Buizentester/-Tracer de "uTracer"

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Buizentester/-Tracer de "uTracer"

#1 Bericht door PA0HJA »

Voor zover hier nog niet bekend en nog in gebruik bij Ham's die nog buizenapparatuur gebruiken, repareren, onderhouden of ermee experimenteren:

de "uTracer"

Afbeelding

http://www.dos4ever.com/uTracer3/uTracer3.html

Een moderne buizentester of beter gezegd een buizentracer

Een prachtig apparaatje dat mbv. een PIC-processor electronenbuizen geautomatiseerd doormeet en vervolgens de verschillende karakteristieken van de electronenbuizen op een computer kan weergeven:

Afbeelding

De huidige versie v3 is zelfs in kitvorm voor € 195,- incl. porto te koop bij de ontwikkelaar van dit prachtige stukje DIY electronica.

Ook het blog van de ontwikkelaar, Ronald Dekker, over de ontwikkeling van de uTracer is erg interessant en zeer lezenswaardig.

Helaas (nog-?) niet geschikt voor de hogere anodespanningen van de door ons veel gebruikte (Russische-) power-triodes ed. (Misschien versie v4.....?), maar naar mijn mening een zeer bruikbaar hulpmiddel bij het werken met electronenbuizen.

Voor de volledigheid: Ik heb geen commerciële belangen bij dit produkt. (Wel bewondering voor de technische prestatie :) )

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Buizentester/-Tracer de "uTracer"

#2 Bericht door PE9ZZ »

Ik heb er net eentje gebouwd en in een doossie gezet met zeven buisvoeten erop. Werkt als een tierelier. Inderdaad zijn zendbuizen wat lastig omdat-ie maar tot 300 V gaat...

Tjerk, 9ZZ

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Buizentester/-Tracer de "uTracer"

#3 Bericht door PA0HJA »

Ja, v3 gaat inderdaad tot 300 Volt.
Maar als je het blog leest is Ronald bezig met een eenvoudige mod die 400 Volt mogelijk maakt.


PA0HJA
....The Singularity is near!

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Buizentester/-Tracer de "uTracer"

#4 Bericht door PA2LAD »

Niet te geloven dit: zaten we vroeger een tijd voor te zwoegen met meten en plotten in de klas :wink:

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Buizentester/-Tracer de "uTracer"

#5 Bericht door PA0HJA »

Wat me bijzonder opviel tijdens het lezen van het onderwerp over Spice modelling van electronenbuizen op de website van Ronald was dat, nu we heel gemakkelijk, precies en snel kunnen meten en de actuele buisgrafieken zichtbaar kunnen maken, de grafieken uit de bekende buizenboeken blijkbaar nogal geïdealiseerd blijken te zijn en de effecten van met name secundaire emissie (het terug uitstoten van electronen door de anode als gevolg van het "bombarderen" ervan met electronen met hoge energie) zijn "weggelaten" :roll: .

Ik zou wel eens zo'n "echte" grafiek willen zien, gemeten met de nauwkeurigheid van een uTracer (als die er was voor deze typen buizen), van bv. een stevige zendereindtrapbuis voor meerdere kV's anodespanning, zoals nog veel door zendamateurs gebruikt............ :?:

Afbeelding


PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Buizentester/-Tracer de "uTracer"

#6 Bericht door pe1rea »

Ik heb zoiets in de 350 uitvoering....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Buizentester/-Tracer de "uTracer"

#7 Bericht door PE9ZZ »

Er was sprake van een V4.0 die tot een kleine kilovolt moest kunnen maar de halfgeleiders voor deze spanning zijn tricky. Dit project is nogal in de ijskast...

Tjerk, 9ZZ

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Buizentester/-Tracer de "uTracer"

#8 Bericht door PA0HJA »

Ik dacht dat de oorzaken waarom dit project "on-hold" is oa. meer op het vlak van de te complex wordende berekeningen en de onvoorspelbaarheid van de uiteindelijk te realiseren meetspanningen ed. liggen.
Omdat v4 zou werken met een transformator voor het opwekken van de "meet" hoogspanning en hierdoor het schakelelement aan de laagspanningskant van de trafo zit, is een probleem met de halfgeleiders er volgens mij niet (-meer).

Als je hier:

http://www.dos4ever.com/uTracerlog2/tub ... 3_new.html

leest word waarschijnlijk wel duidelijk hoe het een en ander zit.

Als ik het goed begrepen heb heeft Ronald daar ook aangegeven dat er evt. wèl een versie voor power-triodes mogelijk zou kunnen zijn.
Er hoeft dan alleen maar anode-hoogspanning en roosterspanning te worden gegenereert waardoor eea. eenvoudiger zou worden.

Dus er is nog hoop......?...... :)

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Buizentester/-Tracer de "uTracer"

#9 Bericht door radioshack »

De uTracer 3+ is hier ook afgelopen weeg besteld en ontvangen. De kit wordt nu stap voor stap in elkaar gezet. Ondertussen is de engineering voor de behuizing ver gevorderd. Hieronder staat het paneelontwerp zodat het in een (namaak Pelican Case) koffer past. Waterdicht en degelijk. Afhankelijk van de beschikbare ruimte komt de netvoeding mogelijk ook nog onderin de koffer... Misschien interessant voor inspiratie. :)
uTracerPanel.png
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Buizentester/-Tracer de "uTracer"

#10 Bericht door PA0LMD »

Jacob, leuk project !
Kom je hem een keer laten zien in Vaassen als ie klaar is ?
73
Leo
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Buizentester/-Tracer de "uTracer"

#11 Bericht door PE9ZZ »

Mis de 10-pin decalvoet. Aan de andere kant, de grote UX voeten heb ik weer niet... Moet overigens nog effe de 400V beun erin vrotten. Onderdelen heb ik al.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Buizentester/-Tracer de "uTracer"

#12 Bericht door radioshack »

PA0LMD schreef:Jacob, leuk project !
Kom je hem een keer laten zien in Vaassen als ie klaar is ?
73
Leo
Hey Leo,

Lijkt mij een goed plan! Ik ben een kei in halve projecten, maar deze keer vastberaden om het snel en naar wens af te ronden. Dus er is hoop... De print bouw en test ik stap voor stap. Als deze naar behoren werkt wordt het aan de rest van de mechanica geknoopt. Helaas kan ik de paneelmaten pas exact bepalen als de hoogte van de print bekend is. Afijn, het rommelt lekker door. Als het apparaat werkend is zal ik er een presentatie van in elkaar flanzen.

PE9ZZ schreef:Mis de 10-pin decalvoet. Aan de andere kant, de grote UX voeten heb ik weer niet... Moet overigens nog effe de 400V beun erin vrotten. Onderdelen heb ik al.

Tjerk, 9ZZ
Ik dacht zelfs een decal te hebben, maar ik had mij verteld. Het blijkt een novar te zijn... Ik verwacht alleen de octal, noval, magnoval, miniatuur en ux5 veel te gebruiken. De rest is eigenlijk bonus. Maat ik haf deze voeten liggen, dus erbij gepuzzeld. Waarschijnlijk komt er nog een uitbreiding koffer bij met de grote voeten zoals giant. Hoewel maar tot 400V te testen, maar toch... (Ik zou trouwens niet weten welke buis in een decal voet past...) :roll:
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

pa3ann
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2010, 21:47

Re: Buizentester/-Tracer de "uTracer"

#13 Bericht door pa3ann »

Een PCF200 past in een decalvoet. :D
gr.
pa3i (ex pa3ann)

Plaats reactie