PL-259 solderen: vermogen soldeerbout

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
monoblock
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 aug 2008, 07:37
Locatie: Achterhoek

#16 Bericht door monoblock »

Is het handig om een stripper te nemen voor de coax of gaat het net zo goed met een mesje? Ik heb gezocht maar in nederland wordt er geen stripper aangeboden voor RG213

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

#17 Bericht door PA2RUS »

-
Laatst gewijzigd door PA2RUS op 17 nov 2011, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#18 Bericht door pe2er »

monoblock schreef:Is het handig om een stripper te nemen voor de coax of gaat het net zo goed met een mesje? Ik heb gezocht maar in nederland wordt er geen stripper aangeboden voor RG213
Ik heb wel een stripper (ergens...) maar gebruik altijd een (afbreek-)mesje :)

monoblock
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 aug 2008, 07:37
Locatie: Achterhoek

#19 Bericht door monoblock »

Ik heb het filmpje gezien. Ik dacht altijd dat de gaatjes er voor waren om te kunnen zien of je de connector goed ver over de kabel hebt gedraait. Het is dus om de mantel mee te solderen..

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#20 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#21 Bericht door Steef »

Onze zuiderburen hebben er een mooie pdf van gemaakt.
Bijlagen
pl259 solderen.pdf
(727.32 KiB) 747 keer gedownload
Wie praat luistert niet

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

#22 Bericht door PA7RG »

Steef schreef:Onze zuiderburen hebben er een mooie pdf van gemaakt.
Kijk dat is fijn, want Google gaf dit als eerste link, maar blijft altijd hangen bij de download.
Trouwens ik hang aan jullie lippen voor de info die allen hebben gegeven.

73,
Robert

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#23 Bericht door pe2er »

Kijk, dat is mooi :) Wordt inderdaad een interessante thread zo :)

Volgens mij had je nog geen antwoord op deze vraag:
PD4GLR schreef:
pe1hzg schreef:...
Een overweging: standaardiseer je kabels niet op PL259 maar op BNC. Die connectoren zitten mechanisch veel beter in elkaar, hebben een gedefinieerde impedantie, fatsoenlijke trekontlasting en het is niet nodig om de kabel kapot te stoken om 'm te 'solderen'.
OK, inderdaad om te overdenken, maar is de verloopplug dan wel stabiel wat impedantie betreft bij andere frequenties. Gaat toch deels om dezelfde constructie voor het PL-259-deel?
Lijkt mij ook... een PL-259/BNC adapter zal geen keurige 50 ohm impedantie hebben tot in het UHF bereik. Blijft immers gewoon een afgeschermde banaansteker :D :D :D

Zelf gebruik ik meestal N norm connectoren voor alles hoger dan HF. Ben niet zo dol op BNC, behalve dan voor verbindingen die vaak los moeten, zoals op m'n frequentieteller enzo ;-)

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#24 Bericht door Steef »

Wanneer mogelijk gebruik ik pl259 zoals die van de link. Deze zijn goed waterdicht, hebben een goede trekontlasting en je hoeft alleen de kern te solderen. (de kabel blijft dus eerder heel)

De truuk is alleen wel om de onderdelen in de juiste volgorde te monteren.


klik
Laatst gewijzigd door Steef op 30 okt 2008, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie praat luistert niet

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#25 Bericht door PA2LAD »

Steef schreef:Wanneer mogelijk gebruik ik pl259 zoals die van de link. Deze zijn goed waterdicht, hebben een goede trekontlasting en je hoeft alleen de kern te solderen.
Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar geen enkele plug is waterdicht. Er moet buiten altijd een hoesje of rubbertape omheen. Die clampbevestiging is zeker niet de sterkste bevestiging. Bij het trekken aan de kabel blijft de binnenader zitten en de buitenmantel+braiding schuift gewoon terug en zit na verloop van tijd los. Beroepshalve pas ik dit type connectoren dan ook niet meer toe.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#26 Bericht door Steef »

Als je de plug goed monteert trek je die er echt niet af! Bij demontage zie je ook heel duidelijk waar de rubber (water) afdichtende ring heeft gezeten. Uiteraard doe ik bij buitenmontage er ook een stuk krimpkous omheen (type met lijm er in), maar op zich is de plug een stuk beter bestand tegen een beetje water dan een gewone pl259.

Bijgaand een link met de juiste volgorde, ik heb al eens gezien dat men de rubberring en klemring had omgedraaid. Het betreft hier een andere kabel, maar het principe is het zelfde.

weer een site van de zuiderburen

En anders is het een leuke test op een verenigingsavond :idea:
Wie praat luistert niet

pe1hzg
Berichten: 923
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

#27 Bericht door pe1hzg »

PA2LAD schreef:Die clampbevestiging is zeker niet de sterkste bevestiging. Bij het trekken aan de kabel blijft de binnenader zitten en de buitenmantel+braiding schuift gewoon terug en zit na verloop van tijd los. Beroepshalve pas ik dit type connectoren dan ook niet meer toe.
Terugschuivende mantels en opmerkingen als "opvullen met tape" oid betekent dat je niet de goede plug gebruikt. Dit komt echt heel erg precies en Asiatische / Italiaanse meuk heeft niet de goede maat, en hierbij zie je echt het verschil tussen no-brand spul en Belden / Radiall / Amphenol.

Over de jaren heb ik diverse malen onbedoeld een apparaat van de tafel af laten vallen en ik heb nog *nooit* gehad dat de buitenmantel terugschoof, los kwam, of uit de plug schoot.

Dat was, op school (heel veel jaren geleden) overigens ook eis: de docent gaf een zware ruk aan de kabel, of verbond de BNC connector aan een chassisdeel ingeklemd in een bankschroef en liet de bankschroef vallen.
Als de kabel brak had je een onvoldoende.

Maar, als ik zie hoe sommige amateurpluggen eruit zien...

Ik blijf erbij: BNC + adapter is beter als een PL plug. Yup, de impedantie in de adapter klopt niet, maar ik hoef de isolatie van de kabel niet te smelten om een plug te monteren.

Geert Jan

monoblock
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 aug 2008, 07:37
Locatie: Achterhoek

#28 Bericht door monoblock »

Vergeten de belgen niet de middenpen te solderen?

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#29 Bericht door KI6APR »

Ik heb zelf ook onlangs twee PL-259 pluggen moeten solderen aan LMR400 Ultraflex kabel (na ongeveer 25 jaar) en heb een Weller WTCPT soldeer station hiervoor gebruikt met een nummer 7 tip. Ik heb geen andere tips voor deze soldeerbout. Zoals je weet is het temperatuur geregeld en heeft meer power achter de hand. Het ging wel goed. Ik zou eigenlijk een andere tip moeten gebruiken voor dit soort werk. Wat dikker en een nummer 8 voor betere warmte overdracht.

Ik gebruik ook liever BNC en N-Type connectors dan PL-259. De PL-259 naar BNC adapter is ook heel handig. Wij zitten nu eenmaal met die "UHF" connectors aan onze transceivers en antennes, behalve dan de SMA voor portables en N-Type voor UHF wat wel een goede keus is.

Het is ook beter om crimp connectors te gebruiken inplaats van solderen. In de luchtvaart worden alleen crimp connectors gebruikt. Je moet dan wel crimp gereedschap hebben met de verschillende maten dies, of even lenen.
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

monoblock
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 aug 2008, 07:37
Locatie: Achterhoek

#30 Bericht door monoblock »

Nou ik heb nu ook een paar uur gespendeerd om de mantel van de coax te solderen in de plug maar ik krijg het niet voor elkaar. De mantel smelt of word zacht. Ik heb diverse brandertjes en soldeerbouten.
Ik heb het opgegeven. Blijf het nu gewoon op de oude vertrouwde methode doen, mantel over de buitenisolatie trekken en plug erop draaien.

Vond nog een handigheidje: Soms is het moeilijk om de plug op de kabel te draaien met een tang zonder de plug te beschadigen ed. Als je een huls pakt van een PL plug en je schroeft hem andersom op de plug dan kun je hem perfect erop draaien. Zelfs met een tang. Als hij de plug erop zit kun je de huls er zo weer vanaf schroeven.

Plaats reactie