wie kent deze fabrikant

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

wie kent deze fabrikant

#1 Bericht door Bert_1 »

De manganin shunt in mijn hameg multimeter (hm8011-3) is gedeeltelijk ontploft en nu zoek ik een nieuwe. Kent iemand de fabrikant met dit logo? Het is een kroontje met wat letters, het lijkt me een hoofdletter G en misschien een L of een F?

Bert
Bijlagen
manganin shunt.jpg
Bert

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: wie kent deze fabrikant

#2 Bericht door pa0ejh »

Isabellenhuette is de Fabrikant, zie >: http://www.isabellenhuette.de/en/precis ... manganinr/
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: wie kent deze fabrikant

#3 Bericht door Bert_1 »

Bedankt :) Nijkerk Electronics blijkt de distributeur voor nederland te zijn maar daar kom je niet verder helaas. Wel als je een partij van 2000 stuks wilt laten maken. Ik zoek verder...
Bert

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: wie kent deze fabrikant

#4 Bericht door PA2LAD »

Probeer eens PA1OKZ te benaderen. Vroeger werkte hij bij de firma die nu eigenaar is van Hameg. Misschien werkt hij daar nog en kan je mogelijk verder helpen.

pe1oxp
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 aug 2009, 11:48
Locatie: Stadskanaal

Re: wie kent deze fabrikant

#5 Bericht door pe1oxp »

Conrad had in het verleden ook veel van dit soort verzwakkers in het assortiment.
*** Life is too short for QRP ***

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: wie kent deze fabrikant

#6 Bericht door pe1hzg »

Hameg in Duitsland al eens gevraagd?

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: wie kent deze fabrikant

#7 Bericht door Bert_1 »

Ik ben er nog niet aan toe gekomen maar ik zal eens verder speuren. Hameg is nu Rohde & Schwarz en ik heb nog geen antwoord gehad op mijn mailtje. Het lijkt er op dat die ook niet zitten te wachten op iemand die één onderdeel wil bestellen (of ze zijn het gewoon niet gewend?).
Je ziet dit onderdeel verder nergens en ook niets wat er op lijkt. Ik denk dat ze in het verleden (1989) een grote partij aan Hameg hebben geleverd en dat dat het was. Volgens mij is het ook samen te stellen uit losse shunts maar dat zal niet meevallen, tot nu toe heeft Conrad inderdaad de meeste keus (PE1OXP :) ) maar ook daar niet de specifieke waarden die ik zoek. Ik zal andere antwoorden eens volgen en anders misschien een andere HM8011-3 op de kop tikken en die direct loshalen om te inspecteren. Als je er snel bij bent kun je de koop nog wel terugdraaien maar dat gaat nu niet meer lukken (via Ebay gekocht).

73

Bert
Bert

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: wie kent deze fabrikant

#8 Bericht door PA0HJA »

Afhankelijk van de benodigde stroom, vermogen en de beschikbare ruimte kun je mogelijk zoiets zelf ook samenstellen met 0,5 Watt of 1 Watt 0,1% metaalfilmweerstanden denk ik. (Ik neem aan dat de aansluitingen intern in het moduul 2 aan 2 parallel staan en verder niet iets speciaals zijn)

Ik heb bv. zelf een 5 Watt/0,010 Ω (10 mΩ) meetweerstand met +0,01 %/-0,1 % tolerantie samengesteld dmv. 10 stuks paralelle 0,1Ω/0,5Watt/0,1% gewone axiale weerstanden.
Mogelijk is er ook iets kleiners te maken met SMD weerstanden van 0,5/1 Watt met een printje in een soortgelijke configuratie.

De parallelschakeling levert naast een kleinere weerstandswaarde ook een kleinere positieve tolerantie dan de +0,1% op (die +0,01%); de negatieve tolerantie zal in de praktijk doorgaans ook kleiner zijn dan -0,1% als gevolg van de variatie in de werkelijke weerstandswaarden maar kan theoretisch maximaal nog die -0,1% zijn.

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: wie kent deze fabrikant

#9 Bericht door Hans PE1KWH »

De parallelschakeling levert naast een kleinere weerstandswaarde ook een kleinere positieve tolerantie dan de +0,1% op (die +0,01%); de negatieve tolerantie zal in de praktijk doorgaans ook kleiner zijn dan -0,1% als gevolg van de variatie in de werkelijke weerstandswaarden maar kan theoretisch maximaal nog die -0,1% zijn.
Dat klopt niet.
De tolerantie blijft voor de samenstelling ook 0,1% zowel positief als negatief.
Denk maar aan 10 weerstanden die +0,1% hebben dan is het samenstel ook +0,1%, zo ook voor de -0,1%.

Belangrijk naast de tolerantie is de temperatuur coëfficiënt. Daar zit zelfs bij 0,1% weerstanden ook nogal verschil in.
Een tolerantie kun je veelal wegstellen met een gain adjust, een temperatuurs afhankelijkheid moet met een temperatuursensor worden gecompenseerd.
In een bestaand apparaat meestal niet te doen.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: wie kent deze fabrikant

#10 Bericht door PA0HJA »

Je hebt gelijk Hans PE1KWH, het gegeven rekensommetje klopt niet.

Maar de spreiding in de afwijkingen van de absolute weerstandswaarden zorgen ervoor dat de uiteindelijke tolerantie lager zal zijn dan de oorspronkelijke 0,1%: de toleranties middelen uit, hoe meer weerstanden hoe groter de kans hierop.

Nou valt het nauwkeurig meten van 0,1 Ω weerstanden niet bepaald mee, maar voor hogere weerstandswaarden zou je zelfs waarden kunnen uitselecteren en middelen om de uiteindelijke tolerantie te verkleinen.

Zonder temperatuurcompensatie kun je mogelijk de temperatuurvariaties beperken door overdimensionering (fysiek grotere weerstanden en extra koeling? (montage geïsoleerd tegen een plaatje aluminium oid.?)

PA0HJA
....The Singularity is near!

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: wie kent deze fabrikant

#11 Bericht door Bert_1 »

Het onderdeel biedt 4 verschillende waarden, of aftakkingen, en is gemaakt van manganin. Ik kende dit materiaal niet maar het is een legering welke nauwelijks in weerstandswaarde varieert bij veranderende temperatuur. Zelf samenstellen zou wel kunnen denk ik ook al neemt de nauwkeurigheid af, nu doet het sowieso niets. Ik laat het voorlopig even met rust en gebruik hem alleen maar voor spanningen meten nu, misschien dient een oplossing zich vanzelf aan :)

Bert
Bert

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: wie kent deze fabrikant

#12 Bericht door PA0HJA »

Ja, dat Maganin is natuurlijk ideaal en gemaakt voor meetweerstanden.

Ik heb nog even gezocht op "Isabellenhütte" en "Maganin"en kwam via:

https://www.rhopointcomponents.com/prec ... eries.html

een datasheet tegen:

https://www.rhopointcomponents.com/medi ... les/an.pdf

Daarin word gesproken over een "Kelvin connection", een soort van "sense" aansluitingen over de eigenlijke laagohmige meetweerstand:

http://www.electroschematics.com/6959/k ... onnection/

Ik denk dus dat de twee middelste pennen deze Kelvin aansluitpunten zijn waarmee de spanning over de eigenlijke meetweerstand tussen de twee buitenste pennen word gemeten, evt. via meer hoogohmige weerstanden? (enige kOhms?) ; dit zou je evt. (nog) moeten kunnen nameten.

Mocht je toch nog willen repareren en het originele onderdeel niet kunnen krijgen kun je wellicht 2 mtr 1,4 mm Manganindraad voor EUR 5,95 + porto bij EbaY kopen:

http://www.ebay.de/itm/2m-MANGANIN-Praz ... SwHnFVlQd3

Met 284,8 mΩ per meter is dat een draadbrug van 3,51 cm tussen de buitenste aansluitingen op de print waar het moduul zat; de gemeten twee "sense" weerstanden monteren en klaar!?

Ik heb via jouw vraag in ieder geval weer wat geleerd en ik ga m'n zelfbouw shuntweerstand nog eens bezien...... ;-)

PA0HJA
....The Singularity is near!

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: wie kent deze fabrikant

#13 Bericht door Bert_1 »

Schoot me opeens te binnen dat ik nog niet had gemeld dat ik wel antwoord heb gehad van Rohde en Schwarz over de shunt weerstand en het is wel zo netjes om dat wel even te doen. Gelukkig laten ze de 'kleine man' niet in de kou staan :)
Bert

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: wie kent deze fabrikant

#14 Bericht door PA0HJA »

Gelukkig laten ze de 'kleine man' niet in de kou staan :)
Dus je hebt een nieuw exemplaar van de defecte weerstand kunnen bemachtigen?

Prijs? Zal wel hoog zijn bij R & S ?

PA0HJA
....The Singularity is near!

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: wie kent deze fabrikant

#15 Bericht door Bert_1 »

Behoorlijk aan de prijs maar dat had ik wel een beetje verwacht. Wordt ongeveer 75,- inclusief verzendkosten dus misschien ga ik weer proberen een tweedehandse op de kop te tikken en direct na ontvangst loshalen en controleren en ook testen. Nu ik weet dat er een metalen brug in zit valt de schade misschien mee. Veel van het omhullende materiaal is gebroken en gescheurd maar het zou zo maar kunnen dat het nog gewoon in orde is dus misschien is het vervangen van de twee zekeringen voldoende (die zag ik later pas).
Bert

Plaats reactie