soldeerboutkeuze

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: soldeerboutkeuze

#16 Bericht door PA3DJS »

@PE2CH:
Mocht je voor de Atten gaan, doe er dan ook een plat puntje bij (Tip 900M-T-3.2D, of de 2.4D [beitelpunt bij eleshop]). Dan heb je wat betere warmteoverdracht als je bijvoorbeeld een plug ergens aan gaat solderen, of een grote soldeerpad warm wilt krijgen. Volgens de beschrijving bij Batronix zit er namelijk alleen een conische punt bij.

Als je punt geen voldoende warmte over kan dragen (vanwege te klein contactoppervlak), heb je de neiging om dat te compenseren door de temperatuur hoger te zetten. Je flux verbrandt dan sneller, en als er eenmaal warmteoverdracht is, loop je het risico dat het koper van de PCB loskomt. Dat kun je goed zijn bij enkelzijdig materiaal, vanaf de nietkoperzijde zie je dan een verkleuring (blaar) onder het koper.

@PA9T:
Ik zat al te wachten: wanneer komt er iemand met dat het loodvrije soldeer toch anders (minder lekker) vloeit en de soldering met PbSn er gemiddeld genomen beter uitziet.

Die keren dat ik met PbSn op onbekend loodvrij heb gesoldeerd (voor rework), moest ik eerst veel PbSn lood gebruiken om het alles vloeibaar te krijgen. Vervolgens wegzuigen, en solderen met PbSn. Het leek net of een beetje PbSn bij het onbekende loodvrije soldeer, het soldeer dik vloeibaar maakt. Dan ben je geneigd om de temperatuur op te schroeven, maar met een risico dat de PCB schade opliep (is gelukkig niet gebeurd).

@HILSGBT:
Het lekkerste soldeer ik met JBC stations, Compact (klein verwarmingselement) en supertemperatuurregeling. Is zoiets noodzakelijk voor de hobby? Nee, maar mijn HD station staat wel vaak aan voor de hobby (nu ook, voor de JOTA).

Ik heb geen ervaring met modern Wellerspul, maar ik mag hopen dat het vooruit gegaan is ten opzichte van de oudere generatie stations met instelbare temperatuur.

N-connectors (zoals van de winkel in mijn woonplaats vlak bij de Gamma), soldeer ik doorgaans met een torch, er komt dan geen soldeer op het puntje waardoor de punt voor de center conductor niet te dik wordt.

-Verwijderd account

Re: soldeerboutkeuze

#17 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DJS schreef:@PE2CH:
Mocht je voor de Atten gaan, doe er dan ook een plat puntje bij (Tip 900M-T-3.2D, of de 2.4D [beitelpunt bij eleshop]). Dan heb je wat betere warmteoverdracht als je bijvoorbeeld een plug ergens aan gaat solderen, of een grote soldeerpad warm wilt krijgen. Volgens de beschrijving bij Batronix zit er namelijk alleen een conische punt bij.
Bedankt voor deze raad. Misschien nog een reservestift gelijk meebestellen? Voor soldeerwerk van onderdeeltjes zoals weerstandjes, diodes e.d.?
pa0ejh schreef:Ook in NL verkrijgbaar >: https://www.eleshop.nl/atten-at938d-sol ... ation.html
Dankjewel!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: soldeerboutkeuze

#18 Bericht door PA3DJS »

Als je weinig soldeert, je bout niet nachten aan laat staan en de temperatuur niet onnodig hoog zet, gaat de punt langer mee dan het apparaat zelf.

Mocht je bij eleshop gaan bestellen, dan is het handig om wat losse flux te hebben. Zie text met SMD soldeervoorbeeld:
https://www.eleshop.nl/kenniscentrum/flux/

Algemeen voor de liefhebbers:
Als het echt even lekker moet vloeien op materialen/producten die tegen water kunnen, werkt
https://www.chemtronics.com/circuitwork ... ensing-pen
zeer goed. In tegenstelling tot S39, kun je het gewoon gebruiken met harskensoldeer. Na afloop wel spoelen met handwarmwater want de activator is ook actief bij kamertemperatuur.

Werkt dat ook niet meer, dan komt de S39 op tafel, maar dan met soldeer zonder flux, en na afloop zéér goed met heet sop wassen.

-Verwijderd account

Re: soldeerboutkeuze

#19 Bericht door -Verwijderd account »

UPDATE:

Vandaag de bestelde Atten ontvangen en gelijk in gebruik genomen :)
Het snoer van de bout is gewoon soepel en de bochten trek je makkelijk recht. Bij het wegleggen komen die bochten weer terug in. Het netsnoer is erg stug met de vele bochten. De bochten zitten erin vanwege het opgevouwen verpakt zijn in de doos.
Het instellen en afstellen van de gewenste temperatuur is wel een issue, volgens de manual zou dat eerst gecalibreerd dienen te worden en daar snap ik niks van. Het soldeerwerk is wel gewoon gelukt, het laat niet los.
De behuizing is verzegeld middels een garantiezegel van Batronix, prima geregeld dus.

Waarom nu pas de aankoop?
Onlangs kreeg ik een financiële meevaller en die dus gebruikt voor deze aankoop.
De Atten AT938D stond al sinds dit topic op mijn wensenlijst.

PH0KOB
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 nov 2016, 23:12
Roepletters: PH0KOB

Re: soldeerboutkeuze

#20 Bericht door PH0KOB »

Als je je soldeer-Bout toch maar weinig gebruikt ,
zet je soldeer punten dan altijd weg met een redelijke blob soldeertin erop.
dat voorkomt oxidatie van je soldeer-stift/punt.
En je bout is meteen start klaar,
zodra hij heet is veeg je de blob er weer af.

M.v.gr Maarten
Licht is sneller dan geluid,
daarom zien veel mensen er intelligent uit ,
tot je hen hoort spreken...

-Verwijderd account

Re: soldeerboutkeuze

#21 Bericht door -Verwijderd account »

Ook de Action heeft tegenwoordig soldeerbouten in het schap :)
Zelfs draadloos :shock:
Afbeelding

Afbeelding
Of ze weten niet wat het verschil is tussen draadloos en snoerloos :oops: :oops:

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: soldeerboutkeuze

#22 Bericht door PA4WK »

Je kunt ook deze nemen, prima soldeer station. https://www.hbm-machines.com/producten/ ... erstations
Wordt geleverd met soldeer punt, ik heb er toen gelijk een beitelpunt bijgekocht.
Ik soldeer er alles mee van SMD tot PL connectoren aan RG213 zelfs HF blikjes gaat prima.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

-Verwijderd account

Re: soldeerboutkeuze

#23 Bericht door -Verwijderd account »

Wim, ik heb een prima soldeerbout en tijdens mijn bezoek aan de Action zag ik die soldeerbouten in het schap liggen. Gezien de ongelooflijk lage prijs (zo goedkoop heb ik ze nog nooit gezien) verwacht ik er niet veel van :D

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: soldeerboutkeuze

#24 Bericht door PA4WK »

Oh sorry, had ik ff niet goed opgelet.
Maar goed, dan moet een ander zijn voordeel maar doen met mijn info.
En een paar goedkope boutjes is altijd handig voor een JOTA e.d.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: soldeerboutkeuze

#25 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE2CH schreef:Wim, ik heb een prima soldeerbout en tijdens mijn bezoek aan de Action zag ik die soldeerbouten in het schap liggen. Gezien de ongelooflijk lage prijs (zo goedkoop heb ik ze nog nooit gezien) verwacht ik er niet veel van :D

En waar baseer je dat laatste dan op ? Op de prijs dus ?

PS. Ik heb al sinds 1976 !!!! dezelfde WELLER. Da's dus een echt goeie. En ik baseer dat op mijn gebruikers ervaring al die jaren.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

-Verwijderd account

Re: soldeerboutkeuze

#26 Bericht door -Verwijderd account »

Juul - PE0GJG schreef:En waar baseer je dat laatste dan op ? Op de prijs dus ?
Inderdaad op prijs en het type winkel. De meest simpele soldeerbout kost gewoonlijk ca. 20 euro bij een elektronicawinkel. En een soldeerbout op een batterij/accu heb ik nog nooit eerder gezien.

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: soldeerboutkeuze

#27 Bericht door TomNL »

PE2CH schreef:
Juul - PE0GJG schreef:En waar baseer je dat laatste dan op ? Op de prijs dus ?
Inderdaad op prijs en het type winkel. De meest simpele soldeerbout kost gewoonlijk ca. 20 euro bij een elektronicawinkel. En een soldeerbout op een batterij/accu heb ik nog nooit eerder gezien.
Ze duiken steeds meer op. Ook Weller doet mee met die ontwikkeling. Door mij aangeschafte apparatuur op accu heeft altijd ingebouwde intelligentie die ervoor zorgt dat de accu altijd op het foute moment leeg is. Voor mij dus een soldeerbout met een snoertje.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: soldeerboutkeuze

#28 Bericht door Thijzer »

PE2CH schreef:
Juul - PE0GJG schreef:En waar baseer je dat laatste dan op ? Op de prijs dus ?
Inderdaad op prijs en het type winkel. De meest simpele soldeerbout kost gewoonlijk ca. 20 euro bij een elektronicawinkel. En een soldeerbout op een batterij/accu heb ik nog nooit eerder gezien.
Ik kan je vertellen dat deze soldeerbout uitstekend werkt! Ik heb al twee jaar een soortgelijke van de Lidl en voor de kleine losse draadjes even vastzetten werkt het prima! Je kunt er geen zwaar werk mee doen of een hele K2 bouwen maar ik heb 'm regelmatig in gebruik.

Voordeel van deze t.o.v. het model van de Lidl is dat je bij deze het knopje niet voortdurend hoeft vast te houden om 'm aan te houden. Mooi standaardje erbij en met een reguliere micro-USB te laden. Fijn ding.

Je aanname dat het een goedkope winkel is met dito spullen klopt dus maar ten dele.

-Verwijderd account

Re: soldeerboutkeuze

#29 Bericht door -Verwijderd account »

Thijzer schreef:Ik kan je vertellen dat deze soldeerbout uitstekend werkt! Ik heb al twee jaar een soortgelijke van de Lidl en voor de kleine losse draadjes even vastzetten werkt het prima! Je kunt er geen zwaar werk mee doen of een hele K2 bouwen maar ik heb 'm regelmatig in gebruik.
Dank voor deze review! Had ik toch echt niet verwacht. Ik kan me wel indenken dat zo'n snoerloos boutje buitengewoon handig is op plekken waar je geen stroom hebt. Op het dak bv.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: soldeerboutkeuze

#30 Bericht door PA5COR »

Ben ik zielig"bezig, paar Antex boutjes 15/25 watt een ouderwetse 80 en 100 watt pook on printplaat te solderen, soldeer station regelbaar 50 watt, gas soldeerbout max 80 watt met diverse punten en warme lucht opzet om krimpkouss te gebruiken en vlam voor solderen ( kleinere) koperen dingetjes.
Wel diverse punten van beitel in diverse groten en puntjes voor het kleine werk.
Wordt zelfs SMD mee gedaan.... meer last van het zien maar daar is 140 watt TL voor en een paar vergrootglazen indien nodig met de zandkorrels, niet niezen a.u.b..... :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Plaats reactie