaal a la seconden pieken. Voor de fijnafstelling daarna of heel preciese metingen gebruik ik de VWNA.

Ik vond de signalhound wel nogal prijzig, maar hij heeft wel mooie mogelijkheden, ik denk alleen dat je persuis veel geschikter is om details te zien. Feitelijk is een SDR ook een oort pectrum analyser, je kan bij de meeste SA's een zero sweep instellen waarbij je het signaal kan demoduleren Mijn digitale tek kan zo AM en FM demoduleren. Ik heb hem wel eens gewoon aan staan op bv Qmusic of sky ofzo" dan heb je een heeel duur transistor radiotje :-)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#11 Bericht door PE1DTQ »

Ik snap je uiteen zetting Fred.

Voor mijn toepassingen van bijv. een filterkarakteristiek doormeten dus geen probleem.

Ik heb een HP spectrum analyser die niet zo hoog gaat. 23cm. kan ik er niet mee meten.
Het is een GSM analyzer 0 - 1GHz. en de 1800/1900 band. Dus al helemaal geen harmonischen van 23cm.
Sweepen doe ik met een Schlumberger signal generator.

Maar eens kijken of ik hem kan testen ergens. Ik begin er wel interesse in te krijgen.

Gr. Willart.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#12 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#13 Bericht door PE1DTQ »

Ik bedoel ermee, dat ik zowel de 23cm grondfrequentie als de harmonischen er niet van kan meten en wat betreft 70cm dus alleen de grondfrequentie.

Gr. Willart
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#14 Bericht door SM0FLY »

L.S.

De Signalhound USB-SA44B is nu al een tijdje binnen hier maar serieuze metingen komen pas als ik de FE-5680A frequentie standaard binnen heb, gekocht op eBay.
Zie : http://www.qsl.net/zl1bpu/PROJ/FEI%20specs.pdf

De specs van de SignalHound kan ik tot nog toe niets negatief over zeggen. Het is een genot om de 'meet-shack' te miniaturiseren met eerst de VNWA van DG8SAQ en nu de SignalHound SA.

Het plaatje toont de meet-shack met als motor voor de VNWA en SA een Asus-EEEBox PC. het scherm toont de SA van 3 meetzenders op 100MHz met een span van 20KHz.

Jammer dat de DG8SAQ VNWA geen ingang heeft voor een referentie oscillator

'k zal hier wat meer over schrijven zodra de FE-5680A binnen is die in een aparte kast gezet wordt met koelblok en uitgang buffers zodat ook de signaal generators op dezelfde rubidium referentie gaan lopen.

73/Bram
Bijlagen
mätshack_2.JPG

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#15 Bericht door PE1DTQ »

Mooie meetopstelling hoor.

Ik geniet altijd van zulke foto's.

Ik ben zelf momenteel bezig de nieuwe shack in te delen. Zit nu ook te denken aan een parte hoek voor het meten en solderen enz.

Gr. Willart
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Plaats reactie