Antenne analyzer

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa0lh
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:09

Antenne analyzer

#1 Bericht door pa0lh »

Beste lezers.
Wie heeft ervaring met de analyzer "miniVNA" ?

Ik heb dit apparaat al geruime tijd en heb naar volle tevredenheid diverse metingen hiermee gedaan. Ik ben op zoek naar eventuele update van het programma om bijv. een Smith diagram op het PC scherm te krijgen, of de getoonde diagramman te kunnen printen. Met "screendump" kan het ook , maar de afdrukken zijn te klein.

Ik ben benieuwd of er iemand is die hier een oplossing voor weet.
Een duurdere analyzer is de AIM, deze wordt ook veel genoemd in de internationale amateurblade zoals QST, RadCOM, CQ-DL en vele andere, maar ligt een prijsklasse hoger.
73 de PAoLH
Lieuwe
Drachten

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Antenne analyzer

#2 Bericht door on4ma »

http://dl2sba.wikidot.com/vna-j

stond onlangs op de reflector van minivna , heb het zelf nog niet geprobeerd.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Antenne analyzer

#3 Bericht door fred101 »

http://www.sdr-kits.net/VNWA/VNWA_Description.html Deze zit in de zelfde prijsklasse en gaat in principe tot 1300MHz en heeft wel smith en eigenlijk alles wat je kan bedenken. Hij sweept veel verder maar dan wordt het meetresultaat minder betrouwbaar. Een vriend van mij heeft de mini-VNA. Ook een mooi ding alleen jammer dat hij niet zo hoog in frequentie gaat.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Antenne analyzer

#4 Bericht door on4ma »


Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Antenne analyzer

#5 Bericht door on4ma »

fred101 schreef:http://www.sdr-kits.net/VNWA/VNWA_Description.html Deze zit in de zelfde prijsklasse en gaat in principe tot 1300MHz en heeft wel smith en eigenlijk alles wat je kan bedenken. Hij sweept veel verder maar dan wordt het meetresultaat minder betrouwbaar. Een vriend van mij heeft de mini-VNA. Ook een mooi ding alleen jammer dat hij niet zo hoog in frequentie gaat.
Zelfde prijsklasse ? denk bijna dubbel zo duur als je de gebouwde versie neemt. Dan nog wat sma dummyload , open sma ,closed sma voor calibratie ,wat kabels voor verlopen die dan ook nog
identiek moeten zijn wordt het al een pak duurder.
Ik heb er eentje aangevraagd (gebouwd) sinds januari en tot nu toe geen antwoord. Wou het mij ook eigenlijk aanschaffen maar ben maar actief tot 30mhz en voordat voldoet het minivna.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Antenne analyzer

#6 Bericht door fred101 »

Die kabels, calibratiekit enzo heb je bij de miniVNA ook nodig. Als je dat niet nodig vind dan hoeft het bij de SDR VWNA ook niet maar dan zijn je metingen , net als bij de miniVNA of elke andere vna minder precies. Maar kant en klaar is hij inderdaad wat duurder. Maar nog steeds in de zelfde klasse aangezien een stap hoger minimaal een factor 10 duurder wordt. Er schijnt erg veel vraag te zijn maar in jou geval is er iets mis gegaan denk ik. Ik ken twee man die hem later hebben gekocht en ondertussen al hebben. Zeker als je helemaal niets gehoord heb maar als je maar 30MHz nodig hebt is de miniVNA meer dan voldoende. Ik snap niet dat de miniVNA ondertussen niet tot 500MHz gaat of een 500MHz versie maakt. Dan pak je gelijk 2 en 70cm mee.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Antenne analyzer

#7 Bericht door on4ma »

Gisteren verschenen op miniVNA reflector :

Hi ALL, miniRadioSolutions and his team is proud to announce the new
product called miniVNA PRO. Here below some key features:

The miniVNA PRO, the big brother of the well-known miniVNA, is an
extraordinary and unique handheld vector network analyzer that makes
available a multitude of new features and capabilities which are perfect
for checking antennas and RF circuits for hams and commercial users.
Together with your PC/Laptop, you can add to your laboratory the further
advantages of having this first-class VNA instrument.

Frequency range 0.1-200 MHz
Calibration using open-short-load for accurate results
Range of Z from 1 to 1000 ohm
Two ports VNA with S11 and S21; displayed and save results*)
I/Q DDS Generator with output power of 0 dBm
Two separate RF output I/Q for SDR experiment and IMD test with
independent 0-55 dB
attenuator; Phase adjustment resolution of 1 degree
Built in Bluetooth Class 1 for remote measurements
Internal Battery Li-ion with 1000 mA/h (4 hours full- scan operation)
Built-in battery charger (up to 400 mA)
Accessory port for future optional interfaces and frequency extenders
Low power consumption, 220 mA @ 3.6 V (analyzer mode using USB port)
Power save mode
SMA connectors for better isolation
Extended dynamic range – up to 90 dB in Transmission & 50 dB in
Reflection
Boot loader for future firmware upgrades
User friendly interface for PC Windows / Linux and Mac
Integrated Smith chart in software
Optional extender for UHF and SHF band (under development)
Mobile Phone software (under development)
Measurements of motional crystal parameters, cable length, & more
Export data in several formats – JPEG, EXCEL, ZPLOT, S2P, PDF

This project is an extraordinary result of several radio amateurs
dedication of several years of hard work, I want to express my special
thanks to :

Gerd Koetter – SK

Karl Jan Skontorp

Yngve Roberg

Dietmar Krause

Barry Johnson

Volkmar Junge

Sbarbati Eraldo

Wolfgang Schmenger

Nils Krane Thvedt

Alessandro Zanotti

I hope you will like this new analyzer

73,

Davide, iw3hev


Info http://www.miniradiosolutions.com/

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Antenne analyzer

#8 Bericht door pe5jw »

Wel mooi dat je hem door de blauwe tand verbinding direct aan je antennen kan hangen.
minivnapro-antenne.jpg
minivnapro-antenne.jpg (43.16 KiB) 6629 keer bekeken
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Antenne analyzer

#9 Bericht door fred101 »

Grappig, als je maar rekening houd met de transformatie van je kabel bij afwijkingen tov 50 ohm resonant.

Software ziet er gelikt uit moet ik zeggen. Ook mooi dat hij een instelbare ATT heeft gekregen zo te zien en 0dBm output levert. De VWNA krijgt waarschijnlijk ook een ATT optie en een power meet optie. Maar dat zit bij de ontwerper in zijn todo lijst. hem kennende komt het er dan ook wel maar dit is geen officiele aankondiging, ik heb ook geen belangen bij de VWNA maar ben er gewoon veel mee bezig en test wel eens wat voor hem) Jammer dat het voor bijna 400 euro nog steeds maar tot 200MHz gaat. Maar voor de meeste amateurs is dit natuurlijk meer dan genoeg. Zoveel wordt er op 70cm niet gedaan qua zelfbouw heb ik het idee.

Ik ben nu een tijdje bezig een VNA cursus voor beginners te schrijven. De eerste drie delen zijn goed ontvangen gezien de reacties die ik kreeg. Dit idee kreeg ik na dat ik wat mensen een soort VNA praktijk cursusje had gegeven, wat demo's en een lezing had gegeven. Toen kwam ik er achter dat er twee soorten gebruikers zijn. De ene koopt zo'n ding als antenne analyser. De ander als VNA, dus om bv filters af te regelen, te meten aan tuners, baluns, versterkers enz als hulpmidddel bij zelfbouw. Veel weten echter niet wat netwerkanalyse inhoud.

Nu is het probleem dat een VNA erg veel kan en je moet weten hoe je er mee om moet gaan en hoe je de info moet lezen en gebruiken. Bij een MFJ plug je de antenne er aan en je krijgt wat info. Je kan er niet veel mee want het Z deel klopt niet maar iedereen kan er zijn antenne mee goed krijgen want het SWR deel klopt aardig. Je kan ook niet heel veel fout doen.
Bij een VNA zit je al met het feit dat je meting zo goed is als je calibratie dus moet je weten hoe je calibreert. Dus dat je rekening houdt met je referentievlak, juist gebruik maakt van port extenties en weet hoe netwerkanalyse werkt zodat je zeker weet dat je meting klopt. Als je bv net niet bij je antennekabel kunt komen door dat je pc ergens anders staat en je hangt er een meter kabel tussen zul je aan het eind van die kabel moeten calibreren of een port extentie moeten instellen waarbij je het referentievlak verplaatst anders klopt er niet veel meer van je meting.

De VWNA is een echte VNA bedoeld voor mensen die weten wat en hoe. Dan is hij ook , denk ik, het beste wat je betaalbaar kan kopen omdat hij op alle amateurbanden bruikbaar is (hij werkt bv ook op 6GHz alleen is de meting dan niet meer dan een indicatie en hij is tevens spectrum analyser, heeft uitgebreide TDR mogelijkheden en kan met testset en externe coupler gebruikt worden wat bij grote antennes veilig is). De MiniVNA is meer gericht op de eerste groep. Gebruikersvriendelijker en nu met die nieuwe software zelfs voor een beginner bruikbaar. Een "analoge" swr en |Z| meter is voor die groep ideaal maar ook voor de gevorderde erg mooie mogelijkheden.

Sorry als ik wat doordraaf maar netwerkanalyse is zo'n beetje mijn favoriete deel van de electronica hobby en daar kan ik uren over praten :roll:
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Antenne analyzer

#10 Bericht door on4ma »

Fred we weten ondertussen al dat je voorstander bent van de VNWA. Ieder zijn ding en ook mooi dat je cursussen voor beginners schrijft.
Ik volg het een beetje op de beide forums van de vna's. Hij ziet er wel gelikt uit dat blauwe kastje en de software ook.
Nu de oude minivna gaat to 180mhz, en ja je zou denken waarom niet hoger. Er is zelfs geen poll geweest over wat zou je willen zien
veranderen in een nieuwe versie vna.

Laatst heb ik mijn miniVNA gebruikt als een generator of stuurzender om een EWE af te regelen. Ik miste wel de ATT want het signaal was nog te sterk
om echt een null te lezen op de achterkant van de antenne. Maar het lukte toch wel min of meer. Ik kon dit ook doen met mijn mfj maar die gaat lopen
en na een tijdje in sleepmode. De nieuwe vnaPRO heeft ook een sleepmode ,hopelijk kan je die terug actief maken via de bleutooth of het ding hangt daar maar
ergens boven de grond :roll:

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Antenne analyzer

#11 Bericht door fred101 »

Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik heb helemaal niets tegen de miniVNA. Ik vind het een heel erg mooi ding, vooral nu qua software looks en mogelijkheden. Een vriend van mij heeft de gewone minVNA dus ik ken hem ook in het echt. Als hij vorig jaar 500MHz had gedaan, had ik toen waarschijnlijk de miniVNA gekocht ipv de VWNA die je zelf in elkaar moest solderen. Die 160MHz was de enige reden dat ik toen ben gaan verder zoeken.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Antenne analyzer

#12 Bericht door PA0MJM »

Veel software, files, foto's en regelmatige postings staan op:

http://groups.yahoo.com/group/analyzer_iw3hev/
Je moet je wel lid worden van deze group.

Z-plots kan je vinden op (1e bijlage):
http://ac6la.com/zplots.html
Dit werkt met Excel, dat je laadt via een .csv bestand uit miniVNAXXX.

Maar er is ook (2e bijlage en de eerdere post van ON4MA):
http://dl2sba.wikidot.com/vna-j
Dit is een java applicatie.


Suc6.
Bijlagen
ZPlots.png
vna-j Smith.jpg
vna-j Smith.jpg (9.54 KiB) 6316 keer bekeken
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Plaats reactie