Meten van CM choke

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Meten van CM choke

#1 Bericht door Bert_1 »

Ik wil graag meten aan een common mode choke met een miniVNA pro en heb wat voorbeelden gevonden op het internet. Éen methode zet alleen signaal op de mantel maar bij een document van PA3DJS zie ik ook een methode waarbij zowel de kern als de mantel het signaal voeren. Als ik alleen op de mantel het signaal zet en een S12 meting doe zie ik een mooie demping. Zet ik het signaal op zowel de kern als de mantel dan wordt de demping al een heel stuk minder. Dat lijkt me wel logisch maar vanwaar deze methode.
Heeft iemand al eens geprobeerd om een CM choke in serie te zetten met een bekende weerstand en het geheel als spanningsdeler te gebruiken zoals in het ARRL handboek staat? Je zou dit lijkt met met de VNA kunnen doen.
Ondertussen heb ik wat spullen besteld om te kunnen experimenteren met de methode van PA3DJS maar ik hoop dat iemand die al vaker met dit bijltje heeft gehakt mij wat op weg kan helpen.

73

Bert
Bert

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Meten van CM choke

#2 Bericht door PA3DJS »

@PE1KVL:
Als je aan een common mode choke wilt meten (dus ongebalanceerd in en en uit), gebruik je methode 2. Dit is "gewoon" een S21 meting, maar dan omgerekend naar een schijnbare impedantie alsof het een spanningsdeling betreft.

Voor diegenen die het document niet voor zich hebben, het gaat om figuur 13 in:
http://tetech.nl/divers/balun.pdf

Methode 1 is bedoeld voor als je een CM choke als balun gebruikt. De kant die op de gebalanceerde belasting aangesloten gaat worden, zit aan de rechterkant.

Als je methode 2 gebruikt, zou ik de CM choke niet op een metalen ondergrond plaatsen (dus stuk piepschuim ertussen), tenzij dit in de daadwerkelijk toepassing het geval is.

Bij methode één is de demping bij relatief grote constructies minder (zoals jij reeds ervaren hebt). 10 cm kabel tussen meetpunt en ferriet haalt de "demping" omlaag. Dit is vanwege de capaciteit vanaf de mantel van het stukje kabel naar de omgeving.

Als je makkelijk impedanties kunt meten, heb je methode 1 niet nodig als je een CM choke als balun gebruikt. Je kunt dan "gewoon" methode 2 gebruiken en Z11 aflezen van de analyzer.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Meten van CM choke

#3 Bericht door pa0ejh »

Hallo Wim.

Ik gebruik ook methode 2, maar sluit de Source wel af met 50 Ohm, anders geeft dat 2 x Usource...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Meten van CM choke

#4 Bericht door PA3DJS »

pa0ejh schreef:Hallo Wim.

Ik gebruik ook methode 2, maar sluit de Source wel af met 50 Ohm, anders geeft dat 2 x Usource...
Dat klopt! Mijn rekensommetje is daardoor iets anders dan die van jou (scheelt een factor 2). Als je een eindtrap als source gebruikt, is afsluting met 50 Ohm aan te bevelen.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Meten van CM choke

#5 Bericht door EMCees »

Als het er een is met twee wikkelingen kun je hem ook als trafo meten.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Meten van CM choke

#6 Bericht door Bert_1 »

Aan de hand van jullie antwoorden heb ik me ondertussen uitgeleefd met de chokes en kunnen zien wat voor effect bepaalde dingen geven maar ik vraag me af waar een choke een flinke resistieve waarde heeft en waar reactief. Je kunt dit uitrekenen dmv de fase en de demping maar ik vraag me af of VNA's zoals de miniVNA pro dit ook kunnen. Het zou bij uitstek iets voor die software zijn lijkt me maar er is niets van te vinden, niet in een van de menu's maar ook niet in de handleiding of via google. Ik denk dat het dus Excel gaat worden maar hoe doen jullie dat?

73

Bert
Bert

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Meten van CM choke

#7 Bericht door EMCees »

Je moet altijd twee dingen meten bij complexe impedanties fase en overdracht functie.
Dus duw je er een sinus in, dan moet je kijken wat er geberut met de reactie (zowel in fase als in ...)
Dus duw je er een spanning in van zeg 100 kHz fase nul en de stroom is 100 kHz fase 45 graden en die absolute stroom in Ampère dan kun je iets zeggen over de impedantie bij die gemeten freq.

Plaats reactie