PL-259 solderen: vermogen soldeerbout

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re:

#31 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: PL-259 solderen: vermogen soldeerbout

#32 Bericht door pe2er »

...en iets meer geld uitgeven aan een degelijke plug. Eentje die het solderen wél overleeft :lol:

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: PL-259 solderen: vermogen soldeerbout

#33 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: PL-259 solderen: vermogen soldeerbout

#34 Bericht door pe2er »

Precies,

Denk dat het meer aan (het ontbreken van) qualiteit van de plug ligt, dan aan jouw soldeer-vaardigheden.

Wat jou overkomen is, is meestal te wijten aan het té lang verhitten van de pen. En dat is dan meestal het resultaat van ófwel niet goed schoonmaken van de te solderen oppervlakken, ófwel door het gebruik van een soldeerbout met een te lage capaciteit, oe vreemd dat laatste misschien ook mag klinken. Ik gebruik altijd de dikste (8mm beitel) punt in mijn 50 Watt soldeerstation om dergelijke pluggen vast te maken.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: PL-259 solderen: vermogen soldeerbout

#35 Bericht door fred101 »

Dat is niet onlogisch, een zwaardere bout met dikke punt brengt snel hitte en je plug verhit daar waar het moet en dan wordt niet de hele plug heet. Ik zet de plug ook altijd in een bankschroef om hem koel te houden. De bout heeft genoeg capaciteit (80W weller WS81) Als ik tenminste een PL gebruik. Bij mij is nu alles BNC. Dat is 50 ohm, makkelijk en kan meer vermogen aan dan een PL. Mechanisch beter is N

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: PL-259 solderen: vermogen soldeerbout

#36 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: PL-259 solderen: vermogen soldeerbout

#37 Bericht door pe2er »

Volgens de gebruikershandleiding is de stift van je soldeerstation gewoon te vervangen. Vraag is denk ik hoe je er andere punten voor kunt kopen. Skytronic heeft een Nederlandse website: http://www.skytronic.nl/product/product.php?s=703.100

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: PL-259 solderen: vermogen soldeerbout

#38 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

pe7sk
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 okt 2007, 05:14
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: PL-259 solderen: vermogen soldeerbout

#39 Bericht door pe7sk »

Op een of andere manier wordt de coax bij mij altijd erg warm wanneer ik de mantel wil solderen.

Dit is de methode die mij nog nooit in de steek heeft gelaten (mechanisch/elektrisch):

Ná het aansnijden van de buitenisolatie (zwart); vouw ik de mantel een stukje terug over "zichzelf" en daarmee de binnen-isolatie. Meestal vouwt er dan ook nog een deeltje over de zwarte buiten-isolatie. Vervolgens rol ik de teruggewouwen (dus dubbel) mantel een paar X goed tussen de vingers, zodat deze strak rond de (wittige) midden-isolatie zit.
Deze vertin ik dan met (weinig vermogen/warmte) zodat het gedeelte van de mantel dat dubbel zit (teruggevouwen over zichzelf) vertint is.

Nu kan men de connector erop draaien zoals men anders zou doen (gaat zwaarder !) , maar nu "tapt men draad" in de vertinde dubbele (kwa dikte) buitenmantel. Er zal aanzienlijk minder afscherming beschadigd worden dan dat wanneer men de mantel simpelweg terugvouwt over de buiten-isolatie.

Als men dit een beetje onder de knie heeft kan men ervoor zorgen dat er ook nog een stukje zwart van de buitenisolatie in de plug "verdwijnt" en daarmee een goede afwerking heeft.

Werkt al jaren als een trein voor mij

73 Sjoerd,

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: PL-259 solderen: vermogen soldeerbout

#40 Bericht door EMCees »

Als je de mantel wilt solderen heb je een 250W soldeer bout nodig met veel "Heet Koper"

En dan bedoel ik veel, want om de plug en de mantel soldeer gereed te krijgen heb je veel warmte nodig in korte tijd.
Het lukt het beste met een dakgootsoldeer knutsel. Dan stop je in korte tijd veel warmte in de plug en kabel mantel zonder dat het "weg trekt" en de kabel binnen isolatie etc staat mee te verwarmen.
Echter de huidige ROHS maatreelen sluit PL259 solderen vrijwel uit.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: PL-259 solderen: vermogen soldeerbout

#41 Bericht door PA2LAD »

Ik soldeer al jaren niet meer aan pluggen en gebruik uitsluitend wurgpluggen.

Plaats reactie