MFJ-259 B technische info

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: MFJ-259 B technische info

#16 Bericht door fred101 »

Het is een negatieve weerstand oscillator, de naam is bedacht door FAS Sterrenburg en in het topic jongensradio op circuits online kwam hij regelmatig voorbij. Ik heb een pdf uit een electronica blad waar deze wordt getest tot ver in het vhf gebied met berekeningen erbij. Ze probeerde hem daar op zo laag mogelijke spanning te gebruiken. Mail me even dan stuur ik hem naar je toe. Mijn call en veron.nl
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: MFJ-259 B technische info

#17 Bericht door fred101 »

Hieronder zie je wat over de VWNA. Dat is op dit moment de vna met de meeste mogelijkheden. Gaat tot 1,3GHz , heeft TDR en spectrum analyser met Tracking generator aan board. Kan ook met een testset worden gebruikt, de software heeft matchintools, kan twee en 3 poorts metingen doen (3 poorts is nodig bij baluns en symetrische tuners)

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=1104

Hier mijn cursus over vna metingen:
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f= ... 0f6a2565f0
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

F8VOA
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:03
Roepletters: F8VOA

Re: MFJ-259 B technische info

#18 Bericht door F8VOA »

Hai Fred , zoals reeds gemeld via mail werkt de MFJ weer . Bedankt voor de info betreffende de Wunderhorn en de VNA . De oscillator heeft capaciteiten die ik best in een otvangerproject kan gebruiken . 'K laat daarover nog wel iets weten .

Marc
Gelukkig is onze communicatie draadloos want gezien de kilometers kabel in de shack.......

F8VOA
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:03
Roepletters: F8VOA

Re: MFJ-259 B technische info

#19 Bericht door F8VOA »

Affin , ik was iets te snel .
De oscillator werkt weer . Nu dit probleem verholpen is kon ik de volgende panne vaststellen . Vermoedelijk zijn de detectiediodes ook om zeep . Niet erg . Er zijn er 4 (HSMS2820 Shotky ) en deze zijn eenvoedig te vervangen . Probleem . Weeral ergens buiten Frankrijk proberen te bestellen . In elk geval de oscillator draait stabiel , de frequenciemeter werkt , de PIC werkt Gate en mode werken eveneens . 't Zal je kind maar wezen zei ooit iemand . Nieuw zou ik de MFJ in elk geval niet kopen nu ik het systeem door begin te krijgen . Ik vind hem teduur voor wat hij is .

groetjes

Marc
Gelukkig is onze communicatie draadloos want gezien de kilometers kabel in de shack.......

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: MFJ-259 B technische info

#20 Bericht door fred101 »

Gewoon andere schottkeys er in, bv bat85 ofzo. Anders een paar germanium diodes. Maar 4 stuks allemaal defect ? Wat is daar mee gebeurd. Zijn het wel detectors, is het geen mixer ?

Edit zijn het die vier bij die TL2247C opamp ? Ik zou dan eerst eens naar de opamp kijken. Diodes kunnen vaak meer hebben dan die opamp.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: MFJ-259 B technische info

#21 Bericht door pa0ejh »

Hallo Marc.

Als je zeker weet dat de dioden defect zijn , is er vermoedelijk op de antenneplug
gezon(digd) , of door statische lading defect geraakt , ook een antenne meten in
in de omgeving van een sterke of commercieele zender kan dit veroorzaken....

Fred haalt nog de OpAmp aan , die zou ik ook controleren , is een Rail to Rail type
een vervanger is de TS274 , de uitgangspanning gaat tot een paar mV lager als de
voedingsspanning , van daar de naam 'Rail to Rail' , bij een gewone OpAmp ligt de
max. uitgangspanning ca 2v onder de voedingspanning en beperkt je meetbereik.

Wanneer je de dioden vervangt , BAT85 is een goede keuze , koop dan een aantal
meer en selecteer die op een zo gelijk mogelijke drempelspanning , soldeer dan een
in de meetbrug , en een in de bijbehorende tak van de OpAmp , dit i.v.m de lineariteit.

De diode bij de OpAmp compenseert de niet lineariteit van de diode in de meetbrug
daarom moeten dit identieke dioden zijn.

De Meetbrug is een Wheatstonebrug met 4 weerstanden van 50 Ohm , de 4e weerstand
is de 'Antenne'. De brug-spanningen Vs , Vr en Vz worden voor de meting gebruikt.

De VF1 spanning wordt na de eerste OpAmp VF2 , en met deze spanning via U7 en Q3
wordt het HF van de Oscillator op een constant nivo gehouden , misschien dat hierdoor de
zaak niet meer werkt.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

F8VOA
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:03
Roepletters: F8VOA

Re: MFJ-259 B technische info

#22 Bericht door F8VOA »

Hé , bedankt voor de bijdrage . Ik heb ook op een frans forum een aantal vragen gesteld ( ik woon in Frankrijk ) maar 0,0 anwoorden . Ik ga die BAT-diodes bestellen zoals Fred reeds voorsloeg ( hij is een zeer grote hulp geweest , en nog steeds ) . 'k Zal ze in België of Nederland moeten bestellen want , gezien de negatieve ervaringen die in hier opgedaan heb - op electronika gebied weliswaar - doe ik liever geen bestellingen meer in F-land . Die opamp is zo wat . Ik heb geen correcte SMD soldeertoestanden en om dus een IC los te krijgen ......... ik begin er liever niet aan . Diodes dat gaat nog , Fet's ligt al moeilijker maar nog maar IC's , dat wordt lastig . Toen ik dit toestel bekomen heb zou volgens de vorige eigenaar alles moeten werken , alleen zat er geen behuizing ( schroeven , behuizing en knoppen ) bij . Na eer eerste visuele inspectie leek er toch nogal in rondgesmodderd te zijn . Affin , de oscillator werkt nu . Ik heb een oscillator signaal aan de uitgang ( plug ) maar ( volgens mij ) niet erg zuiver . Wanneer ik een VFO maak probeer ik een zo zuiver mogelijke sinus te krijgen en dat is niet het geval . De PIC werkt ook want hij vraagt om info .Ik gokte op de detectiediodes omdat de vorige bezitter het toestel waarschijnlijk "zonder gezond verstand" gebruikt heeft .Ik hoop in elk geval dat U6 niet om zeep is . ( wordt na het WE nagemeten ) . Ik heb aan MFJ de "ongeveer" juiste waarden van T1 tem T4 , T11 tem T14 en T31 tem T34 gevraagt maar zij draaien rond de pot . Wij zullen het dus zelf moeten uitvissen . Wij leren elke dag bij .

73

Marc
Gelukkig is onze communicatie draadloos want gezien de kilometers kabel in de shack.......

F8VOA
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:03
Roepletters: F8VOA

Re: MFJ-259 B technische info

#23 Bericht door F8VOA »

goedemorgen Fred en Egbert

Ik heb , na een woelig WE , eindelijk wat metingen kunnen doen op de 259B. ( testpunten T1..T4 , T11..T14 en T31..T34 ) Ik heb tevens kunnen vaststellen dat op het display , als de ingang onbelast ( open ) ligt , R steeds 25 Ohm en X steeds 0 ( nul ) als waardegeeft . Sluit ik deze ingang met 50 Ohm af komt R op 0 en verdwijnt de X-aanduiding .

T11 : 1,431 V
T31 : 1.6 V
T1 : 3.2 V

T12 : 0 V
T32 : 0 V
T2 : +/- 20 mV


T13 : 320 mV
T33 : 0,5 V
T3 : 808 mV

T14 : 10 mV
T34 : 86 mV
T4 : 167 mV

Alle waarden zijn gemeten in SWR modus en tegenover massa, in SLP komen de waarden op 0 te staan . Ik had eigenlijk gans andere waarden verwacht ( hogere spanningen ) ?

deze morgen bewolkt en 23 ° , 73 Marc
Gelukkig is onze communicatie draadloos want gezien de kilometers kabel in de shack.......

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: MFJ-259 B technische info

#24 Bericht door pa0ejh »

Hallo Marc.

Als ik de spanningen zie dan lijkt de meetbrug met de dioden te werken....
En heb je deze spanningen met open Ant. plug gemeten.
De grootte van de spanning kan wel kloppen...

Ik heb een simpel schema van de brug bijgevoegd , en met de spanningen
die je zal meten als de meetbrug OK is...
MFJ-brug.bmp
MFJ-brug.bmp (13.87 KiB) 5134 keer bekeken
Spanningen kunnen nog beinvloed worden door de instelpot's bij de Opamp's
dus meet eerst op T11 t/m T14.

Vr is de spanning voor Reflectie , ook voor het SWR metertje.
Vz is de spanning voor de Impedantie , ook voor het Z metertje.
Vs wordt gebruikt voor de X te berekenen.

Heb je een duidelijk schema? die hier is gepost is wazig....onduidelijk.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

F8VOA
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:03
Roepletters: F8VOA

Re: MFJ-259 B technische info

#25 Bericht door F8VOA »

Morgen Fred en Egbert
Ok , ik ga vanavond eens volledig uitmeten . Vandaag heb ik bezoek uit België en moet dus tourleider spelen om het moie zuiden te laten bewonderen.
Ik heb een goed schema bekomen . Ik heb alles doorgemeten met 50 Ohm en met een open lijn maar het is inderdaad beter dit met een korgesloten lijn te doen . De originele diodes zijn onderweg .

73

Marc
Gelukkig is onze communicatie draadloos want gezien de kilometers kabel in de shack.......

F8VOA
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:03
Roepletters: F8VOA

Re: MFJ-259 B technische info

#26 Bericht door F8VOA »

Goedenavond Fred en Egberd

Er is voorzeker wat verkeerd met de brug . Ik heb uw en mijn schema bekeken en wat je zegt moet kloppen . ik heb volgende korrekte metingen .
Over 50 Ohm
VF1(T11) = 1.437 V
Vs(T3) = 1.63 V
Vz(T4) = 11.5 mV
Vr(T2) = 17.9 mV
Vs en Vz hebben dus helemaal geen 1/2 van VF1

Kortgesloten uitgang
VF1 = 1.432 V
Vs = 2.866 V
Vz = 6.3 mV
Vr = 17.9 mV
Vs is 2x VF1 (???)
Vr is heeft helemaal niet 1/2 VF1
Vz = ongeveer 0

Ik denk dat er dus wel één of andere diode in het gevecht gesneuveld is . ( de diode tussen Vs en Vz ?? )

De opamp reageert vermoedelijk wel goed gezien , wanneer de schakeling naar SLP modus overgaat , alle waarden op 0 komen te staan .


Na vervanging zal ik uitsluitsel hebben

73

Marc
Gelukkig is onze communicatie draadloos want gezien de kilometers kabel in de shack.......

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: MFJ-259 B technische info

#27 Bericht door pa0ejh »

Hallo Marc en Fred.

Waarschijnlijk zijn de diode's voor V2 en Vz defect , er staat altijd een lage spanning op.

Waarom Vs 2 x VF1 is , dat is mij een raadsel , tenzij je achter de Opamp hebt gemeten
want je schrijft dat je op T2, T3,en T4 meet , maar dat kan ook een type fout zijn.

Ik neem dus aan dat je de spanningen voor de Opamp hebt gemeten , en niet er achter
want die kunnen door de instelpots als er aan is gedraait een verkeerd beeld geven.

Ik vermoed dat er op de Ant. ingang is gezonden , waardoor de genoemde dioden zijn
gesneuveld , maar de Opamp kan korte tijd een te hoge spanning op z'n ingang hebben
gekregen alhoewel de serieweerstanden 47K Ohm zijn zal het wel meevallen...

Ook zou ik de 50 Ohm weerstanden R21 , R22 en R24 in de meetbrug controleren.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

F8VOA
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:03
Roepletters: F8VOA

Re: MFJ-259 B technische info

#28 Bericht door F8VOA »

Ik heb alle gegevens eens op mijn schema gezet want ik denk dat ik sommige dingen verkeerd uitlegde .
Gelukkig is onze communicatie draadloos want gezien de kilometers kabel in de shack.......

F8VOA
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:03
Roepletters: F8VOA

Re: MFJ-259 B technische info

#29 Bericht door F8VOA »

Oeps , het schema was niet meegekomen , hierdan opnieuw...
Bijlagen
detectie meetgegevens.doc
(805.5 KiB) 179 keer gedownload
Gelukkig is onze communicatie draadloos want gezien de kilometers kabel in de shack.......

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: MFJ-259 B technische info

#30 Bericht door pa0ejh »

Hallo Marc en Fred.

Ja , dit is een stuk duidelijker.

Wat meteen op valt is dat de diode's voor Vr en Vz defect zijn.

De laatse Opamp in iedere keten versterkt de spanning 2x ( A = 1 (R2/R1) zodat
op de meet punten T1 t/m T4 de dubbele spanning staat als op T11 t/m T14.

Dat klopt +/- voor T1 T2 en T4 , maar voor T3 die de Vs spanning voert klopt dit niet ,
heb je wel op het goede meet punt gemeten? , want je schreef eerder dat Vs de dubbele
waarde had van VF1.

De meetwaardes voor T2 en T3 zijn exact gelijk , terwijl op T33 0,81 / 1,339V staat zou
op T3 de dubbele waarde moeten staan.....lijkt me sterk dat net die Opamp-helft stuk is.

Je schema is een stuk duidelijker , bij mij staat alles op een A4-tje.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie