krimptang voor geïsoleerde kabelschoenen: advies gevraagd

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

krimptang voor geïsoleerde kabelschoenen: advies gevraagd

#1 Bericht door PA7RG »

Ben op zoek naar een krimptang voor geïsoleerde kabelschoenen. Het gaat mij om een tang om de rode, blauwe en gele kabelogen met isolatie te knijpen op kabels. Inderdaad voor het maken van draaddipolen.
Ben al bij de ijzerwarenhandel geweest: rond de 80 of 160euro ex btw. Dat is nogal te veel vind ik.

Hebben jullie adviezen voor een merk en type dat een beetje betaalbaar is en waar jullie redelijke of goede ervaringen mee hebben. Ik google dan wel even naar de internethandel die kan leveren.
Ik weet: alle waar naar zijn geld. Maar die dure vallen af.

73, Robert

monoblock
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 aug 2008, 07:37
Locatie: Achterhoek

#2 Bericht door monoblock »

bij conrad koop je voor 29 euro een professionele krimptang.

zoek even op krimptang en je hebt hem. gratis verz. kosten

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#3 Bericht door Ton_O_E »

Ik heb hem ook van conrad, een oranje tang
in de volksmond bekent als amp-tang
Op het werk heb ik een 'echte' van amp, maar ik merk maar weinig verschil, ook na een aantal jaren doet ie het nog steeds prima
Ik gebruik de blauwe oogjes, aan waslijndraad. Er is er nog nooit één losgelaten. ik strip de draad heel iets te lang aan (een paar mm), zodat de aders iets uitelkaar gaan staan na het hulsje, dan gaat ie zeker nooit meer los
Voorheen PA3TON

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

#4 Bericht door PA7RG »

Ik heb 'm besteld! Dank voor jullie adviezen.
Robert

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

#5 Bericht door PD2JHP »

Ik heb zo'n tang, welliswaar geen professionele, gekocht bij de Gamma in een koffertje inclusief wat eenvoudig gereedschap en een beginnersset schoentjes e.d. voor € 14,95
Dit ding doet al jaren dienst....

Het is maar wat je zoekt...... :lol:
Groetjes,

Jan
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#6 Bericht door PA2LAD »

PD2JHP schreef:Ik heb zo'n tang, welliswaar geen professionele, gekocht bij de Gamma in een koffertje inclusief wat eenvoudig gereedschap en een beginnersset schoentjes e.d. voor € 14,95
Dit ding doet al jaren dienst....

Het is maar wat je zoekt...... :lol:
Groetjes,

Jan
Ik weet niet of alle modellen dat kunnen, maar bij de tang die ik heb kan je ook kleine boutjes van verschillende diktes netjes afknippen. Reuzehandig.

monoblock
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 aug 2008, 07:37
Locatie: Achterhoek

#7 Bericht door monoblock »

Ja zo'n tang moet je niet nemen als je de ampjes er echt goed aan wil hebben. Die tangen die je in die setjes krijgt zijn meer knijptangen. Met een smalle bek druk je het ampje een beetje in elkaar en als je geluk hebt zit het vast.
Met een krimptang zoals bij conrad oid. krijg je je ampje pas echt goed vast. Kan ook niet missen want door de ratels kan de tang pas weer open als je ver genoeg hebt doorgedrukt. Kost iets meer maar levenslang plezier aan.

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

#8 Bericht door PA7RG »

Zo'n Gamma-set had ik lang geleden een keer gekocht, maar toen ik onlangs een kabelschoentje aan mijn antennedraad wilde knijpen, vond ik het niet zo'n succes. Ik heb toen maar gesoldeerd. Ik las echter ergens op internet dat na solderen een oxidatie plaatsvindt, waardoor een diodewerking kon optreden, of zoiets (de bron ben ik even kwijt). Dus toch maar op het krimpscenario verder gegaan.
Daarom was ik op zoek naar een betere krimptang, maar dan tegen een redelijke prijs.

Robert

monoblock
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 aug 2008, 07:37
Locatie: Achterhoek

#9 Bericht door monoblock »

Heb je de tang nu en bevalt het?

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

#10 Bericht door PA7RG »

Zaterdag heb ik de tang ontvangen. Kwam net op het juiste moment, want ik wilde mijn antenne ophangen.
Jullie hebben geen woord te veel gezegd. De tang werkt fijn! De kabelschoentjes zitten er goed aan. Met de simpele Gamma-tang zou ik nooit zo'n nette "knijp" kunnen maken: nu solide en fraai.
Nog dank voor jullie advies!

73 Robert

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

#11 Bericht door Michel-nl »

krimptangen zijn de beste tangen die er bestaan. ik heb voor AMP en voor Coax pluggen beide een krimptang.
in een handomdraai heb je netjes en strak een plug of stekker eraan gezet. 8)

Plaats reactie