Hulp gevraagd; Hickock I177B met storing

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Hulp gevraagd; Hickock I177B met storing

#1 Bericht door radioshack »

Radiovrienden,

Hierbij wil ik graag een beroep doen op jullie. Beter gezegd: ik zoek iemand die ook een Hickock I-177B buizentester heeft die een controle meting wil uitvoeren.

Als ik met de variac de netspanning opregel, gaat de zekering lamp snel branden. Er zit in het primaire circuit een rheostaat en een gloeilamp dat als zekering werkt. Dat de lamp gaat branden impliceert dat de stroom door de primaire wikkeling van de trafo te groot is. Ik meet ongeveer 16 Ohm op de primaire wikkeling van de trafo. Ter vergelijk heb ik een andere willekeurige trafo gemeten en daar is de weerstand soortgelijk laag.

Nu denk ik aan een aantal scenario's...
1. Ooit heeft een onverlaat 220V op de ingang gezet terwijl het een 110V apppaat is. En dan is de kans groot dat de zekering lamp de klap niet heeft kunnen voorkomen en de trafo (en dus de buizentester) verloren is gegaan.
2. Er is in het secundaire deel een kortsluiting dat 'zichtbaar' wordt aan de primaire zijde.

Helaas heb ik geen tweede Hickock om een vergelijkende meting uit te kunnen voeren.

De vraag is nu of iemand de weerstand van de primaire wikkeling van de trafo wil meten. (Contacten X en W.) ls deze weerstand sterk afwijkt, is mijn trafo gaar. Als de weerstand vergelijkbaar is, kan ik een beter testplan maken. Ook zou het fijn zijn als de stroom gemeten kan worden in onbelaste toestand zodat ik weet wat het nominale verbruik is.

Als iemand mij verder kan helpen, hoor ik het graag.

En als iemand een donor I-177B of een andere mooie buizentester in de verkoop heeft, houd ik mij aanbevolen. 8)
20230929_195655.jpg
20230929_195717.jpg
20230929_195727.jpg
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

tonnie
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2015, 04:19

Re: Hulp gevraagd; Hickock I177B met storing

#2 Bericht door tonnie »

ongeveer 150 ohm,,,,dus,,, er zit winding sluiting in.

sucses met het zoeken,, naar een trafo, voor een redelijk bedrag.

zoek er zelf al meer als 10 jaar een.

gr . Tonnie.

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd; Hickock I177B met storing

#3 Bericht door radioshack »

tonnie schreef: 01 okt 2023, 02:39 ongeveer 150 ohm,,,,dus,,, er zit winding sluiting in.

sucses met het zoeken,, naar een trafo, voor een redelijk bedrag.

zoek er zelf al meer als 10 jaar een.

gr . Tonnie.
Dank! Dit scheelt mij veel diagnose werk! Wel jammer dat de trafo gaar is. Ik ga mij beraden wat verstandig is... Een andere trafo vinden is inderdaad een lastige klus verwacht ik. Ik kan de tester demonteren voor onderdelen, maar dat gaat mij nog aan het hart omdat deze nog in héél goede conditie is (op de trafo na dan)... Mogelijk bouw ik 'm om naar een andere trafo. De gloeispanning is bijna altijd 6,3V voor mij en een externe voeding voor 'vreemde' gloeiapanningen is goed werkbaar. Mogelijk kan ik de twee gelijkrichters wegsaneren met een halfgeleider vervanging. Dat scheelt weer twee 5V windingen. Dan wordt de trafo al een stuk overzichtelijker.
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Plaats reactie