DELETED

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
DELETED

. .

#1 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 17:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: LC-meter

#2 Bericht door SM0FLY »

PA0WV schreef:Op www.aade.com kun je het principe van een digitale LC meter aantreffen.

Volgens dat principe ben ik aan de gang gegaan. De meter die ik nu aan de gang heb is schrijvend, dat wil zeggen er zit een RS232 port op, die met hyperterminal data laat opvangen.

De loslopende oscillator van een luchtspoeltje en een C van ongeveer 700 pF genereert op ongeveer 847 kHz. De microcontroller telt dat. Het kristal van de controller levert de tijdbasis, dat zal ook wat varieren met oudering en temperatuur.

Die tellingen, steeds over 1 seconde, heb ik een grafiek van gemaakt.

Omdat in het begin direct na inschakelen een grotere drift wordt verwacht heb ik horizontaal een logschaal genomen. Log voor de basis 10 van het samplenummer= de seconde telling. Na een dag zit je bijna op 100000 en dat is dus horizontaal 5. Bij 1 horizontaal zitten er slechts 10 punten voor.

Ik plot alleen de punten, geen verbindende lijn dus. Gisterenavond is hij ingegaan.

73
PAoWV
Erg leuk! Een vraag die bij mij opduikt. Als de C in een oscillator schakeling staat heeft de Q van de C (ofwel de 'tg-delta') ook invloed op de frekventie daarvan. M.a.w. hoe kan je de Q van de C onderscheiden?

73/Bram SM0FLY

DELETED

Re: LC-meter

#3 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: LC-meter

#4 Bericht door SM0FLY »

PA0WV schreef: ......
Ik meet geen Q, Als de onbekende C een serie R heeft zal dat tot uiting komen in een andere berekende waarde van de C omdat de resonantiefrequentie wat afwijkt. Ik schat dat dat verwaarloosbaar is, ik zal dit bericht editten als ik het uitgerekend heb, met het resultaat.

73
Wim
Hallo Wim,

Begrepen, goede uitleg zoals gebruikelijk van jouw kant. Dit meet principe met nauwkeurige referenties en niet nauwkeurige meet instrumenten is een bekende truuk ook in gas en vloeistof technieken waar ik meestal mee bezig ben. Leuk om dit op deze manier toe te passen in een L/C meter. Toch, ondanks dat ik er niet aan gerekend heb, lijkt mij de d (tg-delta) niet verwaarloosbaar. Een paar % fout kan ik me voorstellen en veel hoger als de C bij hogere frekventies gebruikt wordt vanwege het niet frekventie onafhankelijke verlies gedrag van het dielectricum. Zo, de gemeten C waarde hangt dan af van de gebruikte schakeling, frekventie, vesterking, meekoppeling die eveneens frekventie afhankelijk is. Enfin, je zou dit even snel kunnen testen door bij een mica-C even verschillende R's in serie te zetten (en terug rekenen naar een 'virtuele' Q waarde).
Laat eens horen hoe dit verder loopt!

P.S. Gebruik zelf een LCR400 L/C meter die de 'd' ook meet bij verschillende frekv. tot (helaas) maar 10KHz. Zal vanavond even wat 'slechte' C:s meten als functie van (f) en je het laten weten.

73/Bram SM0FLY

DELETED

#5 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

#6 Bericht door SM0FLY »

PA0WV schreef:Bram, tks,

Je bent me voor dus ik zal niet editten maar een vervolgje geven hier:
We hebben deze meetrubriek overigens aan PAoMJM te danken, die ervoor gepleit heeft. Goed werk!

etc..

Hallo Wim et al,

Zoals je zei, nu ben jij me voor met dit voorbeeld wat volledig solid is, aangenomen dat we altijd op fase resonantie werken in deze oscillator. Dit kan natuurlijk makkelijk door je geverifierd worden als je dit afgebouwd hebt. Dezelfde C in je voorbeeld kan dus een Q van 10 geven bij hoge frekventies, er zou dus ergens liefst een 'flagging' gegeven worden als de Q zo laag is dat de frekventie afwijking te groot wordt. Maar goed; degenen die C:s gebruiken moeten natuurlijk weten dat je een elco niet voor HF doeleinden kunt gebruiken . Daar gaat de natuurlijke grens van alle meetinstrumenten. Meten is weten allleen onder voowaarde als je de limieten kent van de apparatuur :-)

suc6 !

/Bram

DELETED

#7 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

#8 Bericht door SM0FLY »

PA0WV schreef:De ijking gebeurt door een bekende C parallel aan de kringC te schakelen en uit de frequentieverlaging dan de L en C te berekenen.

Dat heb ik nu gedurende 750 minuten elke minuut gedaan, en de zaak in een tweetal grafieken geplot, een geeft de drift aan van L en de andere van C in de afstemkring.

Ik ga er daarbij van uit dat de ijkC niet gewijzigd is. Dat is een in principe een onterechte veronderstelling, dat kan blijken door de drift die gemeten is te vergelijken met de nu gemeten variatie van de waarde van L en C.

73
Wim
Fraai!

Kloppen de veronderstellingen wanneer je een R in serie met de C zet en langzaam de Q verandert?

/Bram

Plaats reactie