PL-259 solderen: vermogen soldeerbout

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

PL-259 solderen: vermogen soldeerbout

#1 Bericht door PA7RG »

Ik weet dat ik een nieuwe soldeerbout moet kopen, omdat mijn Ersa 30 W niet zal volstaan om de PL-259 te solderen aan de coax. Ik ben wat met google in de weer geweest en lees dat hams gasbouten gebruiken of soldeerbouten van 150-250 W.
Moet ik uitzien naar dergelijk gereedschap of kan ik ook aan de slag met de Aoyue 937 met bijvoorbeeld een 3 mm stift?

Robert PD4GLR

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#2 Bericht door pa1bjs »

Hallo robbert,
Ik denk dat je wat overdrijft hi, ik soldeer gewoon met 20watt en dat gaat prima! zowel de rg58 als de dikkere varianten.
Als het niet wil eerst even schoonmaken met zuur.
groet
bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#3 Bericht door PE7EB »

Zuur :?: , je bedoelt toch geen S-39, oftewel vernielwater mag ik hopen Bas :?

Zelf soldeer ik ze met een bout van 40W, de midden pen is nooit een probleem, voor het solderen van de omvlechting aan de huls, eerst het veelal aanwezige chroom achtige laagje in en om de gaatjes even weg krabben/vijlen.
Daarna solderen met harskern soldeer en klaar ben je.

Succes,

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

80 watt bout, eerst schoonmaken/vijlen en goede connectors gebruiken, er is veel (ver) chroomde meuk op de markt, Amphenol verzilverd is de beste.

Vandaar dat ik deze op radiomarkten ook graaag opzoek en koop.
Snel warmte toevoegen, solderen en snel afkoelen.

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#5 Bericht door pa1bjs »

Hallo heren!
S-39 mag niet meer, er is een "Vriendelijkere"variant van.
Ik soldeer de buitenmantel eigenlijk bijna nooit omdat je de plug er dan eigenlijk bijna niet meer op krijgt, maar dat is per plug verschillend.
groet
bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#6 Bericht door Steef »

PA5COR schreef:80 watt bout, eerst schoonmaken/vijlen en goede connectors gebruiken, er is veel (ver) chroomde meuk op de markt, Amphenol verzilverd is de beste.

Vandaar dat ik deze op radiomarkten ook graaag opzoek en koop.
Snel warmte toevoegen, solderen en snel afkoelen.
idd! het beste kan je dus de mantel met een vlammetje solderen.

Mantel solderen wordt vaak niet (meer) gedaan, maar zou hoort wel.
Wie praat luistert niet

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: PL-259 solderen: vermogen soldeerbout

#7 Bericht door pe1hzg »

PD4GLR schreef:Ik weet dat ik een nieuwe soldeerbout moet kopen, omdat mijn Ersa 30 W niet zal volstaan om de PL-259 te solderen aan de coax.
Een overweging: standaardiseer je kabels niet op PL259 maar op BNC. Die connectoren zitten mechanisch veel beter in elkaar, hebben een gedefinieerde impedantie, fatsoenlijke trekontlasting en het is niet nodig om de kabel kapot te stoken om 'm te 'solderen'.

Het monteren van BNC vereist enige handigheid maar dan wil je nooit meer anders.

Alle apparaten bij mij hebben een adapter naar BNC. Koop ik bij het apparaat als ik het koop, wordt er een keer op gezet en koort bij het ding.

Een overweging waard,

Geert Jan

monoblock
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 aug 2008, 07:37
Locatie: Achterhoek

#8 Bericht door monoblock »

Heeft iemand een foto van hoe je de mantel soldeert? Ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik trek de mantel over de buitenisolatie en draai de plug hierop. Daarna soldeer ik de kern en klaar. Mischien altijd fout gedaan?

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#9 Bericht door PA2LAD »

monoblock schreef:Heeft iemand een foto van hoe je de mantel soldeert? Ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik trek de mantel over de buitenisolatie en draai de plug hierop. Daarna soldeer ik de kern en klaar. Mischien altijd fout gedaan?
Nee, daar is niks mis mee. Ik heb het zelf ook zo geleerd van een ervaren collega 35 jaar geleden. Nu gebruik ik crimppluggen.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#10 Bericht door pe2er »

monoblock schreef:Heeft iemand een foto van hoe je de mantel soldeert? Ik heb hier nog nooit van gehoord.
Zie PL259 Cross-section photographs op BCDXC.org :)
Afbeelding
En een 'How-to' op W8WWV - Soldering PL-259 Coax Plugs:)
Afbeelding

monoblock
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 aug 2008, 07:37
Locatie: Achterhoek

#11 Bericht door monoblock »

Dat is een duidelijke uitleg. Ik heb zeker een iets te grote connector want hij ging er nog vrij makkelijk op met de mantel er tussen. Je moet dus een stekker hebben die strak op alleen de buitenisolatie gaat en dan de gaten gebruiken om de mantel te solderen. Weer wat geleerd.

Ik heb RG213UBX is die dan dunner dan de standaard kabels voor een standaard PL259 plug?

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: PL-259 solderen: vermogen soldeerbout

#12 Bericht door PA7RG »

pe1hzg schreef:
PD4GLR schreef:...
Een overweging: standaardiseer je kabels niet op PL259 maar op BNC. Die connectoren zitten mechanisch veel beter in elkaar, hebben een gedefinieerde impedantie, fatsoenlijke trekontlasting en het is niet nodig om de kabel kapot te stoken om 'm te 'solderen'.
OK, inderdaad om te overdenken, maar is de verloopplug dan wel stabiel wat impedantie betreft bij andere frequenties. Gaat toch deels om dezelfde constructie voor het PL-259-deel?

Robert

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#13 Bericht door fred101 »

Ik soldeer mijn PL's ook maar gebruik bij alle meetspul BNC. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de oude verzilverde. Ik gebruik een 75W bout voor de mantel. De goede connectors hebben een N-connector achtige opbouw. Een huls die je over de binnenader duwt en onder de mantel. Die soldeer je vast en er zit een huls weer over de buitenmantel die je daarna in de connector schroeft.

Mooie link trouwens

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#14 Bericht door PA2LAD »

Je moet connectoren aan je kabels zetten die geschikt zijn voor de frequentieband waarop je gaat werken. Een PL259 prima voor HF en VHF, maar zet hem a.u.b. niet aan een coax voor je 70 cm set. De meeste goede 2m en 70 cm tranceivers hebben een BNC aansluiting. Bij N-connectoren moet je binnen in de plug kijken. Er zijn goedkope versies in omloop met rood isolatiemateriaal (merkloos). Die zijn boven 1,5 GHz gewoon de hele zaak aan het verpesten. Pluggen van Suhner of Telegartner heb ik tot 6 GHz kunnen meten en geen problemen gezien. Zitten mechanisch ook goed in elkaar. Bedenk ook dat het gewicht van je coax op den duur ook de veerkracht van een BNC connector kan kosten als een dikke coax direkt op de set zit aangesloten. Komt er eenmaal speling, dan ga je uitval krijgen. Voor beroepsgebruik wordt dan ook een klein soepel verloopkabeltje eraan gezet om dat probleem voor te zijn.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#15 Bericht door fred101 »

klopt een PL259 gaat volgens het amphenol datasheet tot 300MHz. Het heet overigens dus wel een UHF plug alleen was in de jaren dertig 300MHz al heel erg hoog.
Ik denk ook dat zo'n verchroomde chinese plug met plastic center houdertje (je weet wel waar het pinnetje bij solderen spontaan uitvalt) niet zo hoog gaat als een goede plug.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie