Krimptang oid tbv maken N connector coax (tussen) kabels

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Krimptang oid tbv maken N connector coax (tussen) kabels

#1 Bericht door sottezero »

Op dit moment ben ik bezig op diverse vlakken om coax kabels te trekken en te vervangen.
En de meeste moet ik achteraf (na het leggen/trekken van de kabels) nog de N connector erop krijgen.

Voorheen deed ik dan het volgende.

1.
# koop kabels in China voor 1/10 van de prijs inclusief shipping (maar dat heeft geen nut omdat ik nu de connectors achteraf moet plaatsen)

2.
# koop een grote rol coax
# koop een stapel soldeer connectoren
# koop een setje pleisters en burnshield

en voila, alles klaar.
om dat na een maand erachter te komen dat ik twijfel aan 1 of meerdere kabels of connectoren...

Nu wil ik dat veranderen... pleisters en brandwondgel heb ik al klaar liggen maar is het nou handiger om te gaan beginnen met een krimp-tang ipv schroef/soldeer?
Heeft een krimptang connector voordelen boven een soldeer variant?
Welke coax moet ik dan gebruiken?
Ik zal zelf te denken aan Aircell5, SELF200 of iets dergelijks. Omdat deze allemaal 5mm mantel hebben, zoals RG58 en hierdoor makkelijker en goedkoper connectoren te verkrijgen zijn (waarschijnlijk).
Het moet wel 900-2600 MHz kunnen verdragen.
Meestal zie ik kabels met RG174 maar die is zelfs 2x zo slecht als RG58 boven de 1GHz.

Iemand tips?

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Krimptang oid tbv maken N connector coax (tussen) kabels

#2 Bericht door pe1cmo »

Over wat voor lengtes praat je, boven de 1 GHz is een 5mm kabel voor mij taboe, tenzij het hooguit een meter is.
In kasten dan RG223, maar RG174 meer voor onder de 100 MHz in kasten.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Krimptang oid tbv maken N connector coax (tussen) kabels

#3 Bericht door andre »

de meest gangbare N connectors hoef je tegenwoordig niet te solderen of met een krimptang vast te zetten. Dus zet de doos pleisters maar weer achter dat deurtje met dat rode kruis erop geschilderd.

Goeie N connectors, toegegeven het is soms een puzzel voor de juiste volgorde aan te houden, klemmen zichzelf vast aan de coax...Als je de slag te pakken hebt, doe je er elke 3 minuten één.... :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Krimptang oid tbv maken N connector coax (tussen) kabels

#4 Bericht door sottezero »

pe1cmo schreef:Over wat voor lengtes praat je, boven de 1 GHz is een 5mm kabel voor mij taboe, tenzij het hooguit een meter is.
In kasten dan RG223, maar RG174 meer voor onder de 100 MHz in kasten.
Nou, om precies te zijn, ik praat over 2 x 10m, 8x 1m

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Krimptang oid tbv maken N connector coax (tussen) kabels

#5 Bericht door sottezero »

andre schreef:de meest gangbare N connectors hoef je tegenwoordig niet te solderen of met een krimptang vast te zetten. Dus zet de doos pleisters maar weer achter dat deurtje met dat rode kruis erop geschilderd.

Goeie N connectors, toegegeven het is soms een puzzel voor de juiste volgorde aan te houden, klemmen zichzelf vast aan de coax...Als je de slag te pakken hebt, doe je er elke 3 minuten één.... :lol:
Nou, ik krijg het nog steeds voor elkaar om 1 simpel draadje uit het vlechtwerk van de mantel onder minstens 1 nagel te krijgen hoor :-)
De verbandtas stond al weer actief toen ik net een anti-open spanband van een harde schijf doos opensneed en niet alleen die 2 bandjes maar ook bijna een paar pezen...
(en toch sneed ik van me weg, snap het nog steeds niet hoe ik dat mes in mijn vingers kreeg.).

Nog iedeen hoe deze súper connectoren heten, welk merk? Want bij de groothandel kan ik kiezen uit 70 verschillende... (en ik heb nog niet een gevonden waarbij de centre niet gesoldeerd moest worden.

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Krimptang oid tbv maken N connector coax (tussen) kabels

#6 Bericht door pd0rkc »

Heb je ook nog een normale naam, erg onpersoonlijk zo met alleen je nickname.
Aircell 5 coax geeft ongeveer 3db demping bij 10 meter lengte op 1Ghz.
Coax hoe lager de demping hoe hoger de prijs!
N-connectors om met de hand te monteren kun je later ook nog weer eenvoudig
eraf halen, met krimp tangen montage is het eenmalig!

Cor PD0RKC

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Krimptang oid tbv maken N connector coax (tussen) kabels

#7 Bericht door PE2AAB »

Ik maak tussenkabels van H2000flex en goede N connectoren.

Nog geen last gehad van vingerschade. Een goede connector is het halve werk.

Vuistregel; hoe meer het glimt, hoe twijfelachtiger de kwaliteit.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Krimptang oid tbv maken N connector coax (tussen) kabels

#8 Bericht door PD4NX »

Goede krimp of soldeerloze N-connectoren worden hier maar zelden uitgebreid besproken. Ter informatie is het wel handig dat er afbeeldingen of linkjes worden geplaatst.
Belangrijk is ook het prijskaartje.

Overigens zie ik bij YouTube geen voorbeelden over bij ons gangbare coaxkabels (10mm bijvoorbeeld).
andre schreef:de meest gangbare N connectors hoef je tegenwoordig niet te solderen of met een krimptang vast te zetten.
Dan ben ik de weg compleet kwijt, ik kan ze niet vinden. Soldeerloze centerpins ken ik alleen van Ecoflex 15.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Krimptang oid tbv maken N connector coax (tussen) kabels

#9 Bericht door andre »

Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Krimptang oid tbv maken N connector coax (tussen) kabels

#10 Bericht door pd0rkc »

andre schreef:Nou, vooruit dan maar..... :lol:

http://www.kabel-kusch.de/N-Stecker/UG2 ... 1sl-ta.htm
Die zaagsneden onderaan het middelste pennetje dat is handig dat heb ik niet eerder gezien.
Ik heb vaak moeite gehad om een dikke binnen aders (van de coax) erin te schuiven.
Weet iemand ook een goede coax mantel stripper voor zowel dunne en dikke coax kabels? (RG58, ecoflex etc...).
Via google veel coax strippers te vinden maar wat is goed en in NL verkrijgbaar?

Cor PD0RKC
Laatst gewijzigd door pd0rkc op 11 feb 2016, 20:05, 5 keer totaal gewijzigd.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Krimptang oid tbv maken N connector coax (tussen) kabels

#11 Bericht door andre »

En echt nieuw is dit niet hoor Cor. Bird meters zijn al heel lang zo uitgevoerd. Connectors schuif je daar zo op de meetbrug(gen).
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Krimptang oid tbv maken N connector coax (tussen) kabels

#12 Bericht door on4avt »

https://www.youtube.com/watch?v=yBh4RV2kepQ

Ben beetje aan het meelezen. Ik had het ook nog nooit gezien, is de link een goede manier?

willy

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Krimptang oid tbv maken N connector coax (tussen) kabels

#13 Bericht door andre »

Ha...praktisch gezien wel Willy, echter een N connector aan rg58 coax is zoiets als een Ferrari motor in een Fiat Panda proppen.. :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Krimptang oid tbv maken N connector coax (tussen) kabels

#14 Bericht door PA1WBU »

pd0rkc schreef:
andre schreef:Nou, vooruit dan maar..... :lol:

http://www.kabel-kusch.de/N-Stecker/UG2 ... 1sl-ta.htm
Die zaagsneden onderaan het middelste pennetje dat is handig dat heb ik niet eerder gezien.
Ik heb vaak moeite gehad om een dikke binnen aders (van de coax) erin te schuiven.
Weet iemand ook een goede coax mantel stripper voor zowel dunne en dikke coax kabels? (RG58, ecoflex etc...).
Via google veel coax strippers te vinden maar wat is goed en in NL verkrijgbaar?

Cor PD0RKC
Gewoon een scherp mesje en met beleid gaat het prima. Als coax connectoren zich niet zonder geweld laten monteren heb je doorgaans niet de typen die bij de kabel horen. En ja, dat overkomt iedereen wel eens. Soldeerloos monteren.. <ril>.
Wat ik doe is ofwel krimpen ofwel solderen. Soms ook wel eens de pen solderen en de kabel op zich aan het connector huis krimpen.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Krimptang oid tbv maken N connector coax (tussen) kabels

#15 Bericht door andre »

PA1WBU schreef: Soldeerloos monteren.. <ril>.

Dat heb ik nu juist met gekookte andijvie.... :lol:

Ik kan begrijpen dat onbekendheid met deze connectoren vraagtekens oproept, maar zoals al eerder opgemerkt, merk als Bird gebruikt op deze manier al lange tijd dit type aansluitingen. En daar jaag je ook met gemak 1 kilowatt door de meter, en niet alleen op HF. Het gaat per slot van rekening om de buitenkant van de ader(s)...

Ik gebruik ze inmiddels voor H2000 kabel al jaren naar volle tevredenheid.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie