tektronix465 scope

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0RZE
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2008, 11:02
Locatie: Zaltbommel

tektronix465 scope

#1 Bericht door PA0RZE »

Mijn tek heeft de geest gegeven en het blijkt in de hsp te zitten en met name de transistor die de trafo aanstuurt (Q14009). Het gaat hier om een speciaal RCA geval. Weet iemand door welke transistor deze vervangen kan worden?
Mijn dank is groot
Ron

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#2 Bericht door pa1bjs »

Hallo pa1rze!
Mischien kan je het typenummer hier even posten, en dan kunnen we wat meer zeggen.
Ps wat je kunt doen is gewoon het type in google in toetsen en dan komt er een heleboel info tevoorschijn, mischien zit er wat tussen,
anders proberen bij de levenancier een "sample"te bestellen, meestal zijn deze gratis.
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

PA2HW
Berichten: 49
Lid geworden op: 11 aug 2006, 12:47
Locatie: Zoetermeer

#3 Bericht door PA2HW »

Samplen zal wel lastig worden. Scoop is 30 jaar oud.
Q14009 is Tek part 151-0140-00.

Laat dit nu een gewone 2N3055 zijn.
http://www.sphere.bc.ca/test/tek-parts/tekparts2.html
73 de Hugo PA2HW

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#4 Bericht door fred101 »

Ik ben met een 30 jaar oude Philips mainframe-scoop bezig. Wat een rampenplan. Ik heb hem nu even geparkeerd. Heb denk ik al 20 torren vervangen (was ook zo'n powertor defect) en ben nu de hele voeding aan het vervangen door moderne regelaars. De voedingen in die tijd waren erg complex/omslachtig en als zo'n tor kortsluit en dus de spanning/stroom 100% doorgeeft is je halve voedingsprint en wat daar door wordt aangestuurd ook defect. Als hij gewoon gesloten blijft heb je geluk. Voor je hem vervangt, kijk de rest dus even na. Laatst voor een vriend een voeding uit die tijd gerepareerd. Daar zaten twee power torren in. De ene stond open en gaf 30V door, de andere liet niets meer door. De transceiver erachter vond die 30V ook niet leuk en kon ook in de reparatie. Ik heb ook een 40 jaar oude Tek mainframe-scoop, die zit gelukkig vol buizen (60 stuks) :-)

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#5 Bericht door vk2gwk »

Wees blij met de torren en buizen... SMD spul kun je meestal zo in de vuilnisbak gooien.... (OH.. sorry, dat mag niet meer - inleveren bij het milieu whatever....)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#6 Bericht door PE7EB »

PD3HW schreef:Laat dit nu een gewone 2N3055 zijn.
http://www.sphere.bc.ca/test/tek-parts/tekparts2.html
Ik mag toch hopen dat je hem niet daar gaat bestellen! $ 8,00 voor een tor die niet meer dan € 1,25 hoort te kosten :shock:

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA2HW
Berichten: 49
Lid geworden op: 11 aug 2006, 12:47
Locatie: Zoetermeer

#7 Bericht door PA2HW »

PE7EB schreef:
PD3HW schreef:Laat dit nu een gewone 2N3055 zijn.
http://www.sphere.bc.ca/test/tek-parts/tekparts2.html
Ik mag toch hopen dat je hem niet daar gaat bestellen! $ 8,00 voor een tor die niet meer dan € 1,25 hoort te kosten :shock:

Eric
Ik zelf zou hem daar ook niet kopen. Al is die dan wel origineel RCA en waarschijnlijk Tek specified/selected i.p.v. de chineese fake-torren.
Maar $8,- voor een 2N3055 is wel over de top.
73 de Hugo PA2HW

PA0RZE
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2008, 11:02
Locatie: Zaltbommel

tektronix465 scope

#8 Bericht door PA0RZE »

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik prijs me inderdaad gelukkig dat hier nog gewone onderdelen inzitten die je makkelijk kunt vervangen, als je erbij kunt tenminste. Goed te horen dat dit een gewone 3055 is en daar is nog makkelijk aan te komen. Ik was al bang dat het een speciale hsp tor was met duistere eigenschappen. Het doormeten van de omliggende componenten had ik al gedaan en dit was inderdaad nodig (een ongeluk komt nooit alleen): ook nog wat c'tjes die de geest gegeven hadden maar gelukkig niet zo erg als bij Fred. Volgende week maar even op jacht naar de spullen en dan horen jullie het wel.
Allemaal bedankt voor het meedenken tot zover

Ron

PA0RZE
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2008, 11:02
Locatie: Zaltbommel

#9 Bericht door PA0RZE »

Een nieuwe 3055 en een nieuwe C4006 (tantaal 47u, 35v) hebben het probleem opgelost en alles werkt als vanouds.

Bedankt voor de tips

Plaats reactie