LC meter kit

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: LC meter kit

#31 Bericht door PE1NBD »

Hi Mark. De L/C meter werkt super. Geen afregeling of ijking nodig. In elkaar solderen, inbouwen en werken maar. Dus was het geld dubbel en dwars waard.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: LC meter kit

#32 Bericht door PA3HMP »

Mooi, dan bestel ik er ook meteen een, hetgeen wat ik nu heb is niet denderend.

Mark

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: LC meter kit

#33 Bericht door Bert_1 »

PA0LMD schreef:Die kits waren me allemaal te onnauwkeurig. Heb een MCH2811C in gebruik, ding gebruikt 4-terminal meting en heeft een nauwkeurigheid van 0,25 %

http://www.aliexpress.com/item/10KHz-LC ... 83705.html
Bevalt die goed? Ik las hier ergens over meetfrequenties van 100khz of meer, hoe belangrijk is dat? Ik ben ook op zoek naar een lcr meter en heb een gebruikte hameg 8018 op ebay gezien die me ook wel wat lijkt.

Bert
Bert

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: LC meter kit

#34 Bericht door fred101 »

http://www.pa4tim.nl/?p=4398 Ik heb een tijd terug een verhaaltje over het hoe en wat mbt LCR meters gemaakt. Ik heb nog al veel van die dingen (vooral bruggen maar ook bv een heel precieze IET (5 draad) DE-5000 en wat LCR standaards (HP, GR, Philips, ESI) Er staat ook een verhaal op mijn site over brug metingen. Als je de ruimte hebt dan is een brug de beste en goedkoopste keus. Bv een General radio brug. Als die 50 jaar gekleden 0.1% waren dan zijn ze dat nu nog steeds. Zelfs mijn simpelste GR brug, Een portable GR1650 is nog steeds spot on. En een brug weet raad met moeilijke componenten zoals grote varco's en luchtspoelen (qua afmeting vooral groot) Veel lcr meters gaan daar de fout in (iets wat je natuurlijk alleen weet als je genoeg vergelijk en genoeg standaards hebt (dit even voor "ik heb een made in China meter en die doet het wel perfect", amateurs ,Prima, je denkt dus dat hij goed is maar waarmee heb je hem vergeleken en welke standaards heb je gebruikt. ;-) )

Ik heb eens een keer met een Hameg gespeeld en er wat standaards aan gehangen. Dat is erg mooi en goed spul. Dat was er wel een uit de moderne lijn en geen modulaire (de witte kastjes)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: LC meter kit

#35 Bericht door Bert_1 »

Bedankt voor het linkje. Ik heb even naar de bruggen gekeken en die zijn idd niet duur en goed te verkrijgen maar ook groot. Dat ze oud zijn maakt me niet uit, dat vind ik juist wel wat hebben. Ik ga eens kijken of ik de specs van een hameg boven water kan krijgen, in de begeleidende tekst stond wel een nauwkeurigheid van 0,2% wat al heel mooi is maar ik wil even wat meer weten.
Bedoel je deze met de modulaire witte kastjes?
Bijlagen
hameg hm8018.jpg
hameg hm8018.jpg (48.81 KiB) 5803 keer bekeken
Bert

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: LC meter kit

#36 Bericht door fred101 »

Foutje in de zinsopbouw. Ik bedoel de witte, niet modulaire. Die foto van jou is van een modulaire creme kleurige. Ik heb zo'n nieuwe witte niet modulaire geprobeerd. Een vriend van mij heeft heel veel uit beide lijnen en hij is behoorlijk veeleisend op gebied van meetapparatuur. Die oude modulaire lijn is over het algemeen goed en Hameg is eerlijk in zijn specs (dus niet de bekende Chinees specs die vaak niet zeggen wat jij denkt dat er staat :wink: )
Let wel op dat het niet alleen de plugin is. Je hebt een behuizing nodig waar de voeding inzit. Daar kunnen twee plugins in. Het zelfde idee als de Tek TM-5000 systemen.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: LC meter kit

#37 Bericht door PA3HMP »

Net even de meter in elkaar gesoldeerd, op zich prima, enkel de schoerfjes zijn wat te lang zodat ik er twee ringetjes onder moest leggen om het display goed vast te krijgen, en het solderen van het display ging wat moeizaam.

Op zich werkt alles, een ding waar ik niet uitkom is hoe ik de software draaiend moet krijgen onder win7, ze zeggen dat je bij driver wat moet installeren maar ik kan er gene touw aan vastknopen er zit namelijk geen exe bestand oid bij voor zover ik kan zien.

Wie heeft het draaiend onder win7 ?

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: LC meter kit

#38 Bericht door 19DT2120 »

Als het de ae20204-lc-meter is ,dan kan je de drivers ook via de site downloaden http://www.ascel-electronic.de/download ... -downloads
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: LC meter kit

#39 Bericht door PA3HMP »

yes, dat werkte wel, bedankt

nu nog even op een of andere manier zien te controlleren of de waardes die hij meet wel de juiste zijn, ik heb een fabriesspoeltje van siemens die volgens het opschrift 220uH moet zijn en de meter geeft 213 aan

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: LC meter kit

#40 Bericht door Bert_1 »

PA3HMP schreef:yes, dat werkte wel, bedankt

nu nog even op een of andere manier zien te controlleren of de waardes die hij meet wel de juiste zijn, ik heb een fabriesspoeltje van siemens die volgens het opschrift 220uH moet zijn en de meter geeft 213 aan
Klinkt redelijk, dit is ongeveer 3%. Wat is de opgegeven nauwkeurigheid van de meter en van de spoeltjes? Als je er meer hebt, allemaal meten en gemiddelde nemen lijkt me oke.

Bert
Bert

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: LC meter kit

#41 Bericht door PA3HMP »

ik heb mijn metingen zojuist vergeleken met een abc meter/print, maar daar zit nogal wat verschil tussen.

Ik vraag me af of iemand wel eens gemeten hefet wat de nauwkeurigheid werkelijk is, het boekje heeft het over +- 0.5% reference
Er zit op het printje een condensator van 1000pF 0,5% maar of dat werkelijk zo is, ik kon geen opdruk vinden op die condensator wat bevestogd dat het een 0,5% exemplaar is.

Plaats reactie