...

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

...

#1 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 13 okt 2013, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Wat wil je ermee, hoe nauwkeurig moet ie zijn, moet ie geijkt zijn, wat van (extra) met bereiken moeten erop, rs 239 poort voor de computer, geheugen?

Voor de his en tuinmetingen, spanning stroom weerstand diode meting is een simpele al genoeg.

Wil je wat meer en kun je wat meer besteden is en condensator en L meetbereik ook mooi, en bij de duurdere types is de nauwkeurigheid wat groter ook.samen met een torrenteststand is dit al aardig compleet.

Wile over een langere tijd de meetresultaten wegschrijven is een connectie met een p.c. ook een vereiste.

Bedenk wel, gissen is missen, meten is weten.

Cor

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: universele multimeter?

#3 Bericht door pe1hzg »

PF3CH schreef:Ik ben voornemens om een universele multimeter te kopen. Rondkijkend in diverse winkels stel ik vast dat de prijzen erg uiteen lopen.
In de bouwmarkt hebben ze die in de "5 euro-bak" liggen en in een grote elektronicazaak prijzen tot wel 300 euro...
Wat zijn ècht de belangrijkste eigenschappen van multimeters waar op gelet moet worden?
Belangrijk is mijns inziens beveiliging, beveiliging, en eventueel autorange.

Afgezien van het feit dat een knakenbakmeter niet betrouwbaar is (vaak is de meetbereikenschakelaar slecht, of wordt slecht na een poosje gebruik), is een belangrijke eis dat de meter voldoende beveiligd is tegen overbelasting, en daar gaan de goedkope meters bijna altijd op mank.

In de hitte van de strijd zal het je ongetwijfeld een keer voorkomen dat je een stomme stunt uithaalt en daardoor je meter beschadigt. Zoals Weller *het* merk is voor soldeerbouten, is Fluke *het* merk voor universeelmeters (of dat nu nog zo is, weet ik niet, zie hieronder).

De grap van m'n Fluke 77, toen ik 'm 20 jaar geleden kocht, was dat 'ie zodanig beveiligd was dat hij niet stuk kon. Ik heb er behoorlijk domme dingen mee gedaan over de jaren, maar het ding werkt nog steeds zonder defect. Ik heb het ingebouwde zekeringetje 2 keer moeten vervangen, en de battarij zo'n 5 keer of zo, en gebruik het ding nog steeds bijna dagelijks.
Ik heb bij vrienden en kennissen in die jaren vele meters zien en horen overlijden.

De beveiliging is echt sterk: meter in ohm-bereik en dan in de 230V levert alleen een 'overflow' indicatie en dat is het dan. Goedkopere meters nemen je dat niet in dank af.

Het is tekenend dat goedkopere meters allerlei dingen kunnen meten die in de praktijk nooit voorkomen, zoals transistortesten en het meten van je haarkleur. Ik heb dat nooit nodig gehad (en heb ook geen transistortester). Wel zijn die goedkope dingen stuk als je een bok schiet, en zijn ze domweg niet zo duurzaam: rotte schakelaars, slechte contactbussen, enzovoort.

Ik denk dat de keuze uiteindelijk bepaald wordt door wat je wilt. Als je een economische meter wilt voor incidenteel gebruik dan is er veel keus en als je slechts incidenteel gebruikt is dat nog niet zo gek. Als je wat meer uitgeeft kun je een instrument voor 't leven kopen. Ik hoor weinig van kapotte Fluke's.
Fluke heeft het model enigszins geupdated maar verkoopt het nog steeds, ervaringen met de nieuwere modellen heb ik niet maar de modellen 73 en 77 verkopen nog steeds; ervaring met de huidige modellen heb ik niet (zowel bij mij als m'n kennissen werken de oude 73's, 75's en 77's nog steeds prima)

En, ik heb in de tussentijd ook eens een andere meter gekocht voor erbij; de 77 heeft 'm allang overleefd.

Autorange is practisch als je lui bent. Touch hold gebruik ik af en toe, maar als ik 't gebruik, is het erg handig. Je wilt een meter met een groot stroombereik als je de stroom van je zender wilt meten; 10A is erg handig. PeeCee koppeling lijkt mooi maar werkt meestal alleen met de PC die je nu hebt; als je over 10 jaar overgaat naar een ander OS werkt deze software niet meer; de "erbij-meter" die ik had werkte alleen met W95.

Je kunt natuurlijk ook een duurder model overwegen; als m'n 77 het niet kan, pak ik de scope, of de analyser, of iets anders. Ook een topmodel meter sluit een scope niet uit!

Geert Jan

DELETED

#4 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 13:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#5 Bericht door vk2gwk »

PA5COR schreef:
Bedenk wel, gissen is missen, meten is weten.
Mij is altijd geleerd daar nog iets aan toe tevoegen:
"maar als je niet weet wat je meet, weet je nog geen reet...."

Ik heb ook nog een analoge meter die ik regelmatig gebruik: vooral voor het afregelen van dingen waar iets moet pieken: dat is op een digitale meter moeilijker, vind ik.

Als amateur ben ik er altijd van uitgegaan niet al te dure multi meters te kopen: zo rond de 75 - 100 euro of iets dergelijks. Autorange is makkelijk. Niet te veel toeters en bellen er aan (transsitor tester gebruik ik inderdaad ook nooit.) Maar voor de meeste dingen gebruik de scope. Als je een niet al te dure mter koopt heb je misschien geld over voor een niet al te dure scope...... Die worden ook steeds goedkoper... :)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#6 Bericht door PA5COR »

LOL
Ik heb nu de digitale meter sinds 12 jaar, was toen iets van rond de 100 piek, 20 Amp bereik etc, werkt prima en wordt zeer regelmatig gebruikt, en daarnaast een analoge meter, een BBC voor de ouderen onder ons wel bekend.

Een dubbelstraals scope zit hier ook in het assortiment, een MFJ 269 antenneanaliser, nog een Leader GDO etc.
Verder nog wat eigenpruts spul, xtal tester, L meter etc.

In ieder geval succes met je keus,

Cor

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#7 Bericht door pe1br »

Op me werk heb ik ook een fluke met autorange.
Voordeel is wel dat iedereen met deze meter kan werken zo simpel:
Afbeelding
Voor thuis heb ik een simpele meter jaren geleden eens gekocht voor rond de 100 gulden.
Afbeelding
nadeel van deze meter is dat ik er geen hoge stromen mee kan meten dus daarvoor heb ik een goedkoop metertje erbij gekocht

Waar ik ook nog even op zou letten is of de meter wel vanzelf uitgaat als je deze een tijdje niet gebruikt hebt, mijn meter thuis heeft dat niet en dat kost je toch aanzienlijk meer batterijen want je vergeet hem altijd wel een keer uit te zetten.

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#8 Bericht door pa1bjs »

Zoek eens naar een fluke 25!
AkA fluke baksteen!
Heerlijk ding geen onnodige rommel en werkt altijd!
Ik had hem voor prof gebruik en heeft me geen ene keer laten zakken.
2dehands kosten ze niet zo veel geld.
groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#9 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 13 okt 2013, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

#10 Bericht door PD5DJ »

Ik zou op de dag van de amateur voor een mooie meter kijken.

Daar heb je voor leuk geld een mooi ex lab meter..

Ik heb voor 35euro een SOAR 5430 kunnen bemachtigen.
Op de zaak getest of deze nog redelijk in range van calibratie was.

Doet het perfect!

Gr. Bjorn PD5DJ
Bijlagen
SOAR5430.jpg
SOAR5430.jpg (54.04 KiB) 11871 keer bekeken
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

#11 Bericht door PE1PUP »

Hi Wim,
Mijn vraag : kan zoiets als de duty cycle meten, nu ook met een digitale multimeter? Kun je daar ook spanningsvariaties en dergelijke die je op een naald kunt zien aflezen?
Nee. dat kan niet. Jouw methode met een analoge meter is dan eigenlijk het eenvoudigst. Ik zou zelf dan al snel de oscilloscoop er bij pakken, bij gebrek aan analoge meters.

En zo'n oscilloscoop is altijd handig voor erbij, want alle multimeters (digitaal en analoog) zijn geijkt op het meten van RMS spanningen/stromen. Dus wanneer de spanning/stroom niet mooi sinusvormig is, geven de meters niet echt bruikbare resultaten. De analoge meter geeft je dan nog het meeste houvast oimdat wanneer de golfvorm bekend is (zoals de blokvorm) er toch iets uit af te leiden valt. De digitale meters bemonsteren het te meten signaal, en rekenen dat terug naar een sinus RMS waarde, dus dat is bij niet-sinusvormige signalen vaak een willekeurige-getallen-generator geworden... ;-)

Groetjes, Johan.

P.S. Een oscilloscoop hoeft ook niet zo duur te zijn. Ooit werden we overstroomd door die leuke kleine Russische scoopjes die het best redelijk deden, en nog steeds doen. (Geen BNC maar DIN stekkers aan de probes... :shock: )
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#12 Bericht door Steef »

Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#13 Bericht door pe2er »

Ik heb goede ervaring met Fluke, en HP/ Agilent.

Voltcraft meters zou ik vermijden - heb er een gehad met een 'auto-range' functie dier ergerlijk traag was...

Voor in de shack heb ik een laboratorium (tafel-) model. Wél zo makkelijk! En voor onderweg een goedkopere Fluke look-alike (alweer zo'n dikke 20 oud) en mijn oude analoge meter van Radio Shack (Tandy) - die is nóg ouder, maar nog steeds in goede staat :)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: universele multimeter?

#14 Bericht door PA0FRI »

PF3CH schreef:beste radio-amateurs,

Ik ben voornemens om een universele multimeter te kopen. Rondkijkend in diverse winkels stel ik vast dat de prijzen erg uiteen lopen.
In de bouwmarkt hebben ze die in de "5 euro-bak" liggen en in een grote elektronicazaak prijzen tot wel 300 euro...
Wat zijn ècht de belangrijkste eigenschappen van multimeters waar op gelet moet worden?
Dus niet zozeer het gebruiksdoel maar de eigenschappen van de multimeter zèlf.

Charles PF3CH
Charles, met een Fluke bij voorbeeld type 77 heb je iets goeds, maar een "goedkope" meter kan soms net zo nauwkeurig zijn. Het is vaak een kwestie van de mogelijkheid om te ijken. Tig jaar geleden kreeg ik van sinterklaas (mijn vechtgenote) een Velleman van nog geen 50 gulden. Zonde van het geld dacht ik, maar de meter had een aantal interne regelorganen om te ijken. Omdat hier een HP/Harrison meter calibrator aanwezig is, werd het apparaat geijkt. Wat blijkt, als de Fluke77 en de goedkope meter in serie of parallel gezet worden tijdens een meting, geven ze beide hetzelfde aan. Ook een goedkope meter uit een bouwmarkt blijkt na het ijken net zo nauwkerig te zijn.
Het verschil in kwaliteit zit vooral in het mechanische gedeelte. In het bouwmarkt apparaat werkte de schakelaar na een aantal jaren niet meer goed en in de Velleman moest ik een paar maal de stekkerbusjes opnieuw in de print vast solderen.
Groet, Frits.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#15 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 13 okt 2013, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Plaats reactie