DELETED

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
DELETED

SGV brug voor hf

#1 Bericht door DELETED »

DELETED
Bijlagen
Brug.jpg
Brug.jpg (4.38 KiB) 8250 keer bekeken
Laatst gewijzigd door DELETED op 01 mar 2008, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

DELETED

#2 Bericht door DELETED »

DELETED
Bijlagen
Brug2.jpg
Brug2.jpg (31.46 KiB) 8248 keer bekeken

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#3 Bericht door 19DT2120 »

Wat is het doel van een sgv brug?
Of is het soms een of ander swr achtige meter??
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#4 Bericht door pe2er »

19DT2120 schreef:Wat is het doel van een sgv brug?
Of is het soms een of ander swr achtige meter??
Da's een impedantiebrug. Daar kun je (ook) de staande golf verhouding uit berekenen...

Schema op http://www.comsistel.com/nuova_pagina_2.htm
Afbeelding
@Piet: Méér ferriet ;-) Afbeelding

DELETED

#5 Bericht door DELETED »

DELETED

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#6 Bericht door pe2er »

nr1000 schreef:...
HAHA, daar kom ik aankakken op mijn ouwe dag, en zie hier wat er allemaal voor moois gefabriekt is door PA0ER.
...
Nu, met dank voor de info terug naar PA0ER.

Jij hebt daar fantastisch mooie dingetjes gemaakt.

Kun je mij vertellen tot hoe laag die doorlopen? Ik schreef reeds dat ik met 6 stuks al beneden 15 MHz afwijkingen ga zien. Boven 30 MHz heb ik geen interesse, hooguit voor ontvangerfilters als ik een hoge MF neem van 70 MHz, dan is dat de limiet van interesse aan de bovenzijde.

..

Dan heb ik nog een serieuze vraag, een van jouw producten heeft zichtbaar van de twee brugleidingen waar je tussen wilt meten aparte draden naar de uitgangs (meetapparaat) connector en die zijn APART elk voor zich voorzien van ferriet.
Dat betekent volgens mij dat je ze gewoon hoogohmig maakt, en op die wijze de brugpoten laat zweven, terwijl je eigenlijk gewoon met een 50 ohm meetrapparaat wilt afsluiten (laagohmig dus) en je de brugpoten dan kunt laten zweven door de brugleidingen naar de meetkonnector GEZAMENLIJK door ferriet te voeren, de ferriet laat de leiding dan gewoon 50 ohm aanbieden aan de brug, terwijl alle common mode stromen, die zouden ontstaan doordat je de zwevende brugpoot aan aarde verbindt bij de meetconnector, door het ferriet wel verhinderd worden.

Laat me horen, begrijp ik er geen bal van en praat ik onzin, kun je me uitleggen?
Hi Piet,

Mijn bouwsels komen meestal niet onder de 50 MHz (zie http://pe2er.nl/wifiswr/NLindex.htm ) :mrgreen:
Nee, ik ben hier aan het pronken met andermans veren! Deze meetbruggen zijn gebouwd door Claudio Ré, de eigenaar van de pagina die ik voor de plaatjes in de post heb genoemd. Deze man houd zich vooral bezig met HF en VHF metingen. De door jou gevraagde details kan ik je dus niet verschaffen, behalve dan het feit dat het door hem toegepaste ontwerp van de BALUN een '1:1 guanella BALUN' is als ik het me goed herinner (een stroom-BALUN) in plaats van de door jou toegepaste spannings-BALUN...

Deze SWR bruggen werden ooit besproken in een E-mail reflector van http://www.antennex.com en deze plaatjes dienden toen ter ondersteuning van een van zijn postings...

DELETED

#7 Bericht door DELETED »

DELETED

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#8 Bericht door pe2er »

Ja, PE2ER, inderdaad, voornaam Erwin ;-)

Het verschil tussen stroom- en spannings-BALUNs, is de manier waarop ze werken.

Stroom BALUNs (of Choke BALUNs) dempen de common mode stromen op een transmissielijn. Als je een stroom BALUN opbouwt met een ferriet, dan loopt de magnetische flux van de common mode stroom door het ferriet. Het ferriet speelt géén rol bij het doorgeven van de differential mode stroom. Deze loopt ongehinderd door de BALUN heen.

Denk aan het aanbrengen van ferrietparels om een coax of lintlijn. De ferriet heeft invloed op de common mode stroom op de transmissielijn (de ferriet heeft hiervoor een hoge impedantie). De Differential mode stroom loopt onghinderd door de BALUN heen.

Het opbossen van een lengte coax cabel is ook een Stroom-BALUN en een voorbeeld van een ferriet-loze uitvoering.


Bij een Spannings BALUN is het andersom. Common mode stromen geven géén magnetische flux in de kern van de BALUN, maar juist de gewenste differential mode stromen wél. Met andere woorden, ál je zendvermogen gaat door de kern heen als 'magnetische flux'...

Een voorbeeld is de (auto) transformator die je veel onder draadantennes aantreft:
Afbeelding

De SWR brug is een voorbeeld van een stroom-BALUN.
Afbeelding
De onderste coax gedraagt zich eigenlijk alleen als een dikke draad (je kan in plaats van de coax ook een dikke draad gebruiken)
De bovenste coax gedraagt zich als een transmissielijn, met 'common mode' stromen op de buitenkant van de mantel, en 'differentie mode' stromen aan de binnenzijde van de mantel. Beide zijn van een onafhankelijke stroom BALUN voorzien. Dit type BALUN is doorgaans breedbandiger inzetbaar dan de door jou toegepaste Spannings BALUN (als ik het goed heb... ik kon je tekening helaas niet zo goed ontcijferen...).

Mooi verhaal in het Engels over Current en Voltage BALUNs

De werking van de BALUN op de pagina van die italiaan is vergelijkbaar met de Collins BALUN op deze pagina.
Afbeelding



Erwin

DELETED

#9 Bericht door DELETED »

DELETED

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#10 Bericht door pe2er »

Piet,

Je doet jezelf tekort. Voor iemand die Aardappelen schept, zie je het verrassend helder ;-)

En jouw BALUN, dat is inderdaad een stroom BALUN. Dat had ik verkeerd ingeschat van je schets.

Stond in het jaar 2006 een artikel in de Funkamateur over een amateur die ook dergelijke experimenten als jij uitvoerde, met een vergelijking tussen verschillende SWR bruggen. Ik zal eens kijken of ik dat terug kan vinden voor je.

EDIT: Volgens mij was het dit artikel:

nhalt: Messungen mit der Richtkopplerbrücke
Autor: Rudolf A. Dürr, HB9OJ
Rubrik: Amateurfunk
Heft/Seite: 12/1257 - 2005

EDIT2:
Deze is het niet, maar die vind je vast ook interessant.

EDIT3: Vond nog een discussie die je wel interessant zal vinden. Paar plaatjes uit deze discussie op het DL-QRP-AG Forum:
Afbeelding
Afbeelding
(Jaja, wéér pronken met andermans veren ;-) )

Erwin

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Nabrander

#11 Bericht door pe2er »

Ook een leuk artikel: IMPEDANCE BRIDGE by Harry Lythall - SM0VPO
...met spannings BALUN:
Afbeelding
Afbeelding
Frequentiebereik volgens de auteur 'Bijna DC tot VHF"

Plaats reactie