Weller WTCP-S soldeeerstation

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Weller WTCP-S soldeeerstation

#46 Bericht door PA3CQN »

PA4WK schreef:Bijvoorbeeld ook hier per meter verkrijgbaar en 2,3,4,of 5 aders
https://www.kabel24.nl/kabel/siliconenkabel
Google maar eens op siliconen snoer of siliconen kabel, vast ook wel een adres bij jou in de buurt.
succes Wim
Ah, helemaal vergeten dat ik hier nog op wou reageren.
Ik heb dus ooit zo'n stukje kabel gekocht, ligt hier nog in de rommelbak. Die soepelheid viel zwaar tegen, terwijl de kabel zo dik
als een stofzuigersoer bleek. De kernen waren trouwens niet eens van soepel koper maar stug aluminium.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Weller WTCP-S soldeeerstation

#47 Bericht door pe1hzg »

PA3CQN schreef: Als het er om gaat tweedraads te blijven en tegelijk geen grote stroom door de schakelaar te sturen lijken de mogelijkheden beperkt.
Je moet dan haast wel iets inbouwen in de bout zelf.
Laten we niet vergeten dat het principe van de WTCP ontworpen is in de tijd dat amateurzenders nog met glasfets gemaakt werden.

Ikzelf heb, op mijn eigen bout, in mijn 35-jarige amateurcarriere eenmaal een schakelaar "verbuikt" vanwege ouderdom.

Ik heb wel meer schakelaars vervangen maar dat zijn allemaal "dump-bouten" die wellicht de nodige tientallen jaren dagelijks aangestaan hebben,

Alhoewel alles een mooi experiment is en ik voor experimenteren ben, vraag ik me af of we dingen niet aan het over-designen zijn?

73,

Geert Jan

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Weller WTCP-S soldeeerstation

#48 Bericht door pe1hzg »

PA3CQN schreef: Ik heb dus ooit zo'n stukje kabel gekocht, ligt hier nog in de rommelbak. Die soepelheid viel zwaar tegen, terwijl de kabel zo dik
als een stofzuigersoer bleek. De kernen waren trouwens niet eens van soepel koper maar stug aluminium.
(sorry, wijk af van topic maar topic lijkt opgelost..).
Je moet tegenwoordig goed uitkijken, met name bij "goedkope" kabel, wat je krijgt. Dit is vaak CCK (Copper-Clad Aluminum). Die mooie, dunne cat5-kabeltjes? Vrijwel allemaal CCK. Even afgezien van de soepelheid en de weerstand, ben je met deze kabel aardig de sjaak als je 'm een paar keer buigt, probeer maar eens.

Koper heeft tegenwoordig een koperprijs.

De winkel waar je naar verwijst, vermeldt dit niet. Zou voor mij een duidelijke qualificatie zijn voor "niet" bij deze winkel. De kabelwinkel waar ik nog wel eens spullen haal, levert ook CCK, meldt dit ook, maar legt het niet uit. Was voor mij ook een leermomentje.

Vooralsnog een afkorting om dus even op de letten, "CCK". Denk bijvoorbeeld aan rotorkabel....

73, Geert Jan

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Weller WTCP-S soldeeerstation

#49 Bericht door PA3CQN »

pe1hzg schreef: De winkel waar je naar verwijst, vermeldt dit niet.
Even om claims te voorkomen: ik heb dit lokaal gekocht, niet bij de winkel uit de link.
Al lijkt het op het oog hetzelfde?

Wat over-design betreft, daar is de wereld vol van tegenwoordig. Het is een rage geworden.
Zeg maar dat je kamerlicht via een NFC-sensor je telefoon detecteert en aan gaat,
terwijl er toch een zeer functionele schakelaar bij de deurpost zit :wink:
Dan valt een triac-sturing nog wel mee.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Weller WTCP-S soldeeerstation

#50 Bericht door PA1AIS »

pe1hzg schreef:
PA3CQN schreef:
Alhoewel alles een mooi experiment is en ik voor experimenteren ben, vraag ik me af of we dingen niet aan het over-designen zijn?

73,

Geert Jan
Ik geloof niet dat je kan spreken van "over designen" in dit geval. De magnestat is natuurlijk een tamelijk lompe wijze van regelen. Het enige dat slijt zijn gewoon de contacten om dag en nacht die 2 ampere te schakelen. Als jij 6 onderdelen, waarmee je min of meer een bijna ideale situatie bereikt, al te veel noemt vraag ik me af hoe het er thuis uit ziet?
Ik denk niet dat je opmerking in dit draadje thuishoort.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA0VRA
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 apr 2009, 13:18
Roepletters: PA0VRA
Locatie: Nieuwegein

Re: Weller WTCP-S soldeeerstation

#51 Bericht door PA0VRA »

Hoi Tjeerd, ik ben benieuwd of de Weller het weer doet na al deze antwoorden.
73 Eddy

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Weller WTCP-S soldeeerstation

#52 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA0VRA schreef:Hoi Tjeerd, ik ben benieuwd of de Weller het weer doet na al deze antwoorden.
73 Eddy
Eddy,

Het topic heeft een andere wending gekregen, :wink:

Ik ben nog met onderzoek bezig.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Weller WTCP-S soldeeerstation

#53 Bericht door PA0CMU »

Jeetje Tjeerd, er zit alleen een transformator in dat kastje met een zekering, netschakelaar, trekontlasting voor het netsnoer en een chassisdeel naar de soldeerbout. Dat kan niet zo ingewikkeld zijn. Jij hebt wel voor heter vuren gestaan, toch?
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

-Verwijderd account

Re: Weller WTCP-S soldeeerstation

#54 Bericht door -Verwijderd account »

PA0CMU schreef:Jeetje Tjeerd, er zit alleen een transformator in dat kastje met een zekering, netschakelaar, trekontlasting voor het netsnoer en een chassisdeel naar de soldeerbout.
Laat nou juist dit kastje aangeboden worden op 2e hands.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Weller WTCP-S soldeeerstation

#55 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA0CMU schreef:Jeetje Tjeerd, er zit alleen een transformator in dat kastje met een zekering, netschakelaar, trekontlasting voor het netsnoer en een chassisdeel naar de soldeerbout. Dat kan niet zo ingewikkeld zijn. Jij hebt wel voor heter vuren gestaan, toch?
Zeker Carel. :wink:

Door de weeks houd ik mij ook nog met andere zaken bezig, gelukkig.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Weller WTCP-S soldeeerstation

#56 Bericht door PE1PQX »

pe1hzg schreef:
PA3CQN schreef: Ik heb dus ooit zo'n stukje kabel gekocht, ligt hier nog in de rommelbak. Die soepelheid viel zwaar tegen, terwijl de kabel zo dik
als een stofzuigersoer bleek. De kernen waren trouwens niet eens van soepel koper maar stug aluminium.
(sorry, wijk af van topic maar topic lijkt opgelost..).
Je moet tegenwoordig goed uitkijken, met name bij "goedkope" kabel, wat je krijgt. Dit is vaak CCK (Copper-Clad Aluminum). Die mooie, dunne cat5-kabeltjes? Vrijwel allemaal CCK. Even afgezien van de soepelheid en de weerstand, ben je met deze kabel aardig de sjaak als je 'm een paar keer buigt, probeer maar eens.

Koper heeft tegenwoordig een koperprijs.

De winkel waar je naar verwijst, vermeldt dit niet. Zou voor mij een duidelijke qualificatie zijn voor "niet" bij deze winkel. De kabelwinkel waar ik nog wel eens spullen haal, levert ook CCK, meldt dit ook, maar legt het niet uit. Was voor mij ook een leermomentje.

Vooralsnog een afkorting om dus even op de letten, "CCK". Denk bijvoorbeeld aan rotorkabel....

73, Geert Jan
CCA dus i.p.v. CCK....?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Weller WTCP-S soldeeerstation

#57 Bericht door PA1WBU »

PA0CMU schreef:Jeetje Tjeerd, er zit alleen een transformator in dat kastje met een zekering, netschakelaar, trekontlasting voor het netsnoer en een chassisdeel naar de soldeerbout. Dat kan niet zo ingewikkeld zijn. Jij hebt wel voor heter vuren gestaan, toch?
Ik heb jaren een WTCP gebruikt met een trafo van een electrische deken als voeding. Boutje op de kop getikt maar verder dus niks erbij. Werkte prima moet ik zeggen, waarom ook niet.

Tegenwoordig heb ik een WECP die mn werkgever destijds bij opheffing van onze repair verkocht voor fl 15. Nog steeds spijt dat ik er ipv 2 niet een paar extra heb gekocht. Nr 2 heeft de zoon van m'n vrouw (stiefzoon is geen woord) van me gekregen.

Maar.. het betere soldeerwerk doe ik voor 99% met m'n Metcal stations. Das nog veel fijner, zeker voor SMD.

Wilko

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Weller WTCP-S soldeeerstation

#58 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

een update van mij.

De bout doet het weer.

Vanmiddag nog eens rustig gekeken en nu had ik spanning op de aansluitingen van de trafokast, die doet het toch wel. :oops:

Vervolgens de 3 schroefjes los gehaald en de open de bout aangesloten, deze werd gelijk goed heet. Af laten koelen en weer terug in het handvat, dat was lastig. Toen de 2 pennetjes in het plaatje klikte zakte de boel er goed in. schroefjes weer vast en het werkt nog steeds.
Zoals in het begin werd gemeld zijn het waarschijnlijk de vuile contacten geweest.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
:D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA0VRA
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 apr 2009, 13:18
Roepletters: PA0VRA
Locatie: Nieuwegein

Re: Weller WTCP-S soldeeerstation

#59 Bericht door PA0VRA »

Hé Tjeerd, hartstikke goed joh :D

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Weller WTCP-S soldeeerstation

#60 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA0VRA schreef:Hé Tjeerd, hartstikke goed joh :D
Ik ben wat voorbarig geweest. :(
Nu blijft de bout weer koud. Inmiddels weer uit het handvat gehaald en dan functioneert het weer. Ik vermoed dat de contacten beter schoongemaakt moeten worden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie