...

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

...

#1 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Frekwentietellers

#2 Bericht door PA2LAD »

Een goede en goedkope frequencycounter zijn 2 dingen die niet samengaan, tenzij je een high-tech counter tegen een dumpprijs kan meenemen. Op een sprietje kan hij in principe alles wat je in de shack laat zenden laten zien. Wees echter niet verbaasd als hij een sterke zender in de buurt meet en daarvan de aanwijzing doet. De beste manier is zenden in een dummyload en een klein beetje signaal aftakken voor je counter. Een goede counter moet een goede gevoeligheid hebben, zeer stabiel zijn en nauwkeurig (zeker tot op 10 Hz of liever 1 Hz) kunnen aanwijzen. Met die honderd euro die je er voor uit wil trekken gaat dat niet lukken.

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Frekwentietellers

#3 Bericht door PE9PE »

PF3CH schreef:Op zoek naar zo'n teller zie ik dat de prijzen goed betaalbaar zijn, heb al prijzen gezien onder de 100 euries :D
Zo'n frekwentieteller toont dus de presiese frekwentie van de zender die in de omgeving 'aan' staat :P
Maar hoe gevoelig zijn die apparaatjes nou eigenlijk, anders gezegd: hoe ver weg mag de zender zijn om nog door die teller opgepikt te worden?
En kunnen ze ook tegen sterke signalen, dus bij het testen van een zender in de shack waar je mee bezig bent?
Beste Charles,

Jij bedoelt ongetwijfeld zo'n draagbaar countertje die veel door scannerluisteraars gebruikt worden.
A) Deze zijn zeer ongevoelig.
B) Opblazen waar jij bang voor bent zal niet gebeuren.
C) Ontvangen van stations in de buurt zal tot zo'n 100mtr gaan, als je geluk hebt.
D) Wanneer jij hem aan je buitenantenne hangt zal hij zoveel laten zien dat je nooit snel genoeg bent om alle frequenties op te schrijven.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Frekwentietellers

#4 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Frekwentietellers

#5 Bericht door PA2LAD »

Tja, dan moet je een scanner kopen van een beetje redelijke kwaliteit en die stopt dan op de frequentie die hij gevonden heeft. Instrueer dat ding dan wel met de juiste gegevens over het raster. Het gebeurd menig keer dat de aangegeven frequentie niet klopt met de werkelijkheid vanwege die instelfout. Een scanner is ook lang zo stabiel en nauwkeurig niet als een goede counter, maar heeft wel het voordeel dat je hoort wat er op die draaggolf gebeurd.

fcdehaan
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2010, 15:52

Re: Frekwentietellers

#6 Bericht door fcdehaan »

Wat veel beter gaat is een spectrum analyzer. BV een Agilent ESA. Dan zie je het hele spectrum. Via de ingebouwde spaeker kun je AM,FM demoduleren zodat je weet wat je bekijkt. Met de cursor er op lees je de frequentie op 1 Hz af. De ESA analyzer is van 10 jaar geleden en is ook in de dump verkrijgbaar. Voeding kan zowel 220V als 12V zijn.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Frekwentietellers

#7 Bericht door coolepascal »

Een spectrum analyser is bedoeld voor het analiseren van het frequentie spectrum, niet voor het meten van frequentie.
Je methode werkt wel maar heeft de zelfde bezwaren als een goedkoop freq tellertje.
Voor amateur doeleinden lijkt me zo'n freq tellertje op basis van en pic controller en voorzien van een 3GHz prescaler prima te gebruiken.
Die dingen hebben uiteraard wel wat last van aperturejitter maar daar merk je niets van en is ook niet echt relevant.
Lastiger is het zo'n ding te calibreren, want er word gewoon van een goedkoop xtal gebruik gemaakt, waar soms ook nog eens een trimmertje aan bengelt.
Maar nogmaals, als je wilt weten waar je ergens uithangt, is zo'n ding prima hoor
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Frekwentietellers

#8 Bericht door PA2LAD »

coolepascal schreef:Een spectrum analyser is bedoeld voor het analiseren van het frequentie spectrum, niet voor het meten van frequentie.
Je methode werkt wel maar heeft de zelfde bezwaren als een goedkoop freq tellertje.
Kan wel, mits je goede meetinstrumenten gebruikt. Als ik met een marker op een draaggolf zet, krijg ik toch echt een nauwkeurige telling. Het mooie is dan ook de max-hold mode: al ben je maar een fractie van een seconde in de lucht, je bent vastgelegd en met de marker erop ook bekend met welke frequentie.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Frekwentietellers

#9 Bericht door coolepascal »

Hoewel ik mij redelijk kan behelpen met een Spec op basis van SDR,
bezit ik geen Analyser tot 3GHz.
Die past n.l. wel in de shack, maar niet in de portemonee !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Frekwentietellers

#10 Bericht door PA2LAD »

coolepascal schreef:Hoewel ik mij redelijk kan behelpen met een Spec op basis van SDR,
bezit ik geen Analyser tot 3GHz.
Die past n.l. wel in de shack, maar niet in de portemonee !
Klopt, maar die van mij loopt tot 6 GHz VNA en SA. Kost ook inderdaad een luxe auto.
Zonder goede tools geen brood op de plank....

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Frekwentietellers

#11 Bericht door PE2AAB »

In Rosmalen had een kerel mooie countertjes liggen. Weet zo het merk niet (bouwpakket waarschijnlijk) maar iemand anders vast wel als ik het belangrijkste kenmerk zeg; helder blauwe cijfertjes.

Kostprijs onder de € 100,- (goedkoopste...Er waren ook duurdere)

Ikzelf heb een oudje. De HP53131A. Op de foto staat slechts een tweekanaals uitvoering. Ik heb er 3 (rechtsboven voorbereid)
Afbeelding
Afbeelding

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Frekwentietellers

#12 Bericht door coolepascal »

Ik wil ook nog mijn tellertje aanpassen.
maar een echte miliwattmeter toch 3GHz heb ik nu meer aan,
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Frekwentietellers

#13 Bericht door PA3 »

Ik heb net zo'n PIC-frequentietellertje gemaakt. Kostte nog geen 15 euro en kon het ding rechtstreeks aan mijn Pixie 2/Tiny Tornado prikken. En omdat het oog ook wat wil......
Bijlagen
DSCN8905.JPG
DSCN8906.JPG

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Frekwentietellers

#14 Bericht door coolepascal »

Ja zoiets heb ik ook maar ik heb er nog een prescaler voor liggen die wil ik er bij frotten.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Frekwentietellers

#15 Bericht door fred101 »

Een oudere goede counter is niet zo duur. Ik heb een HP die was 25 euro. Gaat wel maar tot 60MHz. Alleen als ze boven de 100MHz komen worden ze vaak wat duurder omdat er dan meer liefhebbers zijn. Ik heb zelf ook zo'n countertje gemaakt als hier boven. Maar de meeste van mijn counters (stuk of 5) moeten om goed te triggeren toch een directe verbinding hebben. Bv via een EH probe vlak bij een open dummy-load of via gewone probe en verzwakker.

Een analoge SA ziet wel waar je .signaal zit maar lang niet zo precies als een counter. Ligt eraan wat je wil. Mijn digitale VNA heeft ook een beperkte SA functie en die meet wel redelijk precies (binnen een paar honderd Hz)
Ik heb ook van Tek een signal scout (maar die is niet helemaal fris, hij springt af en toe op tilt), dat is eigenlijk wat jij beschrijft. Die kan ook demoduleren en heeft een frequentie gevoelige veldsterkte meter.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie