50 Ohm aanpassing

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

50 Ohm aanpassing

#1 Bericht door coolepascal »

Ik zit met een signaal generator die wel heel graag 50Ohm ziet daar het spul anders van slag raakt.
Als ik er gewoon een meetsnoertje aan hang moet het ding toch 50 Ohm zien en dat ook nog over een groot bereik (200-4000MHz) kan ik dat oplossen door gewoon een 3dB verzwakkertje achter die generator te zetten ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 50 Ohm aanpassing

#2 Bericht door pe5t »

3dB is 6dB reflectiedemping, een SWR van 3 bij open of kortgesloten uitgang.
De aanpassing ligt altijd tussen ca. 18 en ca. 150 Ohm. Maar er kan een imaginaire component bijkomen.

Groeten,

Kees

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 50 Ohm aanpassing

#3 Bericht door coolepascal »

Hmmm ik heb geen idee wat het spul kan hebben. er staat aleen dat het ding van slag gaat alssie niet goed word afgesloten.
nu ja... zal nog even duren voor ik het werkelijk kan uitproberen, dan zien we wel weer verder.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: 50 Ohm aanpassing

#4 Bericht door fred101 »

Meetzenders hebben een 50 ohm uitgang en kunnen er prima tegen als je er iets anders op aansluit. Zelfs kortsluiten kan probleemloos. Alleen klopt de aangegeven waarde qua output dan natuurlijk niet meer. Wat voor merk type is het dat deze er niet tegen kan ?

Als hem toch goed wil afsluiten bij metingen dan gebruik je een inline-terminator ook wel pass-through terminator genoemd. In geval van nood werkt een T-stuk met 50 ohm afsluit weerstand ook. Voor 4GHz wordt zelfbouw wat lastig maar tot een 7-800MHz kun je ze best zelf maken. Een stukje 50 ohm microstrip tussen twee connectors en dan twee 100 ohm smd's tegen over elkaar naar massa.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 50 Ohm aanpassing

#5 Bericht door coolepascal »

Fred, ik ben bezig met een ADF4350 waarmee ik wat wil experimenteren.
o.a. wil ik kijken of het ding geschikt is om als signaalgenerator te gebruiken.
In de doc word aangegeven dat je niet aleen de ongebruikte port (bij asymetrisch gebruik) moet afsluiten met 50 ohm maar ook dat de uitgang toch wel erg graag 50 Ohm ziet.
Een betere oplossing zou welicht een breedband versterker zijn, maar welke breedband versterker is recht van laten we zeggen 200 - 4000 MHz ?

Je idee van de inline terminator zal ik zeker eens proberen, nooit eerder van gehoord maar vind het wel een slimme truuk, als je ehm goed bouwd zou zoiets vrijwel geen verlies opleveren waneer de zaak correct afgesloten is.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: 50 Ohm aanpassing

#6 Bericht door fred101 »

http://www.mpja.com/prodinfo.asp?number=16549+TE
Ik zat fout, het wordt feed-through terminator genoemd ipv pass-through.

OK, nu snap ik het, dat is een IC waarmee je een meetzender kan maken. Vandaar die eis. Bij een meetzender wordt meestal eerst het signaal versterkt tot een bepaalde waarde, bv 20dBm om daarna naar een 10 tot bv 120dB stappenverzwakker te gaan. Daarom maakt het dus weinig uit voor het apparaat. Alleen is de spanning tot twee keer zo hoog als wanneer hij na die verzwakker een hoge impedantie ziet. Pas bij een externe load van 50 ohm geeft hij de spanning, en dus het vermogen zoals op de uitlezing staat.

Mooi IC is dat zeg, ideaal om bv een panorama ontvanger te maken. Een mixer, LO en een SDR erbij en je bent een eind. Het vermogen is al aardig bruikbaar dus alleen een stappenverzwakker zou al genoeg kunnen zijn.

Ik wil ook nog steeds eens iets met SDR doen maar niet voor één bandje. Ik wil dan gelijk iets van 0-2GHz afdekken (hoeft niet in een sweep natuurlijk) Dus een soort SA met SDR als detector (ik snap dat ik dan niet meer dan iets van 40KHz te gelijk zie) Uit eindelijk kan ik mijn SA ook instellen zodat hij bv 50KHz tegelijk ziet maar ik kan dan nog steeds gewoon traploos van 0 tot 1500MHz fietsen

http://www.analog.com/en/amplifiers-and ... oduct.html

Of van minicircuits de ZX60-V82+ Deze heeft al SMA en hij is 50 ohm. tot 6GHz versterkt hij . Je hangt er dan een stappenverzwakker achter en je bent al een heel eind. Je hebt dan een mooie buffer maar als je bv -10dBM genoeg vindt is een stappenverzwakker denk ik voldoende.

Nog even en ze komen met complete VNA's en SA's in een chipje :-)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 50 Ohm aanpassing

#7 Bericht door coolepascal »

Fred,
Het ligt uiteraard voor de hand die ADF4350 te combineren met een AD8318 (of eventueel een AD8313 dit experimenteel vast te stellen) immers een beetje microcontroller heeft tegenwoordig al een ADC dus met minimale middelen kun je zo een UHF meetplaats maken

Die ADF4350 heb ik eerlijkheidshalve niet zelf bedacht, een vriend bracht me op dat idee.
Het ding wordt idd o.a. voor SDR toepassingen gebruikt en dat is een van de redenen waarom ik er ook mee aan de slag wil, al is het SDR stukje al afgedekt.
Voor jou toepassing zou ik toch eens uitkijken naar een USRP, bv icm een HFX en een WBX bordje
Daarmee kun je dan van een paar kHz tot 2200MHz zenden en ontvangen met een bandbreedte van pakweg 8MHz (veel meer kan ook hoor maar weet waar je aan begint)
Voor vrij weinig geld heb je zo een SA, NA, Signaalgenerator amateurtranceiver GSM basisstation en wat je al niet meer kunt bedenken.
Zelf rommel ik al een paar jaar met dat soort spullen, erg leuk maar ook erg tijdrovend (lees verslavend)

Ik houd je wel op de hoogte van die 4350, ben er mee bezig maar duurt wel nog even, daar ik niet veel trek heb zelf de printjes te ontwerpen. dus ik ben nu bezig met wat stuur software voor die dingen

Overigens AD heeft ook leuke chippies waarmee je icm et die 4350 complex kunt mixen en waar gelijk al de ADC op zit. kwestie van de beurs trekken :oops:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: 50 Ohm aanpassing

#8 Bericht door pa0ejh »

Hallo Pascal.

Ik heb eens naar de datasheet gekeken , dat 50 Ohm verhaal valt wel mee , hoe en wat
staat in de datasheet , maar..... , de output is alleen sinusvormig wanneer je de fundamentel VCO freq van 2200 tot 4400Mhz als output hebt.

Daarna wordt de freq in segmenten naar beneden gedeeld , blokgolf dus , en moet je voor
ieder freq. gebied een uitkoppeling maken , steeds andere waardes voor L en C dus.

Dat gaat dus niet meer met relais of zo , verder is de Chip ondergebracht in een 5x5mm
Quad behuizing met 8 kontakt vlakken aan iedere zijde plus een massavlak aan de onder
kant van de Chip.... zie jij je al een print layout maken??? er is ook geen carrierboard
beschikbaar voor deze Chip.

De Chip is bedoeld voor een bepaald Freq. segment tussen 135 en 4400Mhz , en niet
continue tussen 135 en 4400Mhz , als meetzender kun je dit dus vergeten , kun je
beter een DDS nemen en met Freq extenders werken , dan behoud je de sinusvorm
je verdubbeld dan steeds de DDS freq , dat is wel schakelbaar...

Ik houd het er maar op dat je een beetje aan het dagdromen bent , HI.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 50 Ohm aanpassing

#9 Bericht door coolepascal »

Egbert,
In princype heb je gelijk, en nee ik heb absoluut niet de ilusie dat ik er een print voor kan ontwerpen (vooral het HF deel hoef ik niet eens te proberen)
Over solderen wil ik het al helemaal niet hebben.
Om die reden heb ik dan ook een evaluatiebordje besteld (kost en paar centen maar dan heb je ook wat)
De reden waarom ik voor dat chippie gekozen heb is omdat het ding al toegepast wordt in een van de SDR bordjes die voor GNURadio gebruikt worden.
Martin (PA1SDR) heeft wel flink wat ervaring met dat soort enge dingen, hij mag zich daar aan wagen, ikke zeer zeker niet.
Er zijn tegenwoordig mixers die slechts de dubbele clock freq (dus niet *4) nodig hebben, en AD heeft ze zelfs met breedbandige ADC's er bij (DAC's weet ik niet moet ik nog uitzoeken)

Ik houd me vooral met het software deel bezig en doe wat experimenten.
Eigenlijk had ik helemaal geen zin om boven 23cm uit te komen, maar het lijkt erop dat het daar toch van moet komen.

Komen we terug op het meetzender idee.... tja... ik zal er idd wel goed aan doen iets van een lpf er achter te hangen... maar de wens is er toch wel om tot zo'n 3.5G een testsignaaltje te kunnen neerzetten.
Alles wat ik verder in huis heb is al snel te sterk.. (die video zendertjes b.v. zijn vaak al 10mW, das echt te veel)

Hoe zou jij dat doen ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: 50 Ohm aanpassing

#10 Bericht door fred101 »

Je zou gewoon een verzwakker achter je video zender kunnen zetten .
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 50 Ohm aanpassing

#11 Bericht door coolepascal »

Ja, als die dingen een fatsoenlijke aansluiting zouden hebben klopt dat, maar het denderd er mooi langs
bovendien heb ik dan voor een enkele freq een signaal.

Nee. mijn idee is niet helemaal achterlijk hoor. alleen heeft Egbert wel gelijk dat je er flink pijn van aan je ogen krijgt.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 50 Ohm aanpassing

#12 Bericht door coolepascal »

Ben nog eens lekker aan het experimenteren geweest met die ADF4350, das toch wel een veelbelovend dingetje voor diverse experimenten op de hogere banden.
Wel heeft Egbert gelijk, het ding is nogal uhhh klein :oops:

Als signaal generator (mijn primaire reden voor de keuze van het ding) voldoet'ie iig prima.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie