Soldeerbout Keuze

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA-11145 [SWL]
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 sep 2006, 00:52
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Soldeerbout Keuze

#1 Bericht door PA-11145 [SWL] »

Hallo Allemaal

ik ben op zoek naar een goede keuze van een soldeerbout en gezien er hier wel [genoeg] ervaring zit hierbij dus deze vraag,het is voor algemeen Gebruik 25/50 watt lijkt mij wel oke voor bV coax solderen in een BNC/PL259 plug.....bedrading solderen enz enz

Ik hoor het wel ...alvast bedankt voor de moeite


8) :D
73' jan [kleinzoon] PA0XX http://koopmarktplaats.nl

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#2 Bericht door vk2gwk »

Ik heb er drie: een 5 watt met hele fijne punt voor SMD en een 20 watt voor het gewone werk - beide met regelbare temperatuur. Daarnaast een 100W bout - lekker grof - voor het buiten werk: solderen van pluggen, antenne draad enz. Daarvoor is 25W te weinig: om de mantel van een PL259 te kunnen solderen moet je behoorlijk stoken anders vloeit de soldeer niet.

Zeker als je in NL in de vrieskou en een beetje wind buiten staat te solderen wordt een 25W bout niet heet genoeg. Hier - bij een buitentemperatuur van ca. 30 C - lukt het nog maar nauwelijks en gebruik ik vrijwel altijd de grote pook.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#3 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#4 Bericht door pe2er »

Zie topic "Leuke soldeerbout voor weinig" voor een aantal leuke alternatieven voor een Weller soldeerstation 8)

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#5 Bericht door vk2gwk »

Weet alleen niet zo goed welke temperatuur dat ie eigenlijk moet zijn voor het soldeerwerk.
Voor de meeste componenten kun je in de data sheet vinden welke max. soldeer temperatuur en voor welke periode je die kunt toepassen. In het algmeeen - zo laag mogelijke temp. en en zo kort mogelijk heb ik altijd geleerd...... Hoewel chips en Si transistoren kunnen behoorlijk wat hebben...

Soldeer (standaard 60/40 Sn/Pb) smelt bij ca. 185 C. Dus moet je je bout op rond de 200 - 220 C instellen en zo snel mogelijk werken.

Het te gebruiken vermogen van de bout hangt af van de warmte capaciteit van het te solderen object. Hoe groter dat object - bijv. groot koperen print oppervlak of een forse plug, des te meer warmte aan de bout wordt onttrokken en dus des te zwaarder de bout moet zijn.

Voor SMD objecten op kleine print-soldeer vlakjes heb je dus minder vermogen nodig dan bij het aan elkaar solderen van printplaten....

Ben trouwens benieuwd of er al amateurs zijn die "loodvrij" solderen..... (conform de nieuwe EU richtlijnen....)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Soldeerbout Keuze

#6 Bericht door PA0FRI »

Jan43 schreef:Hallo Allemaal ik ben op zoek naar een goede keuze van een soldeerbout en gezien er hier wel [genoeg] ervaring zit hierbij dus deze vraag,het is voor algemeen
Lees ook http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Diversen/S ... lderen.htm
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#7 Bericht door pe2er »

vk2gwk schreef:Soldeer (standaard 60/40 Sn/Pb) smelt bij ca. 185 C. Dus moet je je bout op rond de 200 - 220 C instellen en zo snel mogelijk werken.
Heb mijn boutje meestal op 350-370°C staan...
vk2gwk schreef:Ben trouwens benieuwd of er al amateurs zijn die "loodvrij" solderen..... (conform de nieuwe EU richtlijnen....)
Ikke niet. Gebruik altijd en nog steeds standaard 60/40 Sn/Pb. Werkt prima, ook op loodvrije printen en onderdelen.

Gebruikersavatar
PA-11145 [SWL]
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 sep 2006, 00:52
Locatie: Flevoland
Contacteer:

#8 Bericht door PA-11145 [SWL] »

Zo dat is snel deze reactie`s top bedankt ik ga zeker op zoek naar een Weller..
nogmaals bedankt voor jullie zeer snelle reactie`s....



Greatings :D :D
73' jan [kleinzoon] PA0XX http://koopmarktplaats.nl

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#9 Bericht door KI6APR »

Ik gebruik al meer dan 30 jaar een weller soldeerstation. Dat hadden ze overal waar ik werkte en het beviel zo goed dat ik er ook een voor mijzelf heb aangeschaft voor de hobby.

Om geld te besparen heb ik toen niet de versie met electronische thermostaat gekocht maar de versie waarbij de temperatuur wordt geregeld met een magnetische schakelaar en door de stift via het "curie point" van de cap aan de achterkant van de stift welke boven een bepaalde temperatuur zijn magnetische eigenschappen verliest en de magnetische schakelaar opent.

Voor wat betreft de temperatuur, er zijn diverse soldeer stiften te koop met een kleine spitse punt tot groot en breed voor het groffe werk. Denk hierbij aan de overdracht van de warmte net als bij electrische stroom. Bij een zware belasting is een een hoge stroom nodig en heeft men een grotere diameter draad nodig. De analogie is dus een dikkere stift met een breed contact oppervlak met het te solderen object.

De stiften hebben een nummer voor de temperatuur en ik gebruik meestal nummer 7. Dat is 700 graden Fahrenheit en dat komt overeen met ongeveen 370 graden Celcius.

Het soldeerstation dat ik gebruik is een Weller WTCTP en een nummer 7 stift. De capaciteit is 60 Watt en voor het fijnere werk kan ik er een andere stift in plaatsen en eventueel ook met een lagere temperatuur.

Het solderen zelf is een "kunst" op zich en het belangrijkste is de voldoende warmte overdracht zodat het soldeer goed vloeit en je snel genoeg kunt werken. Een sodeerbout zonder thermostaat (Curie point of electronisch) zou ik niet gebruiken voor het solderen van electronische componenten.

Het zou te ver gaan om alles te gaan uitleggen, maar de versie met electronische temperatuur instelling zou ook mijn voorkeur hebben. Dat is weer afhankelijk van het budget zoals gewoonlijk. Voor SMD componenten heb je weer iets anders nodig (er zijn ook andere oplossingen voor).

Ik moet er nu weer vandoor.....

Jan
Laatst gewijzigd door KI6APR op 03 mar 2009, 04:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#10 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

#11 Bericht door pe1hzg »

Jan43 schreef:Zo dat is snel deze reactie`s top bedankt ik ga zeker op zoek naar een Weller..
Voor loodvrij solderen heeft een Weller 50-watt bout (WTCP, of electronisch == WECP) te weinig capaciteit, daarvoor is de 80W versie nodig.
Je ziet (zag?) de 50W versie daarom nog wel eens aangeboden worden omdat men professioneel de 80W versie nodig heeft nu. Als je 'm ziet, *doen*.

Ook de mechanische (WTCP) is prima. Heel af en toe gaat de magnetische schakelaar stuk, maar die kun je los krijgen.
Temperatuur regelen doe je door selecteren van de punt.
Ik heb zelf eenmaal het verwarmingselement stuk gehad, en dat was na heel veel soldeerwerk.

Geert Jan

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#12 Bericht door KI6APR »

Voor wat betreft de temperatuur, moet het echt niet te laag zijn. Vroeger (ben ik eigenlijk al zo oud?) hadden we nog germanium transistoren en voor het solderen werd er aangeraden om het pootje van een transistor beet te houden met een tang om zodoende te warmte af te voeren van de transistor zelf. We hadden toen ook nog geen soldeerbouten en thermostaat.

Dat is echt niet meer nodig maar het is wel nodig om een goede soldeer verbinding te maken waarbij het soldeer goed vloeit. Wanneer je gewone transistors of 1/4 Watt weerstanden op een printplaat aan het solderen bent en je moet de soldeerbout 10 of 15 seconden er tegen aan houden is er wel iets mis met de temperatuur (of warmteoverdracht). Het is ongeveer 10 keer te lang. Je vergroot daarbij de kans op het beschadigen van halfgeleiders.

Dus de 370 graden Celcius is een nomale temperatuur voor het solderen van gewone componenten (niet SMD). Met de juiste temperatuur kan er sneller gewerkt worden.

Ik heb zelf nog nooit loodvrij gesoldeerd en ik heb nog steeds voldoende soldeertin (met lood) voorhanden. Misschien kan ik dat "newfangled solder" ook eens gaan uitproberen om te zien hoe dat gaat met dezelfde soldeerbout.

Er is wel een duidelijk verschil tussen de temperatuur en de capaciteit van de soldeerbout. Bij een soldeerbout zonder thermostaat zal de temperatuur tot een bepaalde hoogte oplopen totdat er een evenwicht ontstaat tussen het toegevoerde vermogen en het warmteverlies door straling en geleiding. Dat is dus geen goed idee om zoiets voor het solderen van electronische componenten te gaan gebruiken. Eerst was de soldeerbout te warm en na een paar soldeerverbindingen moest men steeds even wachten totdat de normale termperatuur weer bereikt werd.

De soldeerbout met thermostaat kan een flinke overcapaciteit hebben waarbij de temperatuur toch constant kan blijven ook bij grotere "componenten" waarbij meer warmte aan de soldeerbout wordt onttrokken.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

#13 Bericht door PA3JT »

Mag ik even wat vragen?
Al jaren is nu al dat gedoe rondom het loodvrij solderen danwel het verboden worden van niet-loodvrij solderen.

Wat is er nu eigenlijk aan de hand, en wat gaat er nu eigenlijk gebeuren? In de winkel moet je zoeken naar soldeerbouten die wél loodvrij kunnen sodleren en loodhoudend tin is nog steeds volop verkrijgbaar.

Is het nu een overwaaiende storm geweest of moet ik, als ik toch ga investeren in een mooi soldeerdingetje, toch maar iets kopen wat eventueel ook loodvrij kan solderen?

In ieder geval, als het echt verboden gaat worden, koop ik toch maar snel nog een rolletje.

Overigens, ik soldeer met een heel goedkoop 12W boutje wat ook heel klein is. Ik heb dus niet zo'n hele grote Weller in de hand, ik snap die grote dingen niet hoor. Mijn soldeerboutje heeft de afmeting van een balpen. Ben ik de enige die dat handig vind?
Uiteraard heb ik ook nog wel iets groters (15W en 100W) voor de pluggen en dergelijke.
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#14 Bericht door KI6APR »

Een soldeerbout met een laag wattage heeft maar beperkte toepassingen en het zal voor veel werk te laag zijn. Dan moet je ook gaan denken aan ESD veilig. Ik hoop dat het niet direct op 220V werkt.
Dus 1 soldeerbout voor alle toepassingen inclusief de grotere weerstanden bijvoorbeeld en zelfs de coax connectors.

De Weller (of ander merk) soldeerstations met temperatuur regeling worden in alle electronica werkplaatsen gebruikt. Als je alleen maar af en toe een paar draden aan een connector moet solderen, dan heb je dat niet nodig. Doe je veel aan zelfbouw, dan weet je niet wat je mist. De professionele gebruikers hebben het echt niet allemaal verkeerd begrepen. Het is even een investering en als je als hobbyist 1 of 2 keer per jaar even een paar draden moet solderen dan zal dat wel te veel zijn.

Ik gebruik al 36 jaar een Weller soldeerstation en ik zou het niet willen verruilen voor een "gewone" soldeerbout.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

#15 Bericht door PA3JT »

Echt, ik gebruik al jaren die 12W en 15W (direkt op 220V) boutjes zonder enige problemen :?: Nog nooit statische problemen of anderzijds gehad. Ook nog niet iets te lang moeten verwarmen zodat het kapot is gegaan. Sorry, het is niet anders.

En die 12W is zeer zeker goed genoeg voor alles wat op een printplaat moet. Nou ja, dikke trafo-connectors zou ik met die 15W doen. Daar heb ik ook al zo vreselijk veel mee gesoldeerd. Die 36 jaar haal ik net niet, 27 wel..... en in ieder geval heel wat meer dan 1 a 2 keer per jaar.

En natuurlijk, voor de coax-connectors nog een 100W.

Ik geloof je meteen dat die Weller's fantastisch zijn, ik wil dat ook geenszins bestrijden, maar waarom zijn het altijd van die dikke dingen? Ik vind dat helemaal niet handig om beet te pakken.
Ik zeg niet dat de professionals het allemaal verkeerd begrijpen, wel zeg ik dat ik het onhandige dingen vind. Maar wie weet, ik heb nog 9 jaar te gaan... :wink:
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Plaats reactie