Wat is deze meter?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Gesloten
Bericht
Auteur
Danny.
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 sep 2010, 16:32
Roepletters: ON4VX

Wat is deze meter?

#1 Bericht door Danny. »

Hello iedereen, betere vraagstelling: voor wat wordt deze meter gebruikt?
Ik heb volgend toestel gevonden bij een overleden OM (zie foto DSCN2990a.JPG)
DSCN2990a.JPG
Willy heeft op latere leeftijd zijn examen afgelegd, maar was daarvoor een verwoed CB gebruiker.
Ik heb van dat toestel geen handleiding kunnen vinden, en weet dus niet of dit op de amateurbanden te gebruiken is.
Iemand enig idee, waarvoor dank.

Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, maar het meeste daarvan hebben wij nu nog in ons bezit

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Wat is deze meter?

#2 Bericht door PA3BAS »

Antenne-tuner met ingebouwde swr-meter
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wat is deze meter?

#3 Bericht door PA3DJS »

Dit is een combinatie van veldsterktemeter (sprietje), power meter, VSWR meter en matcher voor 27 MHz (CB band).

Ze zijn verkocht tijdens de MARC 0.5 W periode (dus al behoorlijk oud), ik heb er ook een staan.

De richtkoppelaar is op basis van twee lussen (dus geen transformator met ringkern).

Het VSWR en power deel is ook bruikbaar op de lagere banden, maar dan is de gevoeligheid minder en dan heb je meer vermogen nodig. Halvering van frequentie vereist het viervoudige vermogen. De aflezing van het vermogen is alleen bruikbaar als de VSWR van de antenne heel goed is. In de praktijk kun je power het beste afllezen met een dummy load.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Wat is deze meter?

#4 Bericht door PA0RAB »

Bastiaan,
Zoals je wel zult weten zijn in de CB wereld veel zaken onder een andere naam resp uitvoering bekend.
Het 178 geval uitvoering zoals op foto is mij onbekend Maar de Meterindeling de knoppen plaatsing ed niet Achter de meter een swr schakeling waarschijnlijk het bekende printje en achter de rechterknoppen wellicht 2 x een C mica of folie zelden lucht en iets dat herkenbaar is als spoel.
.MAW ben t met je eens
Danny
Schroef het ding eens open (beide schroefjes link en rechts ) word je ook vaak wijzer van
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Wat is deze meter?

#5 Bericht door PC1TK »

Ik heb zo een ding volgens ooit werkend in een auto gezien .
Las wat reacties er over maar in mijn onkunde gaat ik er van uit dat ie 10 tot 100 wat kan hebben .
En inderdaad voor de 27MC geschikt . Was aan het werk in die auto ja het had mijn interesse .
Leuk om dat wat oudere spul eens zo weer te zien . Leuk hebbe dingetje voor de 27MCers of zend hobbyisten .
Heb zelf nog wat oudere meters .

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wat is deze meter?

#6 Bericht door elsinga »

[moderator pet op] Ik heb zojuist alle off-topic en beledigende berichten verwijderd. Het is dus niet meer nodig dat soort reakties te plaatsen. Wie dat wel doet, krijgt een "kadootje"... [moderator pet weer af]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Pd0hdf
Berichten: 155
Lid geworden op: 31 dec 2012, 16:14
Roepletters: pd0hdf

Re: Wat is deze meter?

#7 Bericht door Pd0hdf »

elsinga schreef:[moderator pet op] Ik heb zojuist alle off-topic en beledigende berichten verwijderd. Het is dus niet meer nodig dat soort reakties te plaatsen. Wie dat wel doet, krijgt een "kadootje"... [moderator pet weer af]

out off topic.
ROBERT

fine business brave moderator.

IK ben de mening toegedaan dat je met deze handeling wel een grote broek aantrekt.
Met respect voor je ancieniteit en wetenschap op velerlei gremia moet mij toch van het hart dat niet alles een belediging naar wie dan ook kan worden genoemd.
Een kadootje? poe poe
Ben benieuwd wat je in petto hebt

Weet jij waar de Klaagmuur staat?
Wees wijs en denk eerst na voordat je de bewuste pet opzet.

Kan je mijn opmerking niet waarderen dan "het zei zo"
Verversen van de gedachtegang is wellicht ook een goede remedie om niet iedereen tegen de haren in te strijken :roll:

Laat mij niet uiteenspatten van het glimlachen dat je met deze werkwijze ten toon spreid. :mrgreen:

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Wat is deze meter?

#8 Bericht door pe1mix »

Beste PD0HDF,

Ik meen te mogen concluderen dat je je onheus bejegend voelt door een van de moderatoren.

Gezien het feit dat je hier post verwacht ik dat je de regels ook kent:
"Ten derde, een instelling die ik liever niet hanteer maar soms schijnbaar echt nodig is: de moderator heeft gelijk. Punt."
Geciteerd uit: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=41&t=8364

Niet alleen ik maar waarschijnlijk velen met mij zouden het erg op prijs stellen als je je frustratie middels een PB aan de betreffende moderator kenbaar zou maken.
Dan vervuilt het forum minder en kunnen we ons forum wellicht interessant en leesbaar houden.

Eric.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Wat is deze meter?

#9 Bericht door pa3kc »

//Lol @topic tot dusver

Ontopic: Het is een SWR/Watt meter met een antenne tuner er in.

Pd0hdf
Berichten: 155
Lid geworden op: 31 dec 2012, 16:14
Roepletters: pd0hdf

Re: Wat is deze meter?

#10 Bericht door Pd0hdf »

pe1mix schreef:Beste PD0HDF,

Ik meen te mogen concluderen dat je je onheus bejegend voelt door een van de moderatoren.

Gezien het feit dat je hier post verwacht ik dat je de regels ook kent:
"Ten derde, een instelling die ik liever niet hanteer maar soms schijnbaar echt nodig is: de moderator heeft gelijk. Punt."
Geciteerd uit: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=41&t=8364

Niet alleen ik maar waarschijnlijk velen met mij zouden het erg op prijs stellen als je je frustratie middels een PB aan de betreffende moderator kenbaar zou maken.
Dan vervuilt het forum minder en kunnen we ons forum wellicht interessant en leesbaar houden.

Eric.

Eric bedankt voor de reactie
Waarom in een PB?
Alle deelnemers aan dit forum hebben toch recht op vrije meningsuiting?
Hetgeen door mij is gesteld is geen enkele vorm van belediging van wie dan ook.
Schoonhouden van het forum...... ja dat geldt voor een ieder.

Ook dat de vervuiler in welke vorm dan ook op de blaren zit indien hij een edel lichaamsdeel verbrand.

Je moet er van overtuigd zijn dat mijn escapades in het geheel niet in verhouding staan tot het wereldgebeuren.

Er zijn leden onder de geachte radiozendamateurs die een opmerking zoals de vraagstelling aangaande de Klaagmuur in het geheel niet begrijpen naar aanleiding van een "mis" plaatst antwoord gedaan door een bolleboos in het kader van de -wat is dit...-. over de swr meter..
Zij die altijd commentaar spuien komen veelal uit dezelfde hoek.
Mijn berichtgeving valt niet onder moddergooien
Wil mij ook in het geheel niet scharen onder het item Trol.

Ziehier mijn gevoelens over het schonen van berichten en de wijze waarop

De richtlijnen en gedragscodes die in dit forum van toepassing zijn verklaard zijn mij bekend en heb daar akkoord voor getekend.

Een prettige ongestoorde middag, ik ben geenszins gefrustreerd

73

Roelof

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Wat is deze meter?

#11 Bericht door pe1mix »

PD0HDF schreef:
De richtlijnen en gedragscodes die in dit forum van toepassing zijn verklaard zijn mij bekend en heb daar akkoord voor getekend.

Roelof
Kennelijk zijn bekend er mee zijn en er naar handelen twee verschillende dingen :roll:

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wat is deze meter?

#12 Bericht door elsinga »

[moderator pet helaas weer op]

Roelof (en eventuele anderen die zich aangesproken zouden moeten voelen),

regel 1: de moderator heeft altijd gelijk
regel 2: denk je dat dat niet zo is, zie dan regel 1 :mrgreen:

Het is hier op het forum een tijdje een zooitje geweest, vooral op sociaal gebied in sommige topics en door sommige gebruikers. Daar kregen we veel klachten over en onder andere om die reden is het moderatorteam uitgebreid met 2 man. Als moderatoren hebben we gemeld dat we de teugels voorlopig wat strakker zullen aanhalen, om het forum weer de prettige omgeving te kunnen laten zijn die het zou moeten zijn.

We hielden dit topic vanaf het begin al in de gaten, omdat sommige opmerkingen ons niet zinden. Omdat dat een incident kan zijn grijpen we niet gelijk naar de botte bijl, maar kijken we het meestal nog even aan. In dit geval bleek dat we niet langer meer moesten aankijken, maar moesten aanpakken. We hebben dan ook het topic opgeschoond en alle off-topic berichten verwijderd.

Als je het niet eens bent met een actie van het moderatorteam, dan kun je dat *per PB* kenbaar maken. Zeker als de moderator al heeft duidelijk gemaakt dat het verder on-topic moet blijven...
ikzelf als moderator schreef: [moderator pet op] Ik heb zojuist alle off-topic en beledigende berichten verwijderd. Het is dus niet meer nodig dat soort reakties te plaatsen. Wie dat wel doet, krijgt een "kadootje"... [moderator pet weer af]
Ook het reageren op moderatoracties is off-topic. Dat jij vind dat ik een grote broek aantrek dat mag. Dat in dit topic melden is niet nodig en zeker neit gewenst. Dat mag je per PB doen bij mij of een andere moderator. Zie ook de opmerking van PE1MIX, die het wel snapt.

En ja, je hebt een recht op eigen meningsuiting. Maar heel bot: niet hier, *als dat tegen de forumregels ingaat*. En de regels worden door de beheerder opgesteld en door de moderatoren gehandhaafd. Daar heb je het dus maar mee te doen. Wil je andere regels? Geef dat dan bij de beheerder aan (per PB of in het juiste forumdeel) of begin een eigen forum met eigen regels. Dan kun je je helemaal uitleven qua mening. ;)

Om verdere off-topic berichten te voorkomen gaat het slotje er op. Eenieder die nog hulpvolle info voor de topicstarter heeft kan dat per PM aan hem doen. Commentaar op mijn handelen kan per PM naar mij of een andere moderator/beheerder.

[moderatorpet hopelijk weer voor een tijdje in de kast]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gesloten