MFJ 259B Review

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

MFJ 259B Review

#1 Bericht door pa1bjs »

Hallo Heren en Dames!

Ik heb pas een MFJ 259B gekocht en ik dacht , laat ik maar eens een reviewtje schrijven!

Ik ben laaste tijd een beetje aan het kloten geslagen met diverse antennes en ik zocht eigenlijk een goede manier om het een en ander te meten.
Eerst heb ik beetje met een dipmeter en een oppik spoel zitten kloten : Dit werkt voor geen ene meter! de dipmeter ziet ook de pick-up spoel dus je metingen kloppen niet.

Na wat rondgesurf kwam ik bij de mfj terecht, leuk ding niet te complex en niet te duur, een echte vector analyser kost bijna 10X zo veel als je echt een beetje op weg wilt.
Voor 300 euro lag hij op de deurmat.
(veenstra is het goedkoopste)
Ik had me eerst wat ingelezen op bijvoorbeeld EHAM.com enz en daar werden wel wat meldingen gemaakt van slechte eindcontrole, nu heb ik al diverse Antennetuners van mfj gehad en die waren gewoon netjes dus ik heb de 259 maar besteld, zonder UHF, dat gebruik ik toch niet (boeit me ook niet echt :D )

De eerste indruk is gewoon goed!
Degelijk apparaat, geen loszittende coax aansluitingen enz

Als eerst ben ik maar eens aan de gang gegaan met mijn Fritzel GPA404, die stond niet echt netjes 1:1
Ik ben in shack begonnen met meten en daar kwamen de meest bizarre waardes te voorschijn....
Eigenlijk schrok ik al, mischien is me meter niet gekalibreerd, maar een dummyload ging wel goed.
Vreemd... toch maar buiten even proberen aan de voet van de antenne.

Mmm, Ik hoefde de antenne maar iets bij de stellen en hij was goed!
(alleen jammer dat ik een oud model heb die zitten in de CW gedeeltes van de band.. naja antennetuner er tussen laten staan maar)

De metingen zijn eenvoudig, je hebt een band selecteur en een tune knop.
Het display geeft in Z mode de R(Z) in ohm en X en je SWR en de Frequentie.
Je analoge meters geven SWR en Z

En in het 2de menutje heb je relatieve opstraalhoek en je relatieve Z
Ook kan je capaciteit en inductie meten, prettig om traps enz te kunnen meten.
Ook is er een mogelijkheid om een externe counter aan te sluiten en een externe meetzender.


Om even terug te komen op mijn verhaal, het is dus aan te raden om bij je antenne zelf de metingen te doen en niet aan een lange coax kabel, daar raakt hij de weg van kwijt....
Ook heeft de meter een mode aanwezig om de demping van de kabel te meten, dit is erg handig om te kijken in welke staat je coax is.
Mijn maximale demping was 0,6dB op 30mhz, niet slecht voor een oude coax!

De GPA staat nu netjes 1:1.5 op de hele 14mhz band en 1:2 op de hele 7mhz band
Ook maar gelijk mijn 20m dipole gemeten, klopte geen zak van, zat ergens rond de 16mhz... (toch foutje gemaakt met de verkortingsfactor :lol: )

Alleen als je ergens een zender aan hebt staan is de meter de weg kwijt, dan ziet hij van alles behalve het goede.

Een prettig simpel te bedienen apparaat, met een hoop mogelijkheiden.
Ook wel prettig dat je niet steeds naar je set hoeft te lopen als je een antenne afstelt.

Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: MFJ 259B Review

#2 Bericht door PC1L »

Gefeliciteerd met je aankoop. Wat je schrijft is precies een punt. Er wordt wat weinig gewaarschuwd voor die situaties waarbij het apparaat 'de weg kwijt is geraakt' en dan onzin weergeeft. Jij had dat door en deed de meting bij de antenne.

Wat je ook kan doen ( werkt bij gebruik van een ruisbrug altijd ) en SOMS bij de bedoelde analyzer : gebruik wel kabel naar antenne maar zorg ervoor dat deze exact 0.5 maal 0.66 ( of andere verkortingsfactor ) OF een veelvoud vormt :) .. Das handig als je vanuit de shack wilt meten ! Ook nog : als er sprake is van een maximale aanpassing, maximale energieoverdracht, minimale reflectie, dus een antenne 'is precies 50 Ohm', en de coax is 50 Ohm, dan is het trucje uiteraard niet nodig, dat moge duidelijk zijn. Maar goed, dan is de analyzer dus ook niet nodig hi.

Veel plezier met de nieuwe aanwinst :D. Dat is zeker het geval bij een juist gebruik ervan.

Nog een waarschuwinkje : soms, indien er sprake is van een grote afwijking in de antenne, kan het apparaat je mogelijk ook bedotten bij meten aan de antenne zelf, zelfde situatie als 'de weg kwijt zijn' ( het metersysteem zit in een bepaald gebied, waar het geen raad mee weet ).

Meestal is het verholpen indien je met de antenne in een te meten gebied komt, dus bij tunen, afregelen van de antenne. Op een gegeven moment worden dan de parameters juist gezien / geinterpreteerd.
Laatst gewijzigd door PC1L op 26 jan 2010, 22:27, 2 keer totaal gewijzigd.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: MFJ 259B Review

#3 Bericht door fred101 »

Eeerst even: Ik heb een echte VNA, tot 1300MHz en die was 308 euro incl verzendkosten, ook de mini VNA kost minder en kan meer dan de MFJ.

Even voor de geïnteresseerde wat uitleg over analysers:

Een analyser is zo goed als zijn calibratie. Deugt je load/short/open niet dan doet ook de meting dat niet.
Een MFJ doet alleen een S11 meting, Dat is het meten van de reflectie. Hij stuurt een signaaltje uit en meet dan wat daar van terugkomt en wat er voor verandering in de fasehoek is. Vanuit die Return loss en fase info berekent hij het reflectie coöfficient . Vanuit daar kun je weer dingen als Z en VSWR berekenen. Het probleem daarbij is de resolutie, directivity van de interne coupler en dingen als tracking en multi-reflectie. Dat eerste is de manier van meten. Er zijn drie "basis" waarden. Bij een kortsluiting is er 100% reflectie, de SWR is maximaal. Bij een open is er ook maximale reflectie. Bij 50 ohm is er geen reflectie. Nu is van 50 ohm naar nul ohm (short) een veel kleiner stuk dan van 50 ohm naar oneindig (open) Dus 20 ohm zal hij veel nauwkeuriger meten dan 2000 ohm. Als hij open en short niet het zelfde ziet gaat het ook fout (simpel te testen). Open is trouwens niet een open connector, die heeft capaciteit en ontvangt signalen. Een short mag geen inductie hebben. Test dit altijd voor je meet. Meet je na bv een 30cm snoertje, calibreer dan na dat snoertje. De overige dingen gaan wat te ver om hier uit te leggen.

Verder moet je altijd bedenken dat alles de meting beinvloedt. Een bnc naar banaan adapter voegt zo 8 tot 12pF toe, niet coax meetsnoertjes ook. Ik zag iemand een antenne meten door de MFJ met twee draden achter de coax met krokodillenklemmen aan een loop te bevestigen, jammer dan, meting voor niks want daar klopt zo echt niets meer van. Gebruik je een of andere verbinding dan moet je daar de analyser calibreren. Bedenk ook, als je er een 75 ohm terminator op zet en hem daarmee calibreert dan denkt de meter dat 75 ohm 50 ohm is. Je metingen kloppen niet meer. Ik calibreer mijn VNA met een vaste kit, deze is ook weer gemeten en de afwijkingen geef ik in de software in. Die gebruikt hij dan weer bij een 12 term errorcorrectie. Zelfs op 80 meter zijn de verschillen al merkbaar.
Je moet alleen ongebalaceerd meten. Een dipool meet je dus via een (uit-gecalibreerde) stroombalun.

Als je een antenne meet en deze is 50 ohm en resonant dan kan je er zo veel kabel aan hangen als je wilt (op kabeldemping na dan) . 50 ohm kabel met 50 ohm antenne blijft 50 ohm. Is de antenne geen 50 ohm en de kabel wel dan is een analyser niet de weg kwijt, hij meet dan de getransformeerde impedantie zo als jou set hem ook ziet. Er zijn zelfs hulpmiddelen, smithchards, waar je dat kunt terugrekenen. Je meet bv na 5 meter kabel. Tekent dat in en doet de transformatie en leest dan in de grafiek de voetpuntimpedantie af.

Daarnaast stuurt zo'n ding een heel klein signaaltje uit, Bij een grote misaanpassing is hij het minst nauwkeurig maar krijgt wel het meeste signaal terug. Bij een bijna match is hij beter maar dan krijgt hij behalve dat heeeeel kleine reflectie beetje ook alle harde signalen op de antenne terug. Dat maakt hem daar ook minder nauwkeurig. Hou dat in je achterhoofd. Ze zijn leuk voor korte en kleine antennes die ook bijna resonant zijn. Anders zijn er betere preciezere methoden om de antenne te meten. Die zijn ook nog eens spotgoedkoop.

Een is de reeds genoemde ruisbrug maar er is nog een simpelere, als je een tuner hebt. Je pakt een varco en potmeter. Deze zet je in serie in een kasje met antenne plug. Dan tune je de antenne op een VSWR van 1 (niet 1:1 zoals je vaak hoort). Daarna vervang je de antenne voor dat kastje. Je draait aan de potmeter en varco tot je VSWR weer 1 is. Daarna meet je met een LCR meter de waarde van de R en C . De C reken je om naar Xc en je weet de impedantie.

Zo, even wat dingen die me te binnen schieten.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: MFJ 259B Review

#4 Bericht door PC1L »

fred101 schreef:
Als je een antenne meet en deze is 50 ohm en resonant dan kan je er zo veel kabel aan hangen als je wilt (op kabeldemping na dan) . 50 ohm kabel met 50 ohm antenne blijft 50 ohm. Is de antenne geen 50 ohm en de kabel wel dan is een analyser niet de weg kwijt, hij meet dan de getransformeerde impedantie zo als jou set hem ook ziet. Er zijn zelfs hulpmiddelen, smithchards, waar je dat kunt terugrekenen. Je meet bv na 5 meter kabel. Tekent dat in en doet de transformatie en leest dan in de grafiek de voetpuntimpedantie af.
Je merkt dat juist op : hij meet de getransformeerde impedantie Z. Bij het trucje 0.5 lambda maal 0.66 ( of wat wat van toepassing is ) meet hij de niet getransformeerde impedantie waardoor hij ook niet in de fout zal gaan ( als dat euvel zou optreden .. vanwege vreemde, voor de analyzer onherkenbare waarden ).

Ik heb inmiddels begrepen ( hopenlijk goed begrepen hi ) dat sommige analyzers daar last van kunnen hebben. Ook wel een beetje logisch omdat zo een analyzer van het bedoelde type beperkt zijn in het meetproces. Men moet werkelijk enige kennis in huis hebben omtrent de natuurkundige processen in en rond transmissiesystemen en antennes. Helaas zie je ook dat meer dan eens de 'gewone' zendamateur het ontbreekt aan die kennis en dan teveel op de ( door de fabrikant beloofde ) prestaties vertrouwt .. :?

Maar goed, om het verhaal af te ronden, toen Bas dan zonder kabel ertussen aan zijn antenne ging meten, waren de results daar. Met kabel lukte het niet. Een klassiek geval.

Via een 'smith' worden op elk punt van de transmissielijn de actuele waarden berekend ( in jouw voorbeeld 5 meter ).

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: MFJ 259B Review

#5 Bericht door pe2er »

pa1bjs schreef:Eerst heb ik beetje met een dipmeter en een oppik spoel zitten kloten : Dit werkt voor geen ene meter! De dipmeter ziet ook de pick-up spoel dus je metingen kloppen niet.
Hi Bas,

Verbaast me dat je überhaupt een dip hebt gezien op je antenne :lol:
Heb overeenkomende ervaringen met het meten van antennes en coax kabels met een dipmeter. Heb ook een oplossing gemaakt - een meetbrug als uitbreiding op m'n dipmeter. hier kun je er een beschrijving over vinden.
Afbeelding
Maar ook hier heb je last van transformatie en het onjuist aansluiten van antennes - en daarmee bedoel ik het zonder BALUN aansluiten en trachten te meten van antennes.

Erwin

EDIT: Fixed link
Laatst gewijzigd door pe2er op 27 jan 2010, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: MFJ 259B Review

#6 Bericht door fred101 »

Toch kun je een resonante antenne dippen. Ik heb dat regelmatig gedaan maar je heb er een echt goede dipper voor nodig. Ik gebruik deze:
philipsdipper1.JPG
De Heathkit gebruikte ik op vakantie's om zo'n Outback antenne grofweg goed te stellen

Voor de liefhebber: hier heb ik uitleg staan over netwerk analyse. De tekst heeft nog geen plaatjes maar onderaan staat het ook compleet met plaatjes als word document. Dit gaat over hoe het werkt , over analysers en en hoe je , ook met amateurmiddelen, reflecties kunt meten.


Erwin, slimme oplossing. (alleen gaat je link naar een fietslampje) Veel mensen hebben niet door dat een dipper gewoon een meetzendertje is met onafgeschermde spoel. Je hoeft het niet met meter te doen, wel makkelijk voor veldwerk, je kan ook gewoon een directional bridge maken met ipv de diodes een balun naar de uitgang. Dan kan je er je scoop aanhangen. of als je wilt een extern diodekopje. Heel universeel. Ook bruikbaar bij een analayser (schema staat in dat word document)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: MFJ 259B Review

#7 Bericht door pe2er »

fred101 schreef:Voor de liefhebber: hier heb ik uitleg staan over netwerk analyse
Die ga ik zo even aandachtig lezen :)
fred101 schreef:... (alleen gaat je link naar een fietslampje) ...
:oops: Betrapt :lol: Link is inmiddels hersteld.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: MFJ 259B Review

#8 Bericht door PC1L »

pe2er schreef:
fred101 schreef:Voor de liefhebber: hier heb ik uitleg staan over netwerk analyse
Die ga ik zo even aandachtig lezen :)
fred101 schreef:... (alleen gaat je link naar een fietslampje) ...
:oops: Betrapt :lol: Link is inmiddels hersteld.
Ach, was waarschijnlijk een brandend lampje :idea: , toch al enigszins licht :lol:

Het artikel betreffende netwerkanalysis & richtkoppelaars van Fred heb ik met interesse gekezen.

Plaats reactie