Philips griddipper info gezocht

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Philips griddipper info gezocht

#1 Bericht door pa3dsc »

Wie kan mij iets vertellen over de spoel in het bereik 250 - 400MHz
Er zijn 7 meet bereiken en er zijn 6 spoelen aanwezig zijn in hun opberg voetjes.
De hoogste frequentie die ik kan maken is met de enkele lus 100 - 250 MHz
Of maakt de 250-400 gebruik van harmonischen?

In de opbergruimte is nog een U beugeltje waar iets onder kan.
Vermoedelijk de spoel voor 250-400 MHz?

Hoe ziet die spoel er uit. Ik zou die graag willen na bouwen.
Philips EBM
Griddipper type nr 3E92717/1 sn 124

73 martin pa3dsc
Bijlagen
100_2754.jpg
100_2752.jpg
100_2727.jpg

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Philips griddipper info gezocht

#2 Bericht door PA0ETE »

Hallo Martin,

Ik kan je niet direct helpen, maar ik heb een dipper gehad van Heathkit met een EC-92 erin. De spoelen daarvan zien er eigenlijk op het eerste gezicht niet anders uit. Die van mij loopt als ik me goed herinner tot 200 of 250 HMz. De kleinste spoel die erbij zit ziet er niet anders uit dan de halve lus die jij hebt, wel zijn bij mij de poten ongeveer half zo kort.

Afbeelding

Ik weet niet of deze met een buis werkt, maar pas wel op met als te stevige koppeling met halfgeleiderschakelingen. Ik heb bij die van mij voor de grap eens gekeken hoe ver hij kwam als ik hem op 20 meter met een simpel koppellusje van een winding of twee à drie op de antenne aansloot. Tot mijn verbazing was het signaal een aantal kilometers verderop niet alleen hoorbaar, maar ook een dikke S9. Voor de aardigheid maar even een watt-meter erop aangesloten: er kwam op een dummy ruim 1 watt zendvermogen uit :-)

PA0FRI heeft trouwens een pagina over de dipper, waar ik bovenstaande foto van geleend heb: http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Diversen/G ... dipper.htm Helaas is de betreffende lecherlijn op de foto van de GD-U1 op een andere foto op deze pagina niet te onderscheiden.

Groet,
John
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Philips griddipper info gezocht

#3 Bericht door pe1hzg »

pa3dsc schreef:Wie kan mij iets vertellen over de spoel in het bereik 250 - 400MHz
Er zijn 7 meet bereiken en er zijn 6 spoelen aanwezig zijn in hun opberg voetjes.
Je spoelenset is compleet. Op de tweede foto zie ik (van rechts naar links!), 4 spoelen, een opening (waarvan de spoel los op het apparaat ligt), nog een opening (waarvan de grote hairpin los op het apparaat ligt), en de kleine hairpin voor 250-400 MHz, die uiterst links in het hout zit. Je hebt dus 7 spoelen (5 spoelen, 2 hairpins), apparaat is compleet.

Het kan zijn dat de oscillator niet meer werkt op de hoogste frequentie, mogelijk vanwege de leeftijd van de eikeltriode in de probe.

Dit apparaat is door Philips in eigen werkplaats gemaakt, gecopieerd van een ander ontwerp. Ik heb data van dat andere ding (moet even goed zoeken, ooit gekregenvan Piet PA0PWA), maar je hebt eigenlijk geen probleem.

Er komt een hoop vermogen uit dat ding, ik heb QSO gemaakt vanuit Eindhoven met PA0ERW in Nuenen destijds. Kijk uit met halfgeleiders.

Geert Jan

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Philips griddipper info gezocht

#4 Bericht door pa3dsc »

Op gelost Inderdaad het beugeltje is de spoel voor de hoogste frequentie.

Ik dacht dat het een bevestigings beugel is maar na wat gefrut trek ik het spoeltje er uit.

Ook bedankt ETE voor het mee denken.
Ik heb zelf ook een Heathkit fet en griddipper. Die spoelen zijn alnder gedimensioneerd.
Ook de haarpin .

Bedankt Geert-Jan.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Philips griddipper info gezocht

#5 Bericht door PA0ETE »

Verhip dat beugeltje, ook niet opgemerkt :lol:

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Philips griddipper info gezocht

#6 Bericht door fred101 »

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=85&t=986

Hier foto's van de mijne met alle spoelen erbij. Mooi ding, die verlichte wijzerplaat is helemaal cool. Komt die van jou uit Eindhoven ?


Geert Jan, ik hou me ook aanbevolen voor meer info.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie