Signal Hound spectrumanalyzer

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#16 Bericht door fred101 »

Afbeelding

Oeps sorry voor de grote ;-)

Ik heb hem ook net verbouwd. Staat al weer iets anders. Rechts is nog een open ruimte maar daar staat nu een complete Fluke calibratie setup. Twee Kelvin Varley delers, een 845 nulldetector, een AC en een DC transfer standaard. Helemaal rechts staat al een guildline met 4 weston cellen en daaronder , nog niet op de foto, twee fluke calibrtors. Die staan op de 332 DC standaard en een 760 meter calibrator ( AC, DC, stroom, spanning en weerstand van 1 uV tot 1100 V en tot 10 A. Verder staat er nu een philips electro volt/ohm meter bij. Die had ik al maar was defect. Toen ik het manual eenmaal had was het zo gefixed. Twee defecte zeners. Is mijn snelste reparatie ooit. Was in 15 minuten gepiept. En er staat nu een keithley 199 boven de tafel ipv een fluke 8000

Links staat nu ondertussen nog een HP105B, na 20 jaar rust nog perfect op frequentie. Ik heb er net mijn thunderbolt bij ingebouwd. Nu heb ik dus 10 , 5 , 1MHz en 100 KHz. Die HP is van af het front over 0,25 Hz vertelbaar. Er hangt een counter aan de 10 MHz dus zo controlleer ik heel simpel de 5 ( voor mijn Tek counter plugin nodig) en de 1 MHz welke mijn philips nixie counter gebruikt als externe referentie. Die heeft namelijk heel uitgebreide count opties.

Het laatste wat er nog bij komt. Te staan is een HP low distortion sinus generator en een pin modulator maar die zijn nog niet af. Dan mis ik alleen nog een THD meter ( voor zover ik weet, er is vast meer mooi spul wat ik nog niet ken)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#17 Bericht door SM0FLY »

Fraai Fred!

Nog even terug naar topic Signal Hound.

De pdf file geeft wat voorbeelden hoe wat extra funkties in de SW te gebruiken zijn. De scan tijden zijn volkomen acceptabel, De SW maakt verder goed gebruik van triangel filtrering voor ruis onderdrukking.

73/Bram
Bijlagen
SignalHound examples.pdf
(1.19 MiB) 244 keer gedownload

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#18 Bericht door PE1DTQ »

Fred, jouw foto doet mij denken aan mijn 1e verkering. Zij vond al die soorten meetsnoertjes maar vreemd.

Het is ook niks geworden met haar :wink:
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#19 Bericht door fred101 »

Het rek meetsnoertjes is nog niet eens zichtbaar :wink: Dat zijn er meer dan 100 schat ik zo in.

Mooie plaatjes van die signal hound. Waar ligt de ruisvloer ? hij is best prijzig maar het begint wel wat te kriebelen...
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#20 Bericht door SM0FLY »

fred101 schreef:.....snip

Mooie plaatjes van die signal hound. Waar ligt de ruisvloer ? hij is best prijzig maar het begint wel wat te kriebelen...
Hoi Fred,

De specs van de noise floor heb je hier. http://www.signalhound.com/spec.htm : Je ziet dat rond de 10MHz ca. -160dBm/Hz aangegeven wordt.

Waarschijnlijk hebben ze hier wat aan gewerkt in de 'B' versie. Mijn Signal-Hound ziet er zo uit op 10MHz span 10KHz in 3,2 Hz bandbreedte (wat in deze SW versie de minimum RBW is) en Pre-Amp= On en kortgesloten ingang. De marker (2) wijst ca,. -164dBm aan. Als we dat terug rekenen naar 1 Hz komt er nog eens 5dB bij. Dat betekent dus ca -169dBm/Hz.

Dit is dus maar 5 dB hoger dan de theoretische noise floor bij 20 graden Celsius van -174dBm/Hz (!)


Bij Pre-Amp = Off is de ruisvloer in dezelfde situatie ca. -157dBm/Hz


Ook aardig om te weten is dat de noise floor terug gerekend naar dBm/Hz binnen 1 a 2 dB konstant is, in ieder geval bij RBW's van 3,2Hz tot 800Hz. Dit duidt op een goede gain-distributie in de SA.

Toevoeging #1: Bij 2,4 GHZ is de noise floor -154dBm/Hz. Dat is 3dB beter dan de specs ..
Toevoeging #2 : Zolang Obama dollars blijft drukken, wordt de prijs alleen maar lager 8)

73/Bram
Bijlagen
Noise floor Signal Hound Pre Amp-On.jpg

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#21 Bericht door on7wp »

Ik heb ook zo'n low cost ding van Aaronia, de 8 GHz versie met precisie wattmeter optie. Ook wel eens smalend KLINGON ZWAARD genoemd...


Totaal prul, 2000 weggegooide euros. Tip: koop een oude HP of zo, dan heb je een echte analyser. Die SDR dingen zitten vol spurii.. De milliwatmeter heeft een afwijking van 7 dB (!)

De dienst na verkoop van Aaronia is ook totaal benedenmaats.

Maar dit zegt niets over de Signal Hound, hoewel Amerikaans dus vermoedelijk RUBBISH...

Lang leve de S332 van Anrisu, spec + VNA + wattmeter + modulatie analyser in een doos voor 10 k€... toppie !!

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#22 Bericht door SM0FLY »

on7wp schreef: snip.. dubbel snip.. hoewel Amerikaans dus vermoedelijk RUBBISH...

..nog meer snip...

...koop een oude HP of zo...
Sorry, wat betekent 'HP' ?



"Once a new technology rolls over you, if your're not part of the steamroller, you're part of the road."

Stewart Brand

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#23 Bericht door fred101 »

Tip: koop een oude HP of zo, dan heb je een echte analyser
....hoewel Amerikaans dus vermoedelijk RUBBISH...
Waar denk je dat HP vandaan komt :wink: (oja, het land van Fluke, Tektronix en nog meer grote merken)

Over die Anritsu S332. Er zijn diverse versies van dat apparaat van diverse jaren en ze kunnen niet allemaal het zelfde.
Maar om te beginnen, het is alles behalve een VNA. dat is de MS serie, de VNA master. De sitemaster heeft reflectie en TDR mogelijkheid (VSWR en RL maar ik lees niets over fase) maar wil je twee poort metingen doen dan is dat een opte en die is in ieder geval puur scalar. (zeker geen phase dus want dat stond er specifiek bij) Dus het heeft weinig met een VNA te maken.
de powermeter is ook een losse optie.

Wat ik wel heel raar vind is dat ik nergens iets van specs kan vinden. bv over dynamische bereik, ruisvloer, precisie of zoiets simpels als de ingangsimpedantie., het uitgangsvermogen of max toegestane ingangsignaal. Zelf in het user manual staat daar niets over in. Zal wel zijn omdat het voor telecom is geoptimaliseerd.

Het ziet er wel mooi uit en zal best kwalitatief goed zijn maar voor zoveel geld zocht ik toch naar bv de Fieldfox van Agilent, dat is een echte VNA.
Of een signalhound en een SDR-kits VNA. Dan hou je nog 8500,= over om bv een calibratiekit te kopen (wat bij de Anritsu er natuurlijk ook nog bij komt)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#24 Bericht door SM0FLY »

fred101 schreef:
Tip: koop een oude HP of zo, dan heb je een echte analyser
....hoewel Amerikaans dus vermoedelijk RUBBISH...
snip en nog eens snip..

...Waar denk je dat HP vandaan komt

einde snip...
Hoi Fred,

...dat antwoord op mijn vraag had ik zo graag van Pedro willen horen :roll:

73/Bram

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#25 Bericht door fred101 »

Ik zag dat je het toegevoegd net na ik mijn bericht getyped had, sorry :roll:
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#26 Bericht door pe1rea »

Hee Fred, ik zag dat je dezelfde LCR hebt als ik, hoe bevalt hij?
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#27 Bericht door fred101 »

Die digitale bedoel je ? Dat ding is best goed. Gebruik hem best vaak.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#28 Bericht door pe1rea »

Die digitale ja.
Snap niet hoe ik dat vroeger deed nu. :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#29 Bericht door PE1DTQ »

Handig, vooaral ter compensatie van slechte ogen en slecht afleesbare condensatoren :)
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Signal Hound spectrumanalyzer

#30 Bericht door SM0FLY »

Nog even terug naar het SignalHound topic..

Er is een aardig truukje om de bijdrage van de interne referentie oscillator aan de fase ruis te meten.
Het plaatje toont 2 signaal generators en de eigen fase ruis. In het HF gebied ligt de eigen ruis bijdrage b.v. bij 15MHz rond de -135dBc/Hz. In het GHz bereik is het ca. -132dBc/Hz

Al met al zijn dit getallen waarmee, zonder gebruik te maken van externe referenties, al aardig mee te werken is.

Blauw: HP8656B
Paars: HP8640B
Geel: De interne referentie oscillator


73/Bram
Bijlagen
Phase Noise HP8656B HP8640B and own contribution 15MHz.jpg
Laatst gewijzigd door SM0FLY op 04 mei 2011, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie