ESR meter

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

ESR meter

#1 Bericht door pa0sjm »

Op de site http://ludens.cl vond ik een heel mooi idee voor het maken van een ESR meter . Een metertje om de weerstand in een condensator te meten . ( equivalent series resistor ) . Deze weerstandswaarde moet zo laag mogelijk zijn , minder dan 1 ohm is wenselijk .
Dit ontwerp is heel eenvoudig te bouwen . Moeilijkste onderdeel is het trafootje 20 : 1 . Hier heb ik een potkern genomen met een buitendiam. van zo'n 26 mm . Op het spoelvormpje heb ik uit de hand 400 windingen gelegd en de secundaire werd 20 windingen . Draad ongeveer 0,2 mm . Met een TL062 wordt een frequentie van ongeveer 50 kHz opgewekt en deze spanning wordt door het trafootje naar een lage waarde gebracht . De tweede helft van de TL062 is de opamp die de meter uitstuurt . Dit kan een heel eenvoudig metertje zijn . Klein schaaltje erop tekenen met een paar weerstands waarden , zoals 1 , 2 , 3 , 5 en 10 ohm . Met enkele test weerstandjes kan het schaaltje dan worden ingevuld . Zelf gebruikte ik een VU metertje .
Het werkt perfect en enkele elcootjes vielen meteen door de mand !
Heel handig meetapparaatje
dus .
73 , Stef .. pa0sjm.
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: ESR meter

#2 Bericht door coolepascal »

Grappig idee, mij is aleen de functie van R6 niet helemaal duidelijk, welicht overzie ik in de vluggigheid het meetsysteem niet helemaal.

Waarom is de R van een C zo belangrijk ? (dan heb ik het natuurlijk wel over C's waarvan je met dat apparaat de R kan meten, op hoge freqs en bij grote stromen lijkt het me wel duidelijk.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: ESR meter

#3 Bericht door pa0sjm »

coolepascal schreef:Grappig idee, mij is aleen de functie van R6 niet helemaal duidelijk, welicht overzie ik in de vluggigheid het meetsysteem niet helemaal.
Waarom is de R van een C zo belangrijk ? (dan heb ik het natuurlijk wel over C's waarvan je met dat apparaat de R kan meten, op hoge freqs en bij grote stromen lijkt het me wel duidelijk.
Het is zo dat de weerstand ( die in serie met de capaciteit staat ) funest kan zijn voor de elco . Ga even na ... als er een behoorlijk grote wisselstroom door die condensator loopt , zoals bijv. in een schakelende voeding , zal in die weerstand een vermogen ( P = I x I x R ) in warmte onstaan . Hierdoor zal de condensator gaan uitdrogen en uiteindelijk stuk gaan . Ook al omdat vanwege de kleine compacte opbouw de condensator het aardig warm krijgt . Dus om dat warmte vermogen zo klein mogelijk te houden , moet de ESR erg laag van waarde zijn .
Ik zie dat beide meetklemmen laagohmig zijn aangesloten . Misschien is die R 6 niet nodig .
73 .
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: ESR meter

#4 Bericht door coolepascal »

Kijk kijk !!! dat antwoord had ik idd helemaal niet verwacht.
Ik zat al te denken aan Q factor achtige zaken maar idd je hebt hier zeker een punt. dank ;)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: ESR meter

#5 Bericht door fred101 »

In de text staat dat die weerstand er is om spikes uit de spoel te dempen. Dit is wel een mooie uitvoering moet ik zeggen. Ik heb een wat simpelere gemaakt waarbij ik ook niet zo de waarde kan aflezen. Voor mij hoeft dat ook niet ik wil alleen weten of een elco niet open is.

Maar we zijn natuurlijk wel benieuwd hoe hij er uit zien....
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: ESR meter

#6 Bericht door Laurens PD9X »

Destijds heeft er in Elektuur ook een ESR tester gestaan. Heb ik toen gemaakt als stageproject. Werkt prima. Hier op het werk maken we gebruik van Huntron Trackers, ook een prima methode condensatoren met een te hoge ESR te laten weergeven

Plaats reactie