OSCILLOSCOOP TRIO CS-1562

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

OSCILLOSCOOP TRIO CS-1562

#1 Bericht door pa3gju »

Toch weer een vraagje.

Weet er iemand hoe ik een rtty signaal op de oscilloscoop kan zien. Dit is een kruis. In het verleden kreeg ik dat wel te zien op een oudere oscilloscoop, maar dat is al lange jaren geleden, ik weet het gewoon niet meer. Het is een Trio 10 mhz CS-1562.
Waar moet ik het signaal van aftappen. De zender is een ft-1000d.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#2 Bericht door vk2gwk »

Zo'n kruis kreeg je vroeger door de "mark" aan de horizointale. en de "space" aan de verticale ingang van je scope te hangen. Dat werkt dus alleen wanneer je nog een ouderwetse filter decoder gebruikt die de mark en space tonen ieder voor zich omzet naar - meestal - TTL niveau.

Tegenwoordig worden RTTY signalen als audio in een computer sound card ingevoerd en gelijk in schrift gedecodeerd zonder dat er ergens digitaal rtty signaal op een output beschikbaar komt. Afstemming doe je met een waterval....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#3 Bericht door pa3gju »

vk2gwk schreef:Zo'n kruis kreeg je vroeger door de "mark" aan de horizointale. en de "space" aan de verticale ingang van je scope te hangen. Dat werkt dus alleen wanneer je nog een ouderwetse filter decoder gebruikt die de mark en space tonen ieder voor zich omzet naar - meestal - TTL niveau.

Tegenwoordig worden RTTY signalen als audio in een computer sound card ingevoerd en gelijk in schrift gedecodeerd zonder dat er ergens digitaal rtty signaal op een output beschikbaar komt. Afstemming doe je met een waterval....
Klopt indertijd had ik een pk-232- mbx omzetter om in rtty te werken, die heb ik al lang niet meer.
Dus als ik het goed begrijp kan ik met een oscilloscoop geen kruis meer zien ? is er dan geen enkele mogelijkheid meer ?

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#4 Bericht door Steef »

Als je FSK gebruikt in plaats van AFSK moet je het nog gewoon zichtbaar kunnen maken. Ikzelf gebruik een micro keyer interface van micro ham, en daarmee kan ik echt FSK doen. Niet alle progamma's ondersteunen het, maar MTTY zeker wel. Je krijgt dan ook dat "kruis" gewoon op het scherm van je pc.

Je heb dan geen waterval, en moet dus echt goed afstemmen. Maar als je goed afstemd,werkt het echt super!
Wie praat luistert niet

Plaats reactie